Najbardziej opiniotwórcze media w styczniu – powrót tematyki smoleńskiej
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Szczegóły styczniowego raportu:
Tematyka
W styczniu media cytowały inne media głównie w kontekście doniesień w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem oraz informacji ekonomicznych. W ścisłym kręgu zainteresowań mediów były również: sprawa ACTA, próba samobójcza prokuratora Przybyła i kontrowersje wokół ustawy refundacyjnej.
Prasa
Media najczęściej cytowały Rzeczpospolitą i Gazetę Wyborczą. Na kolejnym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych mediów znalazł się Dziennik Gazeta Prawna.
Rzeczpospolitą cytowano głównie powołując się na doniesienia w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem. W połowie stycznia Rzeczpospolita poinformowała, że według ekspertów z Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie, słowa wypowiedziane w kokpicie prezydenckiego samolotu nie należały do – jak do tej pory uważano – generała Błasika, ale do drugiego pilota – majora Grzywny.
Najczęściej cytowane tygodniki to: Newsweek, Wprost i Polityka. Tuż za nimi Gazeta Polska.
Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media było pismo Perspektywy.
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPInfo. Za TVN24 najczęściej podawano doniesienia w sprawie próby samobójczej prokuratora pułkownika Przybyła. Drugim najczęściej cytowanym za TVN24 tematem była katastrofa pod Smoleńskiem. Przytaczano wypowiedzi Edmunda Klicha, który na antenie TVN24 odniósł się do nowych informacji w sprawie nagrań z kabiny pilotów. Doniesienia w tej sprawie ujawniła w połowie stycznia Rzeczpospolita.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji RMF FM. Na rozgłośnię powoływano się głównie cytując wypowiedzi ekspertów i polityków zapraszanych do studia w celu skomentowania zamieszania wokół ACTA oraz kontrowersji związanych z ustawa refundacyjną. Na drugim miejscu wśród najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych uplasowało się Radio ZET, a na trzecim – TOK FM.
Portale internetowe
W styczniu na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazł się ponownie money.pl. Drugie miejsce w zestawieniu zajęły – z jednakowym wynikiem – gazeta.pl, onet.pl oraz tvn24.pl.
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją – TVN CNBC a rozgłośnią radiową – Radio PiN.
Media regionalne
W styczniu najczęściej cytowanym medium regionalnym było Radio Wrocław. Za Radiem Wrocław podawano informacje na temat wywiezienia do Niemiec skrzyń z dokumentacją SS z obozu w Auschwitz. Według informacji Radia Wrocław, Mieczysław Bojko zaprzeczył jakoby doszło do znalezienia akt, a całą sprawę wymyślił na potrzeby swojej książki.
Na drugim miejscu sklasyfikowano śląską TVS – to pierwsza stacja telewizyjna w historii badania, która uplasowała się tak wysoko w rankingu mediów regionalnych. Za TVS cytowano wypowiedź ojca 6-miesięcznej Madzi z Sosnowca.
Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
małopolskie |
Dziennik Polski / Polska Gazeta Krakowska |
10 |
wielkopolskie |
Polska Głos Wielkopolski |
10 |
śląskie |
Polska Dziennik Zachodni |
8 |
dolnośląskie |
Polska Gazeta Wrocławska |
7 |
mazowieckie |
Życie Warszawy |
7 |
pomorskie |
Polska Dziennik Bałtycki |
7 |
lubelskie |
Dziennik Wschodni |
4 |
kujawsko-pomorskie |
Express Bydgoski / Nowości |
2 |
łódzkie |
Express Ilustrowany/ Polska Dziennik Łódzki |
2 |
opolskie |
Nowa Trybuna Opolska |
2 |
zachodniopomorskie |
Kurier Szczeciński |
2 |
podkarpackie |
Życie Podkarpackie |
1 |
podlaskie |
Kurier Poranny |
1 |
świętokrzyskie |
Echo Dnia |
1 |
lubuskie |
– |
– |
warmińsko-mazurskie |
– |
– |
Najczęściej cytowane stacje radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 1)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
dolnośląskie |
Radio Wrocław |
15 |
śląskie |
TVS |
12 |
pomorskie |
Radio Gdańsk |
7 |
wielkopolskie |
Radio Merkury |
7 |
zachodniopomorskie |
Radio Szczecin |
7 |
lubuskie |
Radio Zachód |
3 |
świętokrzyskie |
Radio Kielce |
3 |
lubelskie |
Radio Lublin |
2 |
podlaskie |
Radio Białystok |
2 |
kujawsko-pomorskie |
Radio Pomorza i Kujaw |
1 |
małopolskie |
TVP Kraków |
1 |
łódzkie |
– |
– |
mazowieckie |
– |
– |
opolskie |
– |
– |
podkarpackie |
– |
– |
warmińsko-mazurskie |
– |
– |
Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz tu.
Analizę przeprowadzono na podstawie 5 371 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 stycznia 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 roku monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.