Social media pełne krwi, czyli krwiodawstwo w sieci
Facebook, Twitter i Instagram coraz częściej służą osobom prywatnym, fundacjom i instytucjom do promocji krwiodawstwa i poszukiwania dawców krwi dla potrzebujących osób – wynika z analizy publikacji w social media w IMM. Od stycznia do kwietnia w serwisach społecznościowych pojawiło się ponad 9,5 tysiąca apeli tego typu, podczas gdy w analogicznym okresie rok temu było to niewiele ponad 6 tysięcy.
W końcu oddałam krew! Ileż to szczęścia! *.*
— Agnes, just Agnes. (@AgnesSesso) 12 kwietnia 2016
5 milionów dawców?
Od początku roku w mediach społecznościowych ukazało się ponad 30 tysięcy wpisów i komentarzy na temat krwiodawstwa – wynika z monitoringu wpisów i komentarzy w social media. Ponad 30% z nich to prośby i apele o oddanie krwi związane z nieszczęśliwymi wypadkami i bieżącym stanem zdrowia potrzebujących osób. Od początku 2016 roku publikacje tego rodzaju tylko dzięki serwisom społecznościowym (m.in. Facebook, Twitter, Instagram czy YouTube) mogły zostać wyświetlone ponad 5 mln razy.
Facebookową stroną, na której w badanym okresie pojawiło się najwięcej publikacji o krwiodawstwie, jest strona „Krwiodawcy”, a największy zasięg – dzięki dużej bazie fanów i ich zaangażowaniu – wywołała promocja oddawania krwi w ramach kampanii społecznej Dawca.pl. Szeroki rozgłos sprawie nadają także m.in. strony inicjatywy „Krewniacy„, „Drużyna Szpiku” czy „Bankowa Akcja Honorowego Krwiodawstwa„.
Ponad podziałami
Na Twitterze o krwiodawstwie najgłośniej było dzięki „Wampiriadzie” – charytatywnemu projektowi Niezależnego Zrzeszenia Studentów, inicjatywie „Nie Żyłuj – Dawaj Życie” czy mikroblogowemu profilowi serwisu Krwiodawcy.org. Warto też zwrócić uwagę na wpływ twitterowiczów, którzy prowadząc swojego prywatnego mikrobloga potrafili wywołać duże zainteresowanie tematem – niezależnie od tego, czy są osobami publicznymi, czy też nie, jakie poglądy na co dzień wyrażają, i czym zajmują się zawodowo.
Zobaczcie, jak wygląda sytuacja w Waszym mieście – braki krwi są w wielu miejscach niepokojące! #krwiodawstwo #rckik https://t.co/ZMlKK6zuJn
— Wampiriada (@Wampiriada) 6 stycznia 2016
Pilna prośba o pomoc. Potrzebna krew! Możesz – oddaj krew. Nie możesz – przekaż dalej informację pic.twitter.com/m9uPHTkw3f
— Samuel Pereira (@SamPereira_) 26 lutego 2016
No to oficjalnie!!! Wpływ ze sprzedaży nowych witamin od IHS idzie na akcję krwiodawstwa Krwawy Sport!!! Yeeeeeaaaah pic.twitter.com/nYusiK0Dty
— Łukasz Jurkowski (@Jurasmma) 12 marca 2016
@SKWK1906 #przelejkrewzaWisłę poszło 450ml. Dużo ludzi dziś na Rzeźniczej uczestniczy w akcji.
— Maciek (@zmacu_) 25 marca 2016
dużo nad tym myślałam i pierwsze co zrobię po skończeniu 18 lat to pójdę oddać krew, zapisać się do dawców szpiku czy narządów
— dżofrej krul tłitera (@hiddlewombat) 24 kwietnia 2016
Pełnokrwiste zdjęcia
W porównaniu z poprzednim rokiem, osoby prywatne i organizacje coraz częściej zwracają uwagę na potrzebę oddawania krwi także dzięki zdjęciom i filmom zamieszczanym w mediach społecznościowych. Jeden obraz wart jest tysiąc słów – udowaniają instagramowe kreacje Dawca.pl, akcji Dzień dla Życia czy Wampiriady.