Raport IMM: Rzeczpospolita umacnia pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych mediów

Media powoływały się na Rzeczpospolitą i Gazetę Wyborczą głównie w kontekście polityki polskiej oraz rankingów i sondaży. Na trzecim miejscu znalazły się doniesienia związane z katastrofą pod Smoleńskiem (Gazeta Wyborcza) oraz informacje ekonomiczne (Rzeczpospolita).

Dziennik Gazeta Prawna był dla innych mediów źródłem informacji o ustawodawstwie, prawie, ekonomii i finansach.

TVN24 największą liczbę powołań zawdzięczał informacjom związanym z katastrofą pod Smoleńskiem, polityką polską oraz cytowaniu niefortunnej wypowiedzi posła Węgrzyna o gejach i lesbijkach.

Onet.pl był jedynym przedstawicielem portali internetowych obecnym w rankingu generalnym najczęściej cytowanych mediów. Portal zawdzięcza to głównie echom styczniowej rozmowy z Jarosławem Kaczyńskim oraz wywiadowi z Marcinem Dubienieckim. Po jego publikacji w mediach pojawiły się opinie, że mąż Marty Kaczyńskiej swoimi oryginalnymi wypowiedziami może szkodzić PiS.

W lutowym raporcie ponadto:

Prasa
Wśród najczęściej cytowanych przekazów prasowych na pierwszej pozycji znalazły się publikacje z Rzeczpospolitej. Do rankingu zakwalifikowało się: 5 dzienników ogólnopolskich, 3 tygodniki, 1 dziennik ekonomiczny oraz 1 tabloid. Uważam Rze po raz pierwszy zagościł w rankingu periodyków. Media przywoływały wywiad z Martą Kaczyńską opublikowany na jego łamach.
W lutym od czołówki opiniotwórczych tygodników (Wprost, Newsweek, Polityka) oddzieliła go tylko Gala (doniesieniami o ciążach polskich celebrytek: Magdy Mołek i Anny Przybylskiej).

 
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane w TVN24. Na drugim miejscu uplasowała się również stacja koncernu ITI – TVN. W czołówce znalazła się też TVP Info.

Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie stacji RMF FM. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania Radio ZET, na trzeciej TOK FM.

Portale internetowe
W lutym prowadził onet.pl, tuż za nim znalazł się portal z tej samej grupy mediowej – tvn24.pl. Na trzecim miejscu – wp.pl.


Media ekonomiczne

Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją – TVN CNBC, a rozgłośnią – Radio PiN.

Media regionalne
Na drugim miejscu zestawienia mediów regionalnych znalazł się Dziennik Bałtycki, nieobecny w styczniowym rankingu. Dziennik zapewnił sobie obecność w zestawieniu dzięki opublikowaniu doniesień na temat powiązań biznesowych Marcina Dubienieckiego. Zwiększyła się liczba cytowań regionalnego lidera – Życia Warszawy, a do rankingu wróciło wielkopolskie Radio Merkury.

Tematyka
Najczęściej komentowanym tematem w mediach była polityka polska, wyraźnie zaznaczały się też tematy związane z katastrofą pod Smoleńskiem i wyborami parlamentarnymi. Wysoko uplasowały się też doniesienia sportowe (wypadek Roberta Kubicy i osiągnięcia polskich reprezentantów w dyscyplinach zimowych).


Cały raport znajduje się na stronie IMM.

Badanie przeprowadzono na podstawie 5 328 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 28 lutego 2011 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 37 stacji telewizyjnych, 63 stacje radiowe oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.