Dziennik liderem
Po kilkumiesięcznej przerwie
Wykres 1. Najczęściej cytowane media
Tuż za podium znalazła się, podobnie jak w lutym, stacja TVN24, cytowana 440 razy. Zdobyła czwarte miejsce dzięki powołaniom dotyczącym polityki polskiej, działalności policji oraz sprawom związanym z życiem społecznym. W pierwszej piętnastce znalazła się jeszcze tylko jedna stacja telewizyjna, należąca także do koncernu ITI. Dziewiątą pozycję w zestawieniu zajął TVN (219), który zainteresował inne media informacjami o polityce polskiej, finansowaniu partii politycznych oraz życiu towarzyskim.
W marcu radio RMF FM utrzymało pozycję lidera wśród rozgłośni radiowych. Dobry wynik zawdzięcza często cytowanym informacjom z zakresu polityki polskiej, przestępczości i działalności policji, oraz ciekawostkom. RMF FM aż o 6 pozycji wyprzedziło w marcu radio ZET (11 miejsce – 210 powołań), które w zestawieniu uplasowało się eq aequo z jedynym portalem wśród piętnastu najczęściej cytowanych mediów – Onet.pl.
Na szóstym miejscu uplasował się dziennik Polska (301 powołań). W zestawieniu znalazły się też trzy dzienniki biznesowo-ekonomiczne. W marcowym rankingu znacznie zmniejszyła się przewaga Gazety Prawnej (287) nad Pulsem Biznesu (250) zajmującymi odpowiednio 7 i 8 miejsce. Do głównego zestawienia dołączył Parkiet (160), który uplasował się na 12 miejscu.
W pierwszej piętnastce są również obecne aż trzy tygodniki opinii. W marcu tygodnik Wprost (10 miejsce – 216 powołań) wyprzedził plasującego się na 13 miejscu w zestawieniu Newsweeka (150). Newsweek, który w lutym nie zakwalifikował się do głównego zestawienia, w marcu wyprzedził Politykę (14 miejsce – 118 powołań), która ze spadła w porównaniu do rankingu lutowego o 9 pozycji.
W marcu media skoncentrowały się na ujawnieniu kontrowersyjnego układu towarzysko-biznesowego wicepremiera Waldemara Pawlaka, niejasności wokół senatora Tomasza Misiaka oraz powiązań polityków ze światem biznesu i ich nepotyzmu. Dużo komentarzy pojawiło się także na temat zbliżających się wyborów do Europarlamentu oraz kryzysu gospodarczego i możliwości wejścia Polski do strefy euro. Opinia publiczna była też często informowana była o: sprawie wyboru nowego szefa NATO, pracach nad ustawą medialną, a także o problemach związanych z lustracją. W mediach pojawiły się również wątki: dymisji Leszka Borkowskiego, prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, kontrowersji wokół nowej książki o prezydencie Lechu Wałęsie oraz śledztwa w sprawie porwania i śmierci Krzysztofa Olewnika.
Od 1 do 31 marca na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 9698 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 9880 razy (6101 razy w prasie, 2179 w telewizji i 1600 w radiu). Analiza obejmuje tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.
W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest prawie 900 tytułów prasowych oraz wybrane programy telewizyjne i radiowe.