Pinterest. Gwiazda jednego sezonu czy poważny gracz?

Pinterest – kolejna zabawka dla lansiarzy, panienek, kur domowych czy skuteczne narzędzie i nadzieja marketerów? Jedno jest pewne, popularność serwisu rośnie, co zauważalne jest nie tylko w liczbie artykułów na jego temat, ale w najważniejszym wyrażeniu: „źródło: pinterest.com”, które jest obecnie szarą eminencją publikacji internetowych. Kto i do czego używa Pinterestu?

„BTW: znacie tą stronę: www.pinterest.com? w Polsce jest chyba nieznana ale za oceanem to szał. Jest lepsza od dekorii, bo bardziej interaktywna (można „przyszpilać” cudze zdjęcia na swoje tablice, więc zdjecia się nie dublują) i zapisuje się oryginalne źródło z którego pochodzi zdjęcie, co bardzo ułatwia życie (zwłaszcza blogerom)” – taka uwagę zamieściła jedna z internautek na forum dotyczącym aranżacji wnętrz, wklejając link do zdjęcia z Pinterestu we wrześniu 2011 roku. Dziś chyba żaden aktywny użytkownik for wnętrzarskich/urodowych/modowych/florystycznych czy jakichkolwiek innych, na których duże znaczenie mają zdjęcia, nie zapytałby, co to jest Pinterest. Znacznie ważniejszym pytaniem jest: jak zdobyć zaproszenie?

Dla dziewczyn czy lansiarzy?
Cukierek dla oczu, ładny, cute, sweet, śliczny, a nawet słodziusi i śliczniusi – tak o Pinterest piszą internauci. Wielu zauważa, że szata graficzna serwisu jest zarówno powodem, jak i efektem, ogromnego zainteresowania kobiet. W artykułach na temat tego serwisu parokrotnie przywołano opinię Lorena Feldmana, producenta filmowego, który na swoim profilu na Google+ napisał: „Pinterest jest dla znudzonych, materialistycznych kur domowych”. W prawie 100 publikacjach na temat Pinterest napisano, że jest to portal dla kobiet, często porównuje się go ze wspomnianym Google+, który z kolei zdominowany jest przez mężczyzn. Marek Minakowski na portalu minakowski.tek24.pl zauważa: „Kultura zbieracko-łowiecka w czystym wydaniu (…). Pinterest to narzędzie stworzone właśnie do tego, co kochają kobiety od milionów lat: tu ładny kwiatek, tam słodka jagódka, tak sobie chodzimy i zbieramy, a potem przychodzimy do domu i znowu zaczynamy wszystko z podłogi zbierać, podnosić, układać… Potem zapraszamy przyjaciółki i razem z nimi oglądamy, cośmy tam nazbierały i naukładały… Brrr…. Od samego patrzenia rodzi się w człowieku męska szowinistyczna świnia”. W komentarzach internautów pojawia się też inna teoria: Pinterest jest modny, więc osoby podążające za trendami po prostu muszą się zaangażować – czyli „kolejna lanserka”. „Zbliża się wojna albo jakaś tragedia, ludziom już kompletnie odbija od tego dobrobytu” – zauważa zgryźliwie jeden z internautów, jednak zaraz inny uspokaja: „Nie wiem po co próbujecie zaszufladkowac ludzi, którzy używają takiego, czy innego serwisu. Na co dzień używacie mnóstwa rzeczy, które kto inny wymyślił dla pieniędzy – i co? I nic. Pinterest jest faktycznie ładny, zaglądam tam zwykle raz w tygodniu dla relaksu. Dajcie spokój z tym krytykowaniem”.

Ani dziewczyny, ani lansiarze!

Liverpool FC, Barack Obama, amerykańska armia, gmina Brody i Mark Zuckerberg – ani kobiety, ani hipsterzy; każdy z innego powodu założył sobie konto na Pinterest. Twórcę Facebooka tłumaczy zainteresowanie poczynaniami konkurencji, prezydenta USA – szukanie kontaktu z obywatelami i wrażliwość na trendy social media. Pinterest znajduje się obecnie w centrum zainteresowania marketerów – w Polsce o sposobach dotarcia do klientów za pośrednictwem tego serwisu napisano prawie 50 razy. „Ponoć wiele marek zwija się z Facebook.a bo f-commerce po prostu nie wychodzi. Przenoszą się gdzie? Ano właśnie na Pinterest :)” – zauważył jeden z internautów. Przeglądanie ładnych zdjęć wciąga – ten czas i zainteresowanie potencjalnych klientów warto wykorzystać.

Dlaczego internauci polecają Pinterest?
„Na pinterest jest masa pomysłów i przepisów na lampy do zrobienia samemu, polecam”; „kulinarne inspiracje? zajrzyj na Pinterest. Ja tam znajduje nowe inspiracje jesli nie codziennie to pare razy w tyg
Jesli lubisz jednogarnkowe, to poszukaj pod haslem crockpot np. Nawet tak wybredny 😉 zywieniowo przypadek jak ja znajduje ta droga bez problemu bo po czasie potrzeby zsynchronizuja Ci sie z gustami tych ktorzy maja podobne :)” – aranżacja wnętrz, koty, jedzenie, ubrania i kosmetyki – to najczęstsze tematy zdjęć umieszczanych na tej wirtualnej tablicy korkowej. Najprościej jednak zawartość serwisu opisać jako rzeczy ładne i przyjemne. „Dla mnie serwis jest o tyle użyteczny, że nie muszę zapisywać wszystkich linków i obrazków, które mi się spodobają – oszczędzam przestrzeń dyskową i nie mam bałagany w przeglądarce” – chwali Pinterest jeden z internautów.

Nie tylko ładne zdjęcia. Pinterest w czasach ACTA
O Pintereście, wbrew pozorom, pisze się nie tylko w kontekście ładnych zdjęć. To nie tylko nowatorski agregator treści, ale firma, podlegająca prawom rynku i gracz skazany na konfrontacje z konkurencją. Kilkanaście publikacji internetowych skoncentrowanych było na temacie praw autorskich i tego, jak respektowane są przez Pinterest w czasach ACTA. W ok. 20 artykułach omówiono regulamin serwisu i politykę prywatności. Tyle samo materiałów przedstawiało Pinspire – niemieckiego klona Pinterestu. „Pojawiły się już polskie kopie <<cudownego>> serwisu: pinoteka.pl, pinspire.pl, zszywka.pl i wszystkie opierają się na tej samej zasadzie co pinterest. I na wszystkich jest w kółko to samo” – przeczytać można w jednym z komentarzy. Kilkadziesiąt publikacji omówiło działalność Marka Zuckerberga na Pintereście, zaś porównania oraz analizy relacji Pinerestu i Facebooka pojawiły się w setkach materiałów. Czy zainteresowanie Pinterestem się utrzyma? Według niektórych internautów jest to przerost formy nad treścią, który szybko się znudzi użytkownikom. Dominują jednak opinie taka jak ta:  „ Polecam! Od kiedy korzystam z Pinterest nie mam już miliona zakładek w ulubionych i nie notuję tysiąca istotnych rzeczy w notsie”.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie 1 487 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których znalazło się słowo „Pinterest”. Raport obejmuje okres od 1 kwietnia 2011 do 13 kwietnia 2012 r.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg