Najbardziej opiniotwórcze media w listopadzie 2005 roku
Analiza powstała w oparciu o 4946 listopadowych przekazów z prasy, radia i telewizji, w których odnotowano 6013 odniesień do innych mediów. Najwięcej z nich dotyczyło Gazety Wyborczej, na którą powoływano się 1303 razy. Drugie miejsce nadal należy do Rzeczpospolitej, ale dzienniki dzieli większa niż w październiku różnica cytowań – 237 materiałów. Na trzeciej pozycji pozostaje bez zmian Życie Warszawy (538). W ścisłej czołówce znalazł się Puls Biznesu (245 materiałów), który czwarte miejsce w rankingu w dużej mierze zawdzięcza szeroko komentowanemu wywiadowi z Andrzejem Lepperem na temat polskiej gospodarki i jego wypowiedzi o Leszku Balcerowiczu. Piąte miejsce przypadło Super Expressowi (234), który wyprzedził zajmujący od dwóch miesięcy czwartą lokatę Fakt (174). Super Express był często przywoływany w kontekście przeglądów prasy, domniemanych związków Zbigniewa Wassermana z aferą paliwową oraz polskiej polityki.
W rankingu mediów najczęściej cytowanych poza przeglądami prasy również zwyciężyła Gazeta Wyborcza.
Radio ZET utrzymało pozycję lidera wśród stacji radiowych, podobnie jak Onet.pl pośród najchętniej cytowanych portali internetowych. W rankingu najczęściej przywoływanych stacji telewizyjnych nastąpiła zmiana na szczycie – pierwsze miejsce zajęła TVP1, na drugie spadł TVN. Zaskoczeniem jest drugie miejsce Radia Maryja wśród najchętniej cytowanych stacji radiowych. To debiut tego radia w pierwszej piętnastce rankingu. Na Radio Maryja powoływano się najczęściej w związku z wypowiedziami polityków, a zwłaszcza członków rządu na antenie stacji.
W listopadzie pojawiły się nowe tematy – odnotowano sześć szerzej opisywanych afer. Są to m.in. sprawa związków Zbigniewa Wassermana z aferą paliwową, sprawa więzień CIA w Polsce oraz fałszywych pieniędzy w sklepach Biedronka. Najczęstszym tematem powołań były tradycyjnie wzmianki w przeglądach prasy – w listopadzie odnotowano ich znaczną liczbę: 2126.
Mediami, które z największą częstotliwością korzystały z doniesień innych środków masowego przekazu są TVN 24 i TVP3. 83 proc. powołań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 17 proc. – lokalnych.
Najwięcej cytatów z mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, w którym liderem ponownie zostało Życie Warszawy. Wprost zachował pozycję najczęściej cytowanego tygodnika ogólnopolskiego (179 materiałów). Kolejne miejsca zajęły Polityka (119) oraz Newsweek (102). Tygodnik Ozon cytowany był w październiku 39 razy. Dziennik Nowy Dzień zadebiutował w zestawieniu cytowań z 68 powołaniami.
W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, w których ich autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 500 tytułów prasowych, 8 stacji telewizyjnych oraz wybrane programy 9 rozgłośni radiowych. Cały raport jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty