IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w czerwcu. Głównym tematem – wniosek PO o dymisję Antoniego Macierewicza
W mediach nie zabrakło również komentarzy w sprawie opinii Komisji Europejskiej na temat sytuacji w Polsce, jak i zapowiadanej reformie III filaru ubezpieczeń. Głośno było także o wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, wysłaniu przez Polskę kontyngentów wojskowych do wsparcia koalicji walczącej przeciwko tzw. Państwu Islamskiemu, a także o rządowym programie „Mieszkanie Plus”.
Prasa
Czołówkę najczęściej cytowanych tytułów prasowych otwiera „Gazeta Wyborcza” wyprzedzając „Rzeczpospolitą” oraz „Fakt”. Pierwsze miejsce dziennik zawdzięcza publikacjom na temat wniosku klubu parlamentarnego PO o dymisję ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza. Wysoką pozycję zanotował również „Fakt” w związku z artykułem dotyczącym dymisji wiceministra zdrowia Krzysztofa Łandy oraz informacjom poświęconym życiu gwiazd polskiego showbiznesu.
Wśród tygodników ex aqueo na pierwszym miejscu znalazły się „Do Rzeczy” oraz „Newsweek” wyprzedzając „wSieci” i „Politykę”. Najbardziej popularnymi tematami okazały się przyjęcie przez KE opinii w sprawie praworządności w Polsce, jak również oświadczenia majątkowe ministra środowiska Jana Szyszki.
Najczęściej cytowanym miesięcznikiem w czerwcu były „Perspektywy” – za sprawą publikacji rankingu szkół wyższych, a drugie i trzecie miejsce przypadło kolejno miesięcznikom „Forbes” oraz „Pani”.
Telewizja
Wśród stacji telewizyjnych dominowała TVN24, wyprzedzając TVP Info oraz TVN. TVN24 zawdzięcza pierwszą pozycję m.in. informacjom na temat apelu protestujących pielęgniarek z warszawskiego Centrum Zdrowia Dziecka do premier Beaty Szydło w sprawie podwyżek płac.
Radio
Liderem cytowalności wśród stacji radiowych ponownie zostało RMF FM. Tym razem – za sprawą doniesień o opinii KE na temat sytuacji w Polsce. Na kolejnym miejscu znalazło się Radio ZET, a za nim radiowa Jedynka – w związku z informacjami o sprawie ekstradycji Romana Polańskiego.
Portale internetowe
Najpopularniejszym portalem w czerwcu został Onet.pl, za sprawą publikacji na temat życia i kariery piosenkarki Kory. Na drugim miejscu znalazły się SportoweFakty.WP.pl, w związku z informacją o śmierci Andrzeja Niemczyka, legendarnego trenera polskiej kadry siatkarek. Podium zamyka portal WirtualneMedia.pl, m.in. z publikacją o zniknięciu po trzech latach z anteny telewizyjnej Dwójki Świętokrzyskiej Gali Kabaretowej.
Media ekonomiczne
„Dziennik Gazeta Prawna”, m.in. dzięki artykułowi o wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, ponownie dominował wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych w Polsce. Wyprzedził m.in. „Puls Biznesu” oraz „Forbesa”.
Media regionalne
Wśród mediów regionalnych na pierwszym miejscu uplasowało się Radio PiK, w związku z publikacją na temat pobicia przez grupę Polaków 22-letniego studenta z Turcji, który w Toruniu przebywał w ramach wymiany z programu Erasmus. Na drugim miejscu znalazło się Radio Kraków. Pierwszą trójkę zamyka Radio Merkury z informacjami na temat reform w systemie oświaty.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Badanie przeprowadzono na podstawie 4 304 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 30 czerwca 2016 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 4 383 razy (2 774 razy w prasie, 1 004 w telewizji i 605 w radio).
Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:
• prasowych,
• portali internetowych,
• stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.