Najbardziej opiniotwórcze media pod znakiem Amber Gold

 

Szczegóły sierpniowego raportu:

Tematyka
Większość odwołań mediowych wiązała się z interesami Marcina Plichty: Amber Gold, liniami OLT oraz powiązaniami Michała Tuska ze sprawą. Na odległym drugim miejscu znalazły się zagadnienia związane z polską polityką – politycy wrócili z wakacji i przeszli do ofensywy. Trzecie miejsce należy do spraw ekonomicznych i finansowych.

 

Prasa
Media najczęściej cytowały Gazetę Wyborczą i Rzeczpospolitą. Na kolejnym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów znalazł się Wprost.
Tematem powołań na publikacje z Gazety Wyborczej były głównie sprawy związane z Amber Gold, liniami OLT i powiązaniami Michała Tuska z tą sprawą. Gazeta Wyborcza ujawniła, że właściciele Amber Gold przelali w marcu 50 mln zł na założenie nowej spółki. Gazeta sugerowała, że przez to klienci firmy mogą nie odzyskać swoich pieniędzy. Często cytowaną publikacją był też wywiad udzielony Gazecie przez Michała Tuska.
Podobnie wygląda tematyka publikacji przywoływanych przez inne media za Rzeczpospolitą i Wprost.

 
 

Najczęściej cytowane tygodniki to: Wprost, Newsweek i Polityka. Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media, był magazyn Forbes.

 
 
 
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPinfo. TVN24 pozycję lidera zawdzięcza materiałom na temat Amber Gold, a zwłaszcza wykorzystania samolotów OLT do transportu pieniędzy Amber Gold. Stacja podawała też informacje na temat powiązań Marcina Plichty z trójmiejskim środowiskiem przestępczym. Za TVN podawana była wiadomość o nowej firmie założonej przez żonę Marcina Plichty.
 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia RMF FM. Powrót na pierwszą pozycję umożliwiła afera Amber Gold, ale też  różne sprawy lokalne ze wszystkich stron Polski. Na drugim miejscu znalazło się radio TOK FM – za tą radiostacją przytaczano wypowiedzi na tematy ekonomiczne i finansowe.  Podium najczęściej cytowanych radiostacji sierpnia zamyka Radio ZET.     
 

Portale internetowe
Pierwsza piątka najczęściej cytowanych portali internetowych to: gazeta.pl, tvn24.pl, onet.pl, wp.pl i sportowefakty.pl.

W sierpniu na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazła się gazeta.pl. Popularność portalowi zapewniły publikacje na temat spraw lokalnych.   

 

Media ekonomiczne
Najczęściej powoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, a telewizją – TVN CNBC.
 

Media regionalne
W  sierpniu najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski. Na gazetę powoływano się między innymi w kontekście działań ustawodawczych i prawnych – gazeta ustaliła, że możliwe będzie zarejestrowanie w Polsce samochodu z kierownicą po prawej stronie. Kolejne miejsca zajęły Radio Gdańsk i Polska Głos Wielkopolski.
 
Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Dziennik Polski

43

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

12

pomorskie

Polska Dziennik Bałtycki

11

lubelskie

Dziennik Wschodni

8

świętokrzyskie

Echo Dnia

7

dolnośląskie

Polska Gazeta Wrocławska

6

śląskie

Polska Dziennik Zachodni

6

kujawsko-pomorskie

Gazeta Pomorska

4

lubuskie

Gazeta Lubuska

4

opolskie

Gazeta Wyborcza Opole

4

łódzkie

Polska Dziennik Łódzki

3

mazowieckie

Gazeta stołeczna

2

warmińsko-mazurskie

Gazeta Olsztyńska

2

zachodniopomorskie

Głos Szczeciński

2

podkarpackie

Kurier Ziemi Mieleckiej

1

podlaskie

Gazeta Współczesna/Gazeta Wyborcza Białystok

1


Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

pomorskie

Radio Gdańsk

21

małopolskie

Radio Kraków

7

wielkopolskie

Radio Merkury

5

kujawsko – pomorskie

Radio PiK

3

lubuskie

Radio Zachód

3

dolnośląskie

TVP Wrocław

2

podkarpackie

Radio Rzeszów

2

śląskie

Radio Katowice

2

lubelskie

Radio Lublin

1

łódzkie

mazowieckie

opolskie

podlaskie

świętokrzyskie

warmińsko-mazurskie


Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Analizę przeprowadzono na podstawie 5 297 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 sierpnia 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.