Najbardziej opiniotwórcze media 2013: zwyciężyła prasa
IMM przeprowadził badanie na podstawie 56 tysięcy przekazów z mediów. Przeanalizowano materiały prasowe, radiowe i telewizyjne z niemal tysiąca różnych źródeł, tym samym to najszersza próba badawcza w tej kategorii na rynku. Analiza cytowań prowadzona jest przez Instytut Monitorowania Mediów nieprzerwanie od ponad 10 lat.
Prasa
Wśród najczęściej cytowanych przekazów prasowych na pierwszej pozycji znalazły się publikacje z Rzeczpospolitej. Drugie miejsce należy do Gazety Wyborczej a trzecie zajmuje tygodnik Wprost.
Najczęściej cytowanym tygodnikiem w 2013 roku był Wprost. Za nim Newsweek i Polityka. Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media, był Forbes.
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPInfo. Warto zwrócić uwagę, że TVP Info wyprzedziło w rankingu pozostałe stacje grupy TVP.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji RMF FM. Na drugim miejscu najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych uplasowało się Radio ZET. Na miejscu trzecim– TOK FM.
Portale internetowe
Onet.pl został najbardziej opiniotwórczym portalem 2013 roku. Na drugiej pozycji uplasował się portal sportowefakty.pl, zostając jednocześnie najbardziej opiniotwórczym medium internetowym o tematyce sportowej. Na podium znalazła się również gazeta.pl.
Media ekonomiczne
Puls Biznesu był najbardziej opiniotwórczym medium biznesowym 2013 roku. Media odnosiły się do informacji ekonomicznych opublikowanych za dziennikiem ponad 1,8 tys. razy. Na drugim miejscu zestawienia sklasyfikowano Forbes i forbes.pl, podium zamyka money.pl. W pierwszej dziesiątce znalazły się też portale: wnp.pl, bankier.pl, stooq.pl i forsal.pl.
Media regionalne
Dziennik Polski był w 2013 roku najczęściej cytowanym medium regionalnym, za nim Polska Dziennik Zachodni i Radio Kraków.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz tu.
Analizę przeprowadzono na podstawie 55 997 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC/ TVN Biznes i Świat) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których padały nazwy mediów:
- tytułów prasowych,
- portali internetowych,
- stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w pasie, radio bądź w telewizji.
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.