To nie był dobry rok – branża budowlana 2012
Analizie poddano ponad 37 tysięcy materiałów z prasy oraz internetu wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy firm: Dolnośląskie Surowce Skalne, PBG, Hydrobudowa, Aprivia, i Polimex-Mostostal. Badaniu poddano przekazy z całego 2012 roku. Szczególną uwagę poświęcono materiałom dotyczącym potencjalnej, trwającej lub przezwyciężonej upadłości.
W analizowanym okresie najczęściej napisano o PBG – łącznie 19,8 tys. razy, w tym prawie 6,7 tys. w kontekście upadłości.
Media najbardziej interesowały się problemami spółki i ewentualnym wpływem niewypłacalności tej firmy nie tylko na cały sektor budowlany, ale i finansowy, a to z uwagi na duże zaangażowanie funduszy emerytalnych i innych instytucji finansowych w akcje i obligacje tych spółek – wyjaśnia Nina Olszewska z Instytutu Monitorowania Mediów.
Z kolei Polimex pojawił się w badanych przekazach 7,8 tys. razy, ale w związku z tematem bankructwa „jedynie” 1,2 tys. razy. Hydrobudowa doczekała się 4,9 tys. wzmianek, w tym 3,1 tys. w kontekście upadłości.
Nikt nie mówił, że będzie łatwo
Prognozy na 2012 nie były najlepsze, podsumowania wypadają jeszcze słabiej. Jak wynika z danych Coface Poland, w 2012 roku zbankrutowało o 20 proc. więcej firm niż rok temu. Upadłości dotknęły szczególnie branż budowlaną, a oficjalne szacunki i tak nie do końca oddają rzeczywistość – nie każda plajta łączy się z bankructwem sądowym. Sektor budowlany pogrążyły źle zawarte kontrakty inwestycyjne związane głównie z EURO 2012. Zwycięskie przetargi, w których głównym kryterium była cena, okazały się przyczyną zguby, a przynajmniej kryzysu, wykonawców i podwykonawców. Największym echem w mediach odbiły się kłopoty PBG, Hydrobudowy, DSS, Aprivii i Polimeksu-Mostostalu. Ostatnia wymieniona firma walczyła przez cały rok, aż w grudniu 2012 podpisała umowę restrukturyzacyjną z wierzycielami.
Prasa o budowlance i upadłościach
Najwięcej materiałów ogólnie oraz w kontekście upadłości poświęcono PBG – 2 tysiące materiałów na temat Grupy, z czego aż 40 proc. dotyczyło kryzysu. Na drugim miejscu pod względem liczby publikacji prasowych w 2012 roku znalazł się Polimex-Mostostal, zaś pod względem liczby materiałów na temat upadłości drugą pozycję zajęła Hydrobudowa.
Przed i po EURO 2012
Punktem kulminacyjnym medialnego zainteresowania branżą budowlaną był czerwiec, miesiąc, w którym odbyło się EURO. Wtedy to domykane były w pośpiechu ostatnie inwestycje. Później liczba publikacji informujących o sytuacji w branży budowlanej systematycznie się zmniejszała.
Internet przygląda się inwestycjom
Rozkład sił w internecie wygląda podobnie jak w prasie – w liczbie publikacji, zarówno ogólnie, jak i w kontekście kryzysowym, prowadzi PBG. Łącznie na temat firm z sektora budowlanego napisano 20 908 publikacji, z czego upadłości dotyczyło 39,8% (8 324 materiały).
Inny świat social media
W mediach społecznościowych proporcje liczbowe przekazów na temat poszczególnych firm oraz wypowiedzi na tematy związane z upadłości w porównaniu z publikacjami po prostu dotyczącymi sektora budowlanego wyglądają zupełnie inaczej niż w innych badanych mediach. Najczęściej wspominaną firmą w roku 2012 była PBG, która zostawiła konkurencję daleko w tyle. Mniej niż 1/3 materiałów na temat PBG dotyczyło upadłości.
Opinie internautów są podzielone: jedni w spółkach budowlanych widzą ofiarę systemu i kozła ofiarnego okoliczności, inni nie zostawiają na nich suchej nitki: „Banda złodziei, polskich cwaniaków i nierobów. Polska specjalność – upadłość likwidacyjna, winnych nie ma, łapówek nikt nie brał, materiałów nikt nie kradł. Przyczyna leży w polskiej mentalności i łańcuchu genetycznym tej fatalnej nacji” (z komentarzy internautów na wyborcza.biz). Warto zauważyć, że jako pierwszy słowa „bankructwo” w kontekście PBG odważył się użyć… internauta na forum bankier.pl.
Tak się (nie)dba o swoje interesy
Media społecznościowe mają szczególne znaczenie w komunikacji i tworzeniu wizerunku w przypadku spółek giełdowych – tutaj każdy komunikat prasowy wywołuje prawdziwą burzę na forach inwestorskich.
Niestety, fanpage PBG na Facebooku pokazuje, że spółka traktuje ten kanał komunikacji po macoszemu, co jest dosyć zastanawiające, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej, ocenianej przez wielu internautów jako zręczna manipulacja, a nie ostateczny koniec firmy. Ostatni post pojawił się 26 września 2012 roku i choć jego treść jest dla firmy optymistyczna, nie poszły za tym żadne inne działania społecznościowe.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
O badaniu:
Analizę ilościową wykonano na podstawie ponad 37 tysięcy publikacji z prasy oraz internetu wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiły się nazwy firm: Dolnośląskie Surowce Skalne, PBG, Hydrobudowa, Aprivia, i Polimex – Mostostal. Pod uwagę brane były publikacje, które ukazały się między 1 stycznia a 31 grudnia 2012 roku.
Autor:
Nina Olszewska – Instytut Monitorowania Mediów
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.