Co internet zrobi z naszych mózgów?

Powiedzcie swoim dzieciom, że jeśli będą za dużo siedzieć w internecie, to ich mózgi zrobią się pomarańczowe i wyciekną przez uszy… nie, nie całkiem. Ale prawie. Raport Pew Center przedstawia apokaliptyczne i idealistyczne wizje społeczeństwa tworzonego przez pokolenie dzisiejszej młodzieży.

Dzieci i nastolatki, które spędzają dużo czasu w internecie, będą myśleć i działać inaczej niż my. Wyrosną na multitaskerów, będą w stanie robić dużo rzeczy na raz, łatwo odnajdywać odpowiedzi na trudne pytania, uczyć się więcej i bez trudu korzystać z „grupowej inteligencji” za pośrednictwem internetu. To jest pozytywna wizja, podzielana przez 55% ekspertów i naukowców z dziedzin internetu, mediów i nowych technologii, których przepytał ośrodek Pew Center we współpracy z Elon University.

Negatywna wersja przyszłości, którą prognozuje 42% ekspertów, przedstawia pokolenie ludzi, którzy nie potrafią się skoncentrować, nie umieją cierpliwie czekać i oczekują natychmiastowych rezultatów, w związku z czym nie mają motywacji do podejmowania działań długofalowych. Nowa generacja straci umiejętność krytycznego myślenia i głębokiej analizy, bo przyzwyczai się do dostawania na talerzu gotowych, prostych odpowiedzi. Młodzi nie będą dobrzy w komunikacji twarzą w twarz, ponieważ za bardzo będą polegali na Internecie i urządzeniach mobilnych.

Pozytywna wizja nowego społeczeństwa przewiduje powstanie umiejętności grupowego rozwiązywania problemów poprzez współpracę (wykorzystanie crowd-sourcing-u). Ogromne zasoby wiedzy, dostępne dla każdego, zmienią sposób podejmowania decyzji życiowych.

Apokaliptyczny obraz serwują sceptycy: ludzkość pogrąży się w stagnacji, bo młodym zabraknie motywacji do podejmowania długoterminowych akcji wymagających większego wysiłku. Społeczeństwo podzieli się na tych, których umysły poradzą sobie z tempem i wyzwaniami elektronicznego świata oraz na tych, którzy będą zdolni jedynie konsumować zdobycze technologii w formie płytkiej rozrywki.

Rocznikowo jeszcze załapuję się na Generację Y, czyli właśnie to zmutowane pokolenie przyszłości – może dlatego trudno mi traktować poważnie te przewidywania. Jednak nie dostrzegam też takich tendencji, kiedy patrzę na dzisiejsze nastolatki. Czy wy widzicie w swoim otoczeniu jak Internet i media społecznościowe zmieniają ludzi? Może ktoś, kto ma własne dzieci, opowie mi czy widzi już pierwsze efekty internetyzacji mózgów?

Przecudny obraz mózgu stworzył Geatan Lee i udostępnił na licencji Creative Commons Attribution 2.0 Generic.

Dzieci i nastolatki, które spędzają dużo czasu w internecie, będą myśleć i działać inaczej niż my. Wyrosną na multitaskerów, będą w stanie robić dużo rzeczy na raz, łatwo odnajdywać odpowiedzi na trudne pytania, uczyć się więcej i bez trudu korzystać z „grupowej inteligencji” za pośrednictwem internetu. To jest pozytywna wizja, podzielana przez 55% ekspertów i naukowców z dziedzin internetu, mediów i nowych technologii, których przepytał ośrodek Pew Center we współpracy z Elon University. [link]

 

Negatywna wersja przyszłości, którą prognozuje 42% ekspertów, przedstawia pokolenie ludzi, którzy nie potrafią się skoncentrować, nie umieją cierpliwie czekać i oczekują natychmiastowych rezultatów, w związku z czym nie mają motywacji do podejmowania działań długofalowych. Nowa generacja straci umiejętność krytycznego myślenia i głębokiej analizy, bo przyzwyczai się do dostawania na talerzu gotowych, prostych odpowiedzi. Młodzi nie będą dobrzy w komunikacji twarzą w twarz, ponieważ za bardzo będą polegali na Internecie i urządzeniach mobilnych.

 

Pozytywna wizja nowego społeczeństwa przewiduje powstanie umiejętności grupowego rozwiązywania problemów poprzez współpracę ( wykorzystanie crowd-sourcing-u). Ogromne zasoby wiedzy, dostępne dla każdego, zmienią sposób podejmowania decyzji życiowych.

 

Apokaliptyczny obraz serwują sceptycy: ludzkość pogrąży się w stagnacji, bo młodym zabraknie motywacji do podejmowania długoterminowych akcji wymagających większego wysiłku. Społeczeństwo podzieli się na tych, których umysły poradzą sobie z tempem i wyzwaniami elektronicznego świata oraz na tych, którzy będą zdolni jedynie konsumować zdobycze technologii w formie płytkiej rozrywki.

 

Rocznikowo jeszcze załapuję się na Generację Y, czyli właśnie to zmutowane pokolenie przyszłości – może dlatego trudno mi traktować poważnie te przewidywania. Jednak nie dostrzegam też takich tendencji, kiedy patrzę na dzisiejsze nastolatki. Czy wy widzicie w swoim otoczeniu jak Internet i media społecznościowe zmieniają ludzi? Może ktoś, kto ma własne dzieci, opowie mi czy widzi już pierwsze efekty internetyzacji mózgów?

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg