Wygrali polityczni soliści – raport IMM „Najbardziej opiniotwórcze media” w kwietniu

Prasa
Media najczęściej cytowały w kwietniu Rzeczpospolitą. Na drugim miejscu znalazła się Gazeta Wyborcza, tygodnik Wprost zajął trzecie miejsce w rankingu tytułów prasowych.
Najczęściej cytowane przez inne media publikacje Rzeczpospolitej dotyczyły polskiej polityki, wiele było też powołań na wyniki rankingów i sondaży przeprowadzonych przez lub na zlecenie tego dziennika. Interesujące jest trzecie miejsce wśród najczęstszych tematów cytowań – wywiad z Januszem Piechocińskim, który powiedział, że nie zamierza być „malowanym wicepremierem”, bez którego wiedzy dokonuje się zmian w rządzie. Publikacja ta wywołała falę pytań na temat przyszłości koalicji, była też przez Piechocińskiego wyjaśniania.


Gazeta Wyborcza cytowana była najczęściej w kontekście katastrofy smoleńskiej, w tym obchodów rocznicy zdarzenia. Oprócz tego popularne były tematy polityczne i sprawa Jarosława Gowina. To właśnie Gazeta Wyborcza zwróciła uwagę na wypowiedź Jarosława Gowina, który w TVN 24 podzielił się opinią, iż niemieccy naukowcy dokonują eksperymentów na polskich zarodkach.
Tygodnik Wprost miejsce na podium zawdzięcza w kwietniu przede wszystkim ministrowi Sławomirowi Nowakowi. Wprost napisał, że minister transportu utrzymuje koleżeńskie relacje z biznesmenami, którzy realizują kontrakty rządowe i doradzają Platformie Obywatelskiej. Dziennikarze wyliczyli też zegarki posiadane przez Nowaka, co szczególnie zainteresowało inne media. 

Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników znalazły się: Wprost, Newsweek i Polityka. Z kolei miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media był Forbes. Wysokie drugie miejsce Focus Historia zawdzięcza wywiadowi z profesorem Krzysztofem Jasiewiczem, pracownikiem Instytutu Studiów Politycznych PAN. Oburzenie to dotyczyło nie tylko samego Jasiewicza i jego antysemickich poglądów, ale też decyzji o publikacji rozmowy, którą podjęły władze Focus Historia.

 

 

 
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPinfo. Stacja TVN24 zdystansowała konkurencję rozmową z Jarosławem Gowinem, w której padła szybko podchwycona przez inne media opinia na temat niemieckich naukowców eksperymentujących na polskich zarodkach. TVN drugie miejsce zawdzięcza publikacjom na temat celebrytów.

 
 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia RMF FM, na kolejnych miejscach znalazły się Radio ZET i TOK FM – wszystkie te rozgłośnie cytowane były w związku z wydarzeniami politycznymi.

 

 
Portale internetowe
Najczęściej cytowanym w kwietniu portalem internetowym były sportowefakty.pl, za nimi zaś uplasowały się portale onet.pl  i gazeta.pl. Największym zainteresowaniem innych mediów cieszyły się doniesienia Sportowych Faktów na temat Polaków grających w Borussi Dortmund.

 
 
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, rozgłośnią – Radio PIN, a telewizją – TVN CNBC.


 
 
Media regionalne
W kwietniu bezkonkurencyjnym pod względem liczby cytowań medium regionalnym był Dziennik Polski, który zauważył, że w związku z sądowym uniewinnieniem byłego wiceministra PRL Stanisława Kociołka, możliwe jest, że będzie on domagał się usunięcia poświęconego mu fragmentu „Ballady o Janku Wiśniewskim”.

 

 

Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Dziennik Polski

45

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

17

pomorskie

Polska Dziennik Bałtycki

11

lubelskie

Polska Kurier Lubelski

7

dolnośląskie

Polska Gazeta Wrocławska

6

kujawsko – pomorskie

Gazeta Pomorska

5

łódzkie

Polska Dziennik Łódzki

4

mazowieckie

Gazeta Stołeczna

3

śląskie

Gazeta Wyborcza Katowice, Polska Dziennik Zachodni

2

opolskie

Gazeta Wyborcza Opole

1

podkarpackie

Gazeta w Rzeszowie

1

podlaskie

Gazeta Wyborcza Białystok, Kurier Poranny

1

warmińsko-mazurskie

Kurier Mrągowski, Gazeta Wyborcza Olsztyn

1

lubuskie

świętokrzyskie

zachodniopomorskie

 

 

Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)

 

Województwo

Medium

Liczba cytatów

pomorskie

Radio Gdańsk

10

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

10

małopolskie

Radio Kraków

6

dolnośląskie

Radio Wrocław

3

świętokrzyskie

Radio Kielce

3

wielkopolskie

Radio Merkury

3

kujawsko – pomorskie

Radio PiK

2

lubelskie

Radio Lublin

1

lubuskie

Radio Zachód

1

mazowieckie

Radio Oko

1

podlaskie

Radio Białystok

1

śląskie

Radio Katowice, ITV Gliwice

1

łódzkie

opolskie

podkarpackie

warmińsko-mazurskie

Tematyka
Najczęściej cytowane informacje dotyczyły polskiej polityki. Na drugim miejscu znalazły się powołania dotyczące katastrofy smoleńskiej, na trzecim kwestie ekonomiczne.
 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Analizę przeprowadzono na podstawie 4 542 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 30 kwietnia 2013 r. Analiza obejmuje ponad 900 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN CNBC, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, TV BIZNES, TV4) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Radio PiN, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których padały nazwy mediów:
•    tytułów prasowych,
•    portali internetowych,
•    stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.