Prawnicy w mediach
Instytut Monitorowania Mediów opracował nowy raport „Prawnicy w mediach”, analizujący częstotliwość prezentowania przez media prawników i kancelarii. Badanie pokazało, że w lutym najpopularniejszym prawnikiem był Leszek Piotrowski, pełnomocnik rodziny Blidów w śledztwie w sprawie śmierci Barbary Blidy. Na drugiej pozycji znalazła się Magdalena Bentkowska-Kiczor, adwokat doktora Mirosława G., podejrzanego o korupcję i zabójstwo pacjenta. Trzecie miejsce zajął Mariusz Paplaczyk – jeden z obrońców Jakuba T., Polaka skazanego w Wielkiej Brytanii. Media w lutym br. powoływały się w sumie na wypowiedzi 620 prawników.
Natomiast na pierwszym miejscu rankingu najczęściej obecnych w mediach kancelarii znalazła się kancelaria Chałas i Wspólnicy. Na drugim – Baker&McKenzie Gruszczyński i Wspólnicy, a na trzecim – Pociej, Dubois i Wspólnicy. Lider rankingu – kancelaria Chałas i Wspólnicy pierwsze miejsce zawdzięcza udzielanym w mediach poradom prawnym, głównie w zakresie prawa cywilnego, podatkowego i pracy. Prawnicy z tej kancelarii są również często proszeni o udzielanie komentarzy. W badanym okresie powoływano się na 162 kancelarie.
Jak wynika z analizy IMM-u media piszą najczęściej o prawie cywilnym (370 publikacji), w następnej kolejności – o prawie karnym (291) oraz ex aequo – o prawie podatkowym i prawie pracy (po 153 materiały). Wśród tematów szczegółowych o tematyce prawnej dominują porady prawne i komentarze eskpertów. Uwagę mediów przyciągają także bieżące tematy, jak na przykład śledztwo w sprawie śmierci B.Blidy (54 powołania), proces żołnierzy podejrzanych o zbrodnię w Afganistanie (30) czy skazanie na dożywocie Jakuba T. przez brytyjski sąd (25).
W czołówce mediów prezentujących prawników i kancelarie znalazły się dwa dzienniki ogólnopolskie. Zdecydowanie najczęściej na wypowiedzi prawników powoływała się Gazeta Prawna (314 razy). Kolejna w rankingu Rzeczpospolita odnosiła się do opinii prawników trzy razy rzadziej – 98 razy, a portal rp.pl – 95. Badanie przeprowadzono na podstawie 1415 przekazów mediowych (z prasy, telewizji i Internetu) z okresu 1 – 29 lutego 2008 r. Dziennikarze powoływali się na wypowiedzi prawników lub opinie kancelarii 1479 razy.
Analiza obejmuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i internetowe, w których media w lutym 2008 r. przytaczają lub prezentują wypowiedzi prawników i/lub opinie kancelarii. Pochodzą one z prasy, telewizji oraz stron internetowych aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl).
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 800 tytułów prasowych, 82 stacje telewizyjne i radiowe oraz polskie zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. Instytut Monitorowania Mediów wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu.