Najbardziej opiniotwórcze media w maju 2006 roku
Majową analizę przeprowadzono na podstawie 5002 materiałów prasowych, programów radiowych i telewizyjnych. Pojawiło się w nich 6336 odniesień do informacji podawanych na łamach innych mediów – 2541 w prasie, 2348 w telewizji i 1447 w radiu.
W maju Gazeta Wyborcza kolejny raz odniosła zwycięstwo, zajmując pierwszą pozycję w rankingu cytowań z 1117 powołaniami. Gazeta była najczęściej cytowana w przeglądach prasy, a także w kontekście polityki polskiej oraz rankingów i sondaży. Niespodziewany awans odnotowało Życie Warszawy, zajmując drugie miejsce w zestawieniu. Wysoką pozycję dziennikowi zapewniły przede wszystkim cytaty odnoszące się do publikacji o współpracy księży z SB – stanowią one 269 spośród 899 powołań na Życie Warszawy. Rzeczpospolita spadła na trzecie miejsce rankingu z malejącą liczbą powołań – 885 materiałów. Natomiast Dziennik utrzymał się na czwartym miejscu, odnotowując wysoką liczbę cytowań – 707. W rankingu mediów najczęściej cytowanych poza przeglądami prasy również zwyciężyła Gazeta Wyborcza.
Radio ZET powróciło na pierwsze miejsce wśród stacji radiowych, a na piąte miejsce spadł kwietniowy lider z grona radiostacji – Radio Maryja. Drugim najchętniej cytowanym radiem w maju był PR3. Niewielka zmiana nastąpiła na szczycie zestawienia najczęściej cytowanych stacji telewizyjnych – liderem został TVN, drugą lokatę zajmuje TVN24. Trzecie miejsce wśród stacji telewizyjnych nadal należy do TVP1. Onet.pl utrzymał pierwszą pozycję w zestawieniu portali internetowych, za nim uplasowały się portale Interia.pl i Gazeta.pl.
Nowymi tematami podejmowanymi przez media w maju były m.in. współpraca księży z SB, afera korupcyjna w Ministerstwie Finansów, kontrowersje wokół działań Samoobrony oraz afery związane ze służbą zdrowia i jej strajkami. Najczęstszym tematem powołań były tradycyjnie wzmianki w przeglądach mediów oraz polityka polska.
Wprost okazał się najczęściej cytowanym tygodnikiem ogólnopolskim. Na drugim miejscu uplasował się Newsweek, za nim – Polityka. Wśród tabloidów prowadzi Fakt, wygrywając z Super Expressem różnicą 49 powołań.
79% powołań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 21% – lokalnych. Najwięcej cytatów z mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, gdzie liderem ponownie zostało Życie Warszawy.
W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 700 tytułów prasowych, stacje telewizyjne oraz wybrane programy rozgłośni radiowych. Raport majowy w wersji podstawowej jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty.