Witucki i Solorz-Żak najbardziej medialni wśród prezesów [infografika]
Poniżej przedstawiamy komentarze do badania. Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu na stronie IMM oraz na Kompas Social Media.
Silna reprezentacja branży telekomunikacyjnej
Największy udział w mediach miały w analizowanym czasie wystąpienia szefów firm branży telekomunikacyjnej – głównie Macieja Wituckiego (TP). W kręgu zainteresowań dziennikarzy i internautów był również Zygmunt Solorz–Żak jako szef Polkomtela (w analizie brano pod uwagę tylko te publikacje, w których nazwisko pojawiało się w kontekście telekomu). Na podium panów przedzielił Paweł Skowroński, który w lutym pełnił obowiązki prezesa PGE. Wśród najbardziej medialnych prezesów znaleźli się też Miroslav Rakowski (PTC) i Mirosław Godlewski (Netia). Silna reprezentacja branży telekomunikacyjnej to zdecydowana zmiana w rankingach od poprzedniego miesiąca, kiedy to Maciej Witucki był jedynym przedstawicielem tego sektora.
Co w lutym przyczyniało się do medialnej popularności? Media przytaczały informacje, które podczas telekonferencji przekazał dziennikarzom Maciej Witucki na temat: planów ogłoszenia strategii spółki na kolejne lata, kontynuacji skupu akcji własnych, kwestii zaangażowania w transakcję dotyczącą Multimedia Polska. Chętnie też cytowano prezesa w związku z omawianymi przez niego wynikami spółki za 2011 rok.
Z kolei Zygmunt Solorz–Żak w kontekście Polkomtela pojawiał się najczęściej wzmiankowany jako nowy właściciel i jednocześnie szef telekomu. Wśród informacji na jego temat wyraźnie odznaczały się te mówiące o odłożeniu planu zwolnień grupowych w Plusie. W internecie informowano, że Solorz –Żak został wybrany „Człowiekiem Sukcesu” w ramach „Wirtualnych Telefonów” przyznawanych corocznie przez Mobile Internet. Media przypominały również, że szefujący Polkomtelowi Solorz–Żak jest w czołówce przygotowanego przez miesięcznik Forbes rankingu najbogatszych Polaków.
PGE rządzi w branży energetycznej – konkurs na prezesa, zamieszanie wokół Dolnej Odry i strategia na 20 lat
W lutym media nadal donosiły o zmianach kadrowych w firmach energetycznych, a dokładnie – o trwającym konkursie na prezesa PGE. Ponad 50 informacji dotyczyło rozmów p.o. szefa PGE Pawła Skowrońskiego ze związkowcami w sprawie możliwego zamknięcia Elektrowni Dolna Odra. Trzecim medialnym tematem była ogłoszona przez Skowrońskiego strategia spółki na kolejne lata.
Bankowe Oskary, rekordowe wyniki bez dywidendy i wielka fuzja dwóch banków
Najczęściej w kontekście branży bankowej mówiono o Zbigniewie Jagiełło (PKO BP). Prezes pojawiał się w mediach głównie dzięki przyznanej mu nagrodzie Złoty Bankier 2011 – w jej ramach został uhonorowany tytułem „Osobowość Roku”.
Z kolei Cezary Stypułkowski, szef BRE Banku medialną popularność w lutym zawdzięczał rekordowo wysokiemu wynikowi zysku netto wypracowanemu w 2011 roku przez BRE. Stypułkowski na spotkaniu z dziennikarzami zapowiedział jednak, że bank dywidendy nie wypłaci.
Natomiast pod koniec miesiąca media zelektryzowała informacja o planach fuzji Kredyt Banku z BZ WBK – Mateusz Morawiecki, prezes WBK, udzielał mediom komentarzy w tej sprawie.
Dobre wyniki ubezpieczycieli
Najwyżej wśród bossów firm ubezpieczeniowych w mediach uplasował się Andrzej Klesyk, szef PZU. Media cytowały jego opinie na temat wysokości dywidendy, jaką PZU miało wypłacić akcjonariuszom.
Z kolei Jacek Podoba, szef TU Europa, komentował rekordowo wysokie wyniki finansowe Grupy osiągnięte w 2011 roku.
Bossowie razem – u premiera, na galach i w najbardziej opiniotwórczych mediach
W połowie lutego poinformowano, że premier Donald Tusk odwołał Andrzeja Klesyka (PZU) oraz Mateusza Morawieckiego (BZ WBK) z Rady Gospodarczej. Nie podano oficjalnych powodów tak dużej zmiany, pojawiły się zatem głosy, że wśród doradców premiera nie powinno być szefów wielkich spółek z udziałem Skarbu Państwa.
Bossowie pojawiali się razem nie tylko u premiera, ale również wśród laureatów branżowych nagród. Uhonorowani „Wirtualnymi Telefonami 2011” zostali: Zygmunt Solorz–Żak („Człowiek Sukcesu”), Miroslav Rakowski („Menedżer Roku”) oraz Mirosław Godlewski („Człowiek Biznesu”).
Z kolei Luigi Lovaglio (Pekao), Małgorzata Kołakowska (ING Bank Śląski) oraz Zbigniew Jagiełło (PKO BP) znaleźli się w gronie dwudziestu prezesów najlepiej zarządzanych spółek giełdowych w rankingu Giełdowa Spółka Roku, opublikowanym przez Puls Biznesu.
Obecność prezesów jest również widoczna w najbardziej opiniotwórczych tytułach prasowych. Po ich komentarze i wypowiedzi sięgają zarówno Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza i Dziennik Gazeta Prawna jak i sztandarowe tytuły ekonomiczne: Parkiet, Puls Biznesu oraz Forbes.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.
Autor:
Magdalena Grabarczyk – Tokaj, kierownik ds. Rozwoju Badań IMM.
O badaniu:
Bossowie powrócili po latach w nowej, społecznościowej odsłonie w ramach projektu Kompas Social Media. Badanie wykonano na podstawie 2 183 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm ( pełna lista firm w raporcie). Raport obejmuje okres od 1 do 29 lutego 2012 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych.
„Bossowie polskiej gospodarki” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od ponad 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40 krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.