70 drużyn, 700 zawodników i 25-milionowa publiczność w mediach
W efekcie publikacje na temat piłkarskich zmagań młodzieży z domów dziecka miały szansę zostać wyświetlone nawet 25 mln razy – wynika z danych IMM. Na Lotnisku Chopina w Warszawie oraz w innych ważnych komunikacyjnie miejscach stanęły także billboardy i ekrany zapraszające na mecze.
Wszyscy jesteście Mistrzami Świata
Dzieci, które biorą udział w Mistrzostwach, muszą nie tylko dobrze przygotować się do meczów, ale także pokonać swoje uwarunkowania i zmierzyć się z niejednokrotnie traumatyczną przeszłością. Dzięki regularnym treningom spełniają swoje marzenia i sięgają po najwyższe piłkarskie laury.
Corocznym rozgrywkom tradycyjnie już patronuje PZPN, jednak po raz pierwszy w tym roku do promocji turnieju włączyła się reprezentacja Polski w piłce nożnej. Na potrzeby Mistrzostw powstał film z wyjątkowym przekazem, który dzięki udziałowi znanych i cenionych sportowców stał się inspiracją dla młodych piłkarzy. „Wszyscy jesteście Mistrzami Świata” – te słowa, wypowiadane m.in. przez Grzegorza Krychowiaka, Arkadiusza Milika i Michała Pazdana przypominały główną ideę przyświecającą turniejowi – Mistrzami Świata są wszystkie dzieci z domów dziecka, dla których sport może stać się przepustką do lepszej przyszłości. Film, zamieszczony na oficjalnym kanale YouTube „PZPN Łączy nas piłka”, nagrany został podczas zgrupowania polskiej reprezentacji przed tegorocznymi Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Został zaprezentowany w trakcie Euro 2016 – w czasie, kiedy zainteresowanie piłką nożną w Polsce sięgało zenitu, co przełożyło się również na jego ogromną popularność.
Angażująca reprezentacja
Do piłkarzy dołączyły także inne gwiazdy. W kolejnym filmie mobilizujące hasło wypowiadali m.in. po japońsku, tajsku i węgiersku aktorzy Kuba Wesołowski i Olga Frycz, tancerka i aktorka Edyta Herbuś, dziennikarka Beata Sadowska, dziennikarz i komentator sportowy Przemysław Babiarz, a także piłkarze z Reprezentacji Artystów Polskich: Olaf Lubaszenko, Marcin Mroczek, Tomasz Schimscheiner i Jacek Kopczyński. W zmaganiach z obcymi językami gwiazdy wspierali ambasadorowie krajów, z których pochodzą zawodnicy.
Oba filmy były szeroko rozpowszechniane w mediach społecznościowych. Zaprezentowane zostały także na konferencji prasowej poprzedzającej IV Mistrzostwa Świata. Z analizy Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że zaledwie w ciągu miesiąca samo hasło „Wszyscy jesteście Mistrzami Świata” wywołało 4,5 tys. interakcji (polubień, udostępnień, komentarzy) w social mediach, szczególnie dzięki zaangażowaniu Grzegorza Krychowiaka oraz Edyty Herbuś, których wpisy mogły zostać wyświetlone łącznie nawet 200 tys. razy.
Blogerzy i dziennikarze do jednej bramki
Dzięki materiałom wideo zdecydowanie wydłużył się czas zainteresowania mediów Mistrzostwami. Do tej pory środki przekazu koncentrowały się na turnieju przez kilka poprzedzających go dni. W tym roku temat Mistrzostw żył w mediach przez ponad miesiąc. Ma to także wpływ na wizerunek placówek opiekuńczo-wychowawczych w ogóle. Media zwykle zajmują się tematyką domów dziecka tylko przy okazji dramatycznych zdarzeń, a o ich podopiecznych dowiadujemy się głównie wtedy, gdy są ofiarami lub sprawcami przestępstw. Dzięki Mistrzostwom Dzieci z Domów Dziecka dziennikarze przekonują się, że wychowankami takich placówek warto interesować się także na co dzień.
Dużym sukcesem okazała się również współpraca z popularnymi blogerami – Piotrem „izakiem„ Skowyrskim oraz Tamarą Gonzalez Perea, czyli Macademian Girl. Blogerka wzięła udział w promocyjnym materiale wideo, a „izak” pisząc o wydarzeniu na swoim profilu na Facebooku uzyskał zasięg 550 tys. osób i blisko 20 tys. polubień. Wziął także udział w turnieju: komentował pierwszą połowę meczu pokazowego Polska vs. Reszta Świata, i zagrał na boisku w drugiej.
