Zmienia się sposób korzystania z mediów społecznościowych

Rośnie liczba użytkowników mediów społecznościowych, którzy chętniej rozprzestrzeniają treści w mediach społecznościowych niż je tworzą – informuje serwis eMarketer.

Liczba użytkowników Facebooka wzrośnie w tym roku o 13,4 proc. – szacuje eMarketer. W 2009 roku liczba użytkowników Facebooka wzrosła o 90,3 proc., w 2010 roku o 38,6 proc., podczas gdy w tym roku liczba ta wzrośnie o 13,4 proc. – szacuje eMarketer.

Podobnie maleje zainteresowanie nowych użytkowników Twitterem. W 2009 roku odnotowano wzrost liczby użytkowników tego mikrobloga o 293,1 proc., podczas gdy w tym roku ta liczba spadła do 26,3 proc. i wciąż maleje – informuje eMarketer. Podobne wnioski o słabnącym zaangażowaniu użytkowników w działania w mediach społecznościowych nasuwają się po przeanalizowaniu wyników projektu badawczego przeprowadzonego przez GlobalWebIndex zatytułowanego Wave 5 Trends.

Z badania wynika, że internauci zmieniają sposób korzystania z Internetu, w tym również mediów społecznościowych, skłaniając się bardziej w kierunku dzielenia się treściami niż ich tworzenia. Zmienia się nie tylko sposób, w jaki korzystamy z Internetu, ale również z komputerów. Z deklaracji badanych wynika, że w tym roku, żeby połączyć się z internetem najchętniej będą korzystać z komputera lub laptopa osobistego – 79 proc., z komputera lub laptopa w pracy – 12 proc. i z telefonu komórkowego – 7 proc. Rok później badani będą chętniej korzystać z osobistych laptopów i komputerów – 42 proc., tabletów – 19 proc. oraz telefonów komórkowych – 18 proc.

Autorzy badania zaznaczają również, że nie wszystko kręci się wokół Facebooka, bo jego użytkownicy co raz częściej są bierni. W krajach rozwiniętych spada chęć dzielenia się treściami, a z punktu widzenia użytkownika instytucjonalnego najistotniejszą zaletą tego serwisu są dane o użytkownikach, które umożliwiają dokładne targetowanie. Dlatego też we wnioskach pojawiło się przypuszczenie, że wycena Facebooka na 100 mld dol. jest przesadzona.

Najbardziej aktywnymi użytkownikami Internetu są ludzie młodzi, należący do grup wiekowych 16 – 24, 25 – 34, są oni jednak zarazem najmniej skłonni do płacenia za treści w sieci. Generalnie jednak rośnie chęć płacenia za treści, w szczególności te specjalistyczne.

A czego oczekują internauci od marek w Internecie? Oczekiwania użytkowników Internetu różnią w zależności od wieku. Starsi użytkownicy chcieliby by marka informowała ich i poprawiała ich wiedzę, młodsi natomiast chcą się uczyć bawiąc, a marka ma być ich łącznikiem z innymi ludźmi.

 

Źródło:

What Changing Social Media Usage Means for Marketers, eMarketer.com, 22.08.2011
globalwebindex.net, Wave 5 Trends (http://www.slideshare.net/Tomtrendstream/wave-5-trends-master-august-2011-slideshare-version), 19.08.2011