Najbardziej opiniotwórcze media maja: Euro 2012 i sprawa Niesiołowski – Stankiewicz
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Szczegóły majowego raportu:
Tematyka
W maju media cytowały inne media głównie w kontekście ekonomii, rynku i finansów oraz powołań na sondaże i rankingi. Wśród innych wyeksponowanych tematów znalazły się sport, przygotowania Polski do Euro 2012 oraz sprawa Niesiołowski – Stankiewicz.
Prasa
Media najczęściej cytowały Rzeczpospolitą i Gazetę Wyborczą. Na kolejnym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów znalazł się Dziennik Gazeta Prawna.
Z dużym zainteresowaniem spotkały się dwa raporty Rzeczpospolitej: jeden z nich dotyczył zarobków samorządowców, drugi zaś korupcji. Gazeta dotarła do zeznań świadków koronnych, dzięki czemu mogła przedstawić unikalne dane dotyczące osób współpracujących ze światem przestępczym.
Z kolei Gazeta Wyborcza jako pierwsza podała informację, że jest szansa na to, by autostrada A2 była przejezdna przed Euro 2012. Wcześniejsze prognozy, a nawet oficjalne zapowiedzi ministerstwa, były bardziej sceptyczne.
Liczne cytowania zapewnił Gazecie Wyborczej również wywiad z Aleksandrem Kwaśniewskim na temat więzień CIA w Polsce. Nie była to jedyna publikacja GW związana z tą sprawą – dziennikarze gazety poinformowali też, że istnieją dowody, jakoby ówczesny prezydent Aleksander Kwaśniewski oraz premier Leszek Miller wiedzieli, co Amerykanie robią w Polsce.
Najczęściej cytowane tygodniki to: Wprost, Polityka i Newsweek. Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media były Perspektywy.
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPInfo. Za TVN24 najczęściej podawano . Za TVN24 najczęściej podawano doniesienia związane z konfliktem Niesiołowski – Stankiewicz oraz informacje dotyczące przygotowań Polski do Euro 2012.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji Radio ZET. Na antenie radia Jan Tomaszewski skomentował skład reprezentacji Polski – była to jedna z najbardziej kontrowersyjnych wypowiedzi maja, powtarzana szeroko przez inne media. Na drugim miejscu znalazła się rozgłośnia RMF FM (przytaczano za nią nowe ustalenia w śledztwie BOR odnośnie katastrofy pod Smoleńskiem), a na trzecim miejscu znalazło się radio TOK FM.
Portale internetowe
Pierwsza piątka najczęściej cytowanych portali internetowych w Polsce w maju to: gazeta.pl, onet.pl, money.pl, wPolityce.pl oraz sportowefakty.pl.
W maju na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazła się gazeta.pl. Inne media za gazeta.pl przytaczały informacje odnośnie ataku na witrynę internetową Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją – TVN CNBC a rozgłośnią radiową – Radio PiN.
Media regionalne
W maju najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski. Na gazetę powoływano się przytaczając opinię Jeremiego Mordasewicza, doradcy PKPP „Lewiatan” na temat biurokracji, oraz prezentując porównanie majątków parlamentarzystów.
Najczęściej cytowane regionalne rozgłośnie
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
zachodniopomorskie |
Radio Koszalin |
8 |
dolnośląskie |
Radio Wrocław |
7 |
lubuskie |
Radio Zielona Góra |
7 |
wielkopolskie |
Radio Merkury |
5 |
lubelskie |
Radio Lublin |
2 |
małopolskie |
Radio Kraków |
2 |
podlaskie |
PR Białystok |
2 |
pomorskie |
Radio Gdańsk |
2 |
śląskie |
Radio Katowice / TVS |
2 |
kujawsko-pomorskie |
Radio Gra/ TVP Bydgoszcz |
1 |
mazowieckie |
Radio Raszyn |
1 |
świętokrzyskie |
Radio Kielce |
1 |
łódzkie |
– |
– |
opolskie |
– |
– |
podkarpackie |
– |
– |
warmińsko-mazurskie |
– |
– |
Najczęściej cytowane regionalne tytuły prasowe
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
małopolskie |
Dziennik Polski |
35 |
pomorskie |
Polska Dziennik Bałtycki |
7 |
mazowieckie |
Życie Warszawy |
6 |
dolnośląskie |
Polska Gazeta Wrocławska |
5 |
lubelskie |
Dziennik Wschodni |
5 |
śląskie |
Polska Dziennik Zachodni |
5 |
warmińsko-mazurskie |
Gazeta Olsztyńska |
5 |
wielkopolskie |
Polska Głos Wielkopolski |
5 |
łódzkie |
Express Ilustrowany/ Polska Dziennik Łódzki |
4 |
opolskie |
Nowa Trybuna Opolska |
4 |
świętokrzyskie |
Echo Dnia |
4 |
kujawsko-pomorskie |
Gazeta Pomorska |
2 |
lubuskie |
Gazeta Lubuska |
2 |
podlaskie |
Echo Katolickie |
2 |
zachodniopomorskie |
Głos Pomorza |
1 |
podkarpackie |
– |
– |
Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.
Analizę przeprowadzono na podstawie 4 499 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 maja 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.