Raport IMM: Biura podróży prześwietlone. Itaka i TUI w czołówce
Analitycy IMM, bazując na danych dotyczących skali dyskusji w internecie, wynikach tegorocznego rankingu Wiadomości Turystycznych oraz wysokości cennikowych wydatków reklamowych biur podróży w prasie, radio i TV sprawdzili, że istnieje ścisła zależność między liczbą wzmianek internautów na temat określonych biur podróży a wysokością obrotów touroperatorów. Podobnej korelacji nie ma jednak między wielością dyskusji w sieci a wysokością wydatków reklamowych w tym samym czasie, chociaż też można zauważyć pewne zależności. Punktem wyjścia do analiz była lista TOP 10 firm uwzględnionych w rankingu wg najwyższych obrotów biur podróży za 2013r, a badanie IMM obejmuje gorący przedwakacyjny okres (od 25 maja do 26 czerwca 2013r.).
Wyniki komentuje Magdalena Grabarczyk – Tokaj z Instytutu Monitorowania Mediów:
Ta sama pozycja w rankingu i w zestawieniu firm o największej skali dyskusji wśród internautów to efekt swoistego sprzężenia zwrotnego, bardzo ważnego dla firm z branży, która praktycznie w każdym sezonie boryka się ze spektakularnymi bankructwami kolejnych podmiotów.
Zainteresowani bezpieczną, atrakcyjną i korzystną cenowo ofertą potencjalni klienci proszą innych internautów o weryfikację ich wiedzy o konkretnym biurze podróży, które znali dotychczas tylko ze słyszenia bądź reklam. Coraz częściej też -szczególnie jeśli nie mają dużej znajomości rynku – proszą o polecenie im konkretnych touroperatorów nie tylko wśród znajomych na Facebooku, ale też np. na forach internetowych.
Głos konsumenta słyszalny w sieci to wielka szansa dla biur podróży – zasięg dobrej opinii może być szeroki jak nigdy dotąd i przynosić coraz większe zyski i.. kolejne dobre opinie, które przyciągną kolejnych klientów. Nieskrępowany głos w mediach społecznościowych to też oczywiście i zagrożenie – niezadowolony klient nie omieszka podzielić się swoim rozczarowaniem czy złością. Wszystko tak naprawdę leży w rękach samych biur podróży: transparentne działania, otwartość i szczerość pomogą w dialogu nawet z trudnym klientem.
Podstawą pozostaje we wszystkich wymienionych przypadkach dobry „nasłuch” na swój temat we wszystkich zakątkach sieci, nie tylko na własnym fanpage’u. To pozwoli szybko zareagować zarówno na pozytywny jak i negatywny wpis na nasz temat, pomóc osobie szukającej oferty czy po prostu – sprawdzić o czym marzą Polacy na wakacjach.
Lp. |
Pozycja w rankingu Wiadomości Turystycznych wg obrotów w 2012r |
liczba wzmianek w ogólnodostępnych wpisach w internecie w okresie 25 maja – 26 czerwca 2013r |
wydatki na reklamę w prasie, radio i TV (bez rabatów) w tys. zł. w okresie 25 maja – 26 czerwca 2013r |
1 |
Itaka |
1 278 |
499,5 |
2 |
TUI Poland |
1 156 |
52,3 |
3 |
Rainbow Tours |
586 |
727,5 |
4 |
Wezyr Holidays |
415 |
162,5 |
5 |
Neckermann |
359 |
165,2 |
6 |
Sun&Fun |
325 |
bd |
7 |
Alfa Star |
328 |
3,2 |
8 |
Exim |
218 |
81,3 |
9 |
Grecos Holiday |
132 |
29,3 |
10 |
Almatur |
70 |
84,2 |
Zobacz pozostałe raporty również na stronie IMM.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła (Instytut Monitorowania Mediów) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
O analizie:
Próbę badawczą stanowiły ogólnodostępne wpisy internetowe (portale oraz social media) zebrane za pomocą narzędzia do monitoringu internetu aMI oraz cennikowe wydatki reklamowe w prasie, radio i telewizji (bez uwzględniania rabatów) biur podróży przeanalizowane za pomocą aplikacji do monitoringu reklam admonit Instytutu Monitorowania Mediów. Pod uwagę wzięto okres od 25 maja a 26 czerwca 2013 oraz nazwy biur podróży (w kontekście wakacji i urlopu) znajdujące się w TOP 10 rankingu Wiadomości Turystycznych z 2013r.
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę monitoringu i badania wizerunku we wszystkich mediach. Od 2010 roku IMM monitoruje media społecznościowe i prowadzi badania Kompas Social Media oraz oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).
admonit (www.admonit.pl) to stworzona przez Instytut Monitorowania Mediów aplikacja internetowa umożliwiająca analizę wydatków reklamowych. Admonit to dostęp do danych w dowolnym czasie i miejscu, jedynym wymaganiem jest połączenie z internetem. Aktualizowanie danych w admonit następuje w czasie rzeczywistym.