Jak wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów, w efekcie wszystkich działań promocyjnych od 1 kwietnia do 30 sierpnia informacje o Mistrzostwach pojawiły się w mediach (klasycznych i społecznościowych) prawie 1 800 razy. Cieszy zwłaszcza wysokie zaangażowanie w informowanie o turnieju w radiu i telewizji (184 informacje i relacje) oraz wartość ekwiwalentu reklamowego wszystkich zmonitorowanych publikacji. Gdyby za czas poświęcony mistrzostwom płacono jak za reklamę, organizatorzy musieliby przygotować aż 2,2 mln zł. Bez pomocy partnerów rozgrywek taki wynik byłby trudny do osiągnięcia. Najbardziej angażującymi autorami, których komunikaty budziły największe zainteresowanie, byli Grzegorz Krychowiak, Piotr „izak” Skowyrski i kanał „Łączy nas piłka”.
Wszyscy jesteśmy kibicami
Mistrzostwa Polski i Mistrzostwa Świata, podobnie jak w poprzednich latach, wsparło ponad 100 firm i instytucji. Pomaganie dzieciom z domów dziecka to idea bardzo bliska firmom, dla których społeczna odpowiedzialność biznesu nie jest tylko pustym hasłem, lecz ważnym elementem prowadzonej strategii rynkowej.
Zaangażowanie partnerów z jednej strony jest niezbędne do tego, by zawody w ogóle mogły się odbyć. Koszty m.in. wynajęcia boisk, zakwaterowania, zakupu sprzętu sportowego i nagród dla uczestników turnieju pokrywane są z darowizn sponsorów i partnerów turnieju. Bez wspomnianych firm i organizacji nie byłaby również możliwa zakrojona na szeroką skalę kampania promocyjna. Jednym z głównych celów, jaki Stowarzyszenie Nadzieja na Mundial stawia sobie co roku, jest zachęcenie warszawiaków, by aktywnie kibicowali młodym sportowcom z całego świata. W tym roku na trybunach stołecznego stadionu pojawiło się blisko siedem tysięcy osób. Tegoroczna strategia reklamowa w dużej mierze oparta była na dotarciu do osób korzystających z komunikacji miejskiej. Spot promocyjny Mistrzostw został wyemitowany w autobusach, tramwajach oraz wagonach SKM – łącznie na 2568 nośnikach. Wyświetlany był również na ekranach zamontowanych na stacjach metra, gdzie mogło obejrzeć go nawet 350 tysięcy osób dziennie.
Organizatorem VII Mistrzostw Polski i IV Mistrzostw Świata Dzieci z Domów Dziecka w Piłce Nożnej jest Stowarzyszenie „Nadzieja na Mundial”. Współorganizatorem turnieju jest Miasto Stołeczne Warszawa. Patronami Mistrzostw są UEFA, Minister Sportu i Turystyki oraz Polski Związek Piłki Nożnej.
Od czterech lat Sponsorem Głównym Mistrzostw jest firma Continental Opony Polska, wiodący producent opon i dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej na świecie.
Sponsorami Złotymi są firmy Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci sklepów Biedronka i kanał telewizyjny dla dzieci i młodzieży Disney XD.
Głównymi Partnerami Mistrzostw są Instytut Monitorowania Mediów, Rządowy Program Ograniczania Przestępczości i Aspołecznych Zachowań „Razem Bezpieczniej” MSWiA, Zina, Legia oraz Miejskie Zakłady Autobusowe.
Patronami medialnymi zawodów są TVP Sport i Polska Agencja Prasowa.
O Mistrzostwach:
VII Mistrzostwa Polski Dzieci z Domów Dziecka w Piłce Nożnej odbyły się 23 kwietnia b.r. na stadionie Ośrodka Sportu i Rekreacji Bemowo w Warszawie. Udział w nich wzięło 40 drużyn z domów dziecka z całej Polski. Blisko 400 zawodników walczyło o tytuł Mistrza Polski, a także o, zagwarantowane dla najlepszych, wejście do reprezentacji Polski, która razem z Mistrzem Polski reprezentowała nasz kraj podczas lipcowych Mistrzostw Świata Dzieci z Domów Dziecka.
Czwarta edycja Mistrzostw Świata – największego na świecie turnieju dedykowanego podopiecznym placówek opiekuńczo-wychowawczych – odbyła się w dn. 23-24 lipca b.r. na stadionie warszawskiej Legii. Udział w niej wzięły drużyny z 26 krajów – blisko 300 zawodników z domów dziecka z Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Estonii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Japonii, Jordanii, Kolumbii, Litwy, Macedonii, Niemiec, Rosji, Serbii, Słowacji, Słowenii, Tajlandii, Tunezji, Ukrainy, Węgier, Wietnamu, Palestyny i Polski.