Przewidywanie przyszłości dzięki analizie mediów

Możliwe? Niemożliwe? Sceptycy mogą się zdziwić – ba, nawet ja jestem zdziwiona. Firma SentiTrade twierdzi, że z powodzeniem przewiduje zachowania rynków na podstawie monitoringu prasy finansowej.

Moja nadzieja na poważne rezultaty płynące z futurologicznych analiz mediów zachwiała się, kiedy przeczytałam, że wg google’a, świat skończy się w 2012, a w 2024 wyginą orangutany, ale za to powróci Atlantyda. Tym razem jednak sprawa jest znacznie poważniejsza – SentiTrade chwali się 86% skutecznością swoich interpretacji.

Projekt odwołuje do teorii finansów behawioralnych, a autorzy bloga firmowego lubią posługiwać się terminem psychologii rynku. W praktyce oznacza to, że program komputerowy zbiera i czyta wiadomości z mediów finansowych oraz analizuje ich wydźwięk (pozytywny lub negatywny). Następnie SentiTrade wylicza stosunek pozytywnych do negatywnych i serwuje taki wynik użytkownikowi w czasie rzeczywistym lub stosuje jedną ze zautomatyzowanych strategii – czyli mówi „kupuj” albo „sprzedawaj” w zależności od współczynnika optymizmu/pesymizmu rynku i wybranych warunków brzegowych (np. tolerancja ryzyka). Sama firma twierdzi, że skuteczne przewidują nie tylko krachy giełdowe, ale też potrafią zidentyfikować momenty rozbuchanego optymizmu lub okazje dla inwestorów, jakie stwarza przesadny pesymizm na rynku.

Czytałam ostatnio o kilku innych próbach zastosowania analizy mediów: komputer, który na podstawie artykułów prasowych wieszczy wojnę (według interpretacji badaczy) i odnajduje Bin Ladena lepiej niż CIA (po polsku pisała o tym między innymi Rzeczpospolita). To oczywiście sensacjonalizacja na potrzeby mediów i dlatego brzmi trochę jak wróżenie ze szklanej kuli. Jednak moim zdaniem ma to silne podstawy teoretyczne: przy odpowiednio dużej liczbie wycinków prasowych, wypowiedzi telewizyjnych czy postów w Internecie, uzyskujemy wiarygodną statystycznie próbę.

Do tej pory patrzyłam przede wszystkim na monitoring mediów społecznościowych jako na potencjalny ekwiwalent badań ankietowych, ponieważ w Internecie ludzie wygłaszają szczerą opinię (anonimowo, jak w ankiecie). W mediach tradycyjnych wiadomo, że na pogląd wypowiadany przez dziennikarza wpływa wiele czynników: na przykład linia danego medium, czy konieczność unikania pozwów sądowych. Jednak zakładając poprawność badań przedstawianych przez „Rz”, analiza tradycyjnych mediów też ma swoje zastosowanie – chociaż moim zdaniem raczej do szukania Bin Ladenów, niż do przewidywania wojen.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg