Politycy w social media, czyli nie samym ACTA człowiek żyje
W ciągu 26 dni nowego roku internauci ponad 20 tysięcy razy napisali o Platformie Obywatelskiej, co oznacza niemal tysiąc publikacji dziennie. Jest to tyle przekazów, ile łącznie w tym czasie uzbierały pozostałe ugrupowania – zbadaliśmy w ramach projektu Kompas Social Media. Najwyraźniej wyeksponowanym politykiem w mediach społecznościowych jest Donald Tusk, a tematem stycznia została oczywiście sprawa ACTA, ale internauci dyskutowali w kontekście politycznym również o innych kwestiach.
Najpierw PO, potem długo nikt
Instytut Monitorowania Mediów zbadał styczniowe publikacje z mediów społecznościowych. Internauci najwięcej mówią o Platformie Obywatelskiej, na odległym drugim miejscu znalazł się Ruch Poparcia Palikota, za nimi: PiS, PSL i SLD.
Ulubieńcy internautów
Donald Tusk był najczęściej wzmiankowanym w mediach społecznościowych politykiem. Popularność liderów pozostałych partii nie idzie w parze z ogólną liczbą publikacji na temat ugrupowań, którym przewodzą. Drugie miejsce zajął bowiem Jarosław Kaczyński, trzecie Janusz Palikot, a na czwartym znalazł się Waldemar Pawlak. Warto zauważyć, że Grzegorz Napieralski jest wzmiankowany minimalnie częściej (75) niż Leszek Miller (45).
ACTA, ale…
Instytut Monitorowania Mediów zbadał, jakie tematy były najczęściej poruszane w kontekście poszczególnych partii politycznych. Na temat ACTA pojawiły się tysiące przekazów, powiązanych głównie z Platformą Obywatelską. Znacznie mniej publikacji w tym kontekście odnosiło się do Ruchu Poparcia Palikota, jeszcze mniej do Prawa i Sprawiedliwości. Zupełnie inaczej proporcje rozkładają się w związku z katastrofą smoleńską – wciąż pojawia się bardzo dużo publikacji na ten temat, odnoszą się głównie do PiS. Znacznie mniejszy oddźwięk w mediach społecznościowych znalazła zmiana w ustawie refundacyjnej oraz XX finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (w kontekście partii politycznych). Zestawienie pozwala zaobserwować, z jakimi zagadnieniami wiążą się według internautów poszczególne partie.
Miejsca dyskusji
Na potrzeby raportu zbadano przekazy z ogólnodostępnych wpisów z mediów społecznościowych. Najczęściej pojawiającym się medium był Facebook, na drugim miejscu znalazło się forum.gazeta.pl. Wysokie trzecie miejsce zajęły groups.google.com.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła (Instytut Monitorowania Mediów) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka ds. analiz mediowych IMM.
O badaniu:
Badanie wykonano na podstawie 40 060 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania, w których pojawiły się nazwy partii politycznych. Raport obejmuje okres od 1 do 26 stycznia 2012 r.