IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w maju. Głównym tematem – wybory prezydenckie.
Prasa
Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazła się Gazeta Wyborcza, wyprzedzając dziennik Rzeczpospolita oraz tygodnik Do Rzeczy.
Czołówkę najczęściej cytowanych tygodników otwiera Do Rzeczy, co związane było z ujawnieniem przez tygodnik nowych zapisów rozmów w sprawie afery podsłuchowej, tym razem pomiędzy minister Bieńkowską a szefem CBA Pawłem Wojtunikiem. Na kolejnych miejscach uplasował się Newsweek oraz Wprost.
Forbes ponownie został liderem w swojej kategorii, pokonując Twój Styl, którego wysoka pozycja podyktowana jest publikacją wywiadu z Danutą Wałęsą na temat życia u boku swojego męża – Lecha Wałęsy.
Telewizja
Na lidera wśród stacji telewizyjnych wysunęła się stacja TVN, nieznacznie wyprzedzając TVN24. Na podium znalazło się także TVP Info.
Radio
RMF FM utrzymało pozycję dominującą wśród stacji radiowych, znacząco wyprzedzając konkurencję.
Portale internetowe
Najpopularniejszym portalem w maju okazał się portal wpolityce.pl, przesuwając na kolejne miejsca sportowefakty.pl oraz onet.pl.
Media ekonomiczne
Dziennik Gazeta Prawna obroniła pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych, wyprzedzając Puls Biznesu oraz Forbes.
Media regionalne
Wśród mediów regionalnych dominowały cytaty z Radia Merkury, które nieznacznie wyprzedziło Radio Gdańsk oraz dwóch zdobywców trzeciego miejsca – Polska Dziennik Polski oraz Polską Gazetę Wrocławską.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Badanie przeprowadzono na podstawie 4 736 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 31 maja 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 4 811 razy (3 028 w prasie, 908 w telewizji i 875 w radio).
Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:
- prasowych,
- portali internetowych,
- stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, niemal sto stacji radiowych i telewizyjnych oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.