Najbardziej opiniotwórcze media: wygrały Gazeta Wyborcza i gazeta.pl. Nergal i Kazik wśród wyborczych tematów.
W rankingu piętnastu najczęściej cytowanych mediów znalazło się w sumie 9 tytułów prasowych (Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna, Wprost, Newsweek, Polityka, Fakt, Super Express, Puls Biznesu), 2 stacje telewizyjne (TVN24 i TVN), 3 stacje radiowe (RMF FM, Radio Zet, Radio Maryja) oraz jeden portal (gazeta.pl).
Tematyka
We wrześniu media cytowały inne media głównie w kontekście wyborów parlamentarnych, polityki polskiej i rankingów i sondaży (głównie tych przedwyborczych). Tematyka wyborcza zepchnęła wakacyjne newsy o celebrytach na dalsze pozycje, natomiast optymistycznie wysoko uplasowały się doniesienia ze świata kultury i sztuki. Wyraźnie wyróżniły się też informacje i komentarze dotyczące Adama Darskiego – Nergala. W kręgu zainteresowań mediów w związku z rozpoczęciem roku szkolnego były również kwestie edukacji i szkolnictwa.
Prasa
Wśród najczęściej cytowanych przekazów prasowych na pierwszej pozycji znalazły się publikacje z Gazety Wyborczej. Do rankingu zakwalifikowały się: 4 dzienniki ogólnopolskie, 3 tygodniki, 1 dziennik ekonomiczny oraz 2 tabloidy.
Gazetę Wyborczą cytowano głównie powołując się na informacje wiązane ze zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi. Na Gazetę Wyborczą najczęściej powoływały się stacje telewizyjne i radiowe: Polsat News, TVP Info, TVN24, PR3. Cytowania Rzeczpospolitej dotyczyły w największym stopniu ekonomii, rynku i finansów oraz publikowanych przez dziennik rankingów i sondaży. Dziennik Gazeta Prawna był z kolei przywoływany w związku z informacjami ekonomicznymi oraz dotyczącymi edukacji i szkolnictwa.
Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników znalazły się: Wprost, Newsweek i Polityka. Tuż za nimi Gazeta Polska.
Miesięcznikami, na które najczęściej powoływały się inne media we wrześniu, były Forbes oraz Perspektywy.
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPInfo. We wrześniu za TVN24 najczęściej podawano informacje dotyczące wyborów parlamentarnych, a na TVN powoływano się mówiąc o życiu celebrytów. Powołania na TVPInfo dotyczyły głównie wyborów parlamentarnych i wypadku Adama Małysza.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie stacji RMF FM. Na rozgłośnię powoływano się głównie w odniesieniu do przedwyborczych rankingów i sondaży. Wśród innych tematów podchwytywanych przez media pojawiły się doniesienia RMF FM na temat zatrzymania wiceprezesa BOŚ (podkreślano, że to RMF jako pierwsze poinformowało o tym wydarzeniu) oraz na temat włamania do poselskiej poczty Beaty Kempy. Media cytowały też wypowiedź Krzysztofa Rybińskiego udzielonej w RMF o próbach przekupstwa przez PO.
Na drugim miejscu najbardziej opiniotwórczych rozgłośni radiowych uplasowało się radio ZET z informacjami dotyczącymi wyborów parlamentarnych. Na trzecim miejscu – Radio Maryja i polityka polska.
Portale internetowe
We wrześniu niespodzianka w zestawieniu najczęściej cytowanych portali internetowych. Na czele zestawienia znalazła się po raz pierwszy gazeta.pl, wyprzedzając onet.pl i tvn24.pl. Wygraną portal gazeta.pl zawdzięcza przedwyborczym rankingom, chętnie cytowanym przez inne media.
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją – TVN CNBC a rozgłośnią radiową – Radio PiN.
Media regionalne
We wrześniu w rankingu regionalnym na trzecim miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych znalazła się Nowa Trybuna Opolska. Media cytowały za dziennikiem wypowiedzi Kazika Staszewskiego. Artysta udzielił NTO wywiadu, w którym mówił m.in. o swoich preferencjach wyborczych. Za wyrażone w wywiadzie opinie na temat PiS liderowi Kultu podziękował na konferencji prasowej Jarosław Kaczyński.
Natomiast liderem zestawienia najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych pozostaje Życie Warszawy.
Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)
Województwo
|
Medium |
Liczba cytatów |
pomorskie |
Radio Gdańsk |
8 |
zachodniopomorskie |
Radio Szczecin |
8 |
wielkopolskie |
Radio Merkury |
7 |
lubuskie |
Radio Zachód |
6 |
świętokrzyskie |
Radio Kielce |
6 |
lubelskie |
radio eR |
5 |
śląskie |
Radio Katowice |
4 |
kujawsko-pomorskie |
TVP Bydgoszcz |
2 |
mazowieckie |
Radio dla Ciebie |
2 |
podlaskie |
Radio Białystok |
2 |
warmińsko-mazurskie |
Radio Olsztyn |
2 |
dolnośląskie |
Radio Wrocław |
1 |
łódzkie |
Radio Łódź |
1 |
małopolskie |
Radio Kraków |
1 |
opolskie |
– |
– |
podkarpackie |
– |
– |
Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
mazowieckie |
Życie Warszawy |
31 |
małopolskie |
Dziennik Polski |
22 |
opolskie |
Nowa Trybuna Opolska |
13 |
wielkopolskie |
Polska Głos Wielkopolski |
11 |
kujawsko-pomorskie |
Gazeta Pomorska |
10 |
śląskie |
Polska Dziennik Zachodni |
9 |
świętokrzyskie |
Echo Dnia Kieleckie |
9 |
dolnośląskie |
Polska Gazeta Wrocławska |
5 |
lubelskie |
Dziennik Wschodni |
5 |
pomorskie |
Polska Dziennik Bałtycki |
5 |
łódzkie |
Express Ilustrowany |
2 |
podkarpackie |
Nowiny |
2 |
podlaskie |
Echo Katolickie |
2 |
lubuskie |
Gazeta Lubuska |
1 |
zachodniopomorskie |
Głos Szczeciński |
1 |
warmińsko-mazurskie |
– |
– |
Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.
Badanie przeprowadzono na podstawie 5 387 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 30 września 2011 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.