Raport: Kara śmierci – nie tędy droga do popularności
To expose poruszyło tłumy
Temat kary śmierci został poruszony przez Jarosława Kaczyńskiego tydzień po expose premiera Donalda Tuska, jednak wywołał niemal czterokrotnie mniejsze poruszenie w internecie. Instytut Monitorowania Mediów zbadał te wydarzenia. W przypadku expose były to 3952 materiały, a reakcje na mocną wypowiedź Jarosława Kaczyńskiego to 1008 publikacji – w obydwu badaniach brany był pod uwagę okres trzech dni – bezpośrednio po wystąpieniach polityków.
Ziobro, Palikot…
Jarosław Kaczyński, jako autor pomysłu, pojawiał się w mediach w kontekście kary śmierci najczęściej, zarówno w tekstach negujących, jak i chwalących jej wprowadzenie.
Warta uwagi jest duża liczba informacji na temat Zbigniewa Ziobry w powiązaniu z tym tematem. Ziobro zaistniał w dwóch aspektach: jako komentator oraz w ramach sugestii, że kara śmierci jest jedynie tematem zastępczym mającym przesunąć dyskusję o rozłamie w PiS na inne tory.
Na tym tle, wysoka ekspozycja Janusza Palikota w mediach potwierdza wzrost jego znaczenia jako lidera partii opozycyjnej oraz istotnego komentatora sceny politycznej. „Cytaty z Palikota” bądź odwołania do jego osoby pojawiły się w 24 proc. przekazów internetowych na temat kary śmierci. Dla porównania komentarz Leszka Millera pojawił się zaledwie w 7 proc. publikacji.
…i Kościół katolicki
Dyskusja w internecie nie daje zapomnieć, że wciąż trudno uznać Polskę za państwo świeckie. Do swojego katolicyzmu odwoływał się Jarosław Kaczyński, sprawę komentowali arcybiskup Sławoj Leszek Głódź oraz metropolita warszawski Kazimierz Nycz. W 12 proc. publikacji pojawiło się odwołanie do nauk Jana Pawła II. W 4 proc. znalazło się odwołanie do Boga, w 2 proc. do przykazania „nie zabijaj”.
Ciekawe są komentarze dotyczące pewnej hipokryzji PiS – zwolenników kary śmierci i przeciwników aborcji jednocześnie- taka zależność pojawiła się w 3 proc. publikacji. Nieco mniej publikacji, głównie w mediach społecznościowych, przywoływało też sprawę eutanazji i in vitro w kontekście kary śmierci.
Twitter przede wszystkim
Największa liczba przekazów na temat kary śmierci pojawiła się na Twitterze (ponad 80). Spośród portali informacyjnych najaktywniejszy był Onet.pl – (ponad 30 publikacji na wiadomości.onet.pl). Z kolei Groups.google.com było najaktywniejszym forum (13 wiadomości).
Zobacz raport na stronie Kompas Social Media.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”, "Kompas Social Media") w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.
O badaniu:
Badanie wykonano na podstawie 1 008 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których pojawiła się fraza „kara śmierci”. Raport obejmuje okres od wypowiedzi prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego w dniu 25 listopada do 28 listopada 2011 roku.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to najnowszy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40 krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.