Wydatki reklamowe w listopadzie. W branży finansowej czuć święta
Wydatki reklamowe w podziale na branże
W listopadzie największy budżet na reklamę przeznaczyła branża farmaceutyczna – jej wydatki reklamowe stanowiły 38% wszystkich nakładów na reklamę w branżach zbadanych przez IMM. Na drugim miejscu znalazła się branża handlowa (która zwiększyła nieco udziały w porównaniu z poprzednim miesiącem), na trzecim – finansowa.
Branża | Farmaceutyczna | Handlowa | Finansowa | Motoryzacyjna | Telekomunikacyjna |
Wydatki | 473,4 mln zł | 395,1 mln zł | 148,2 mln zł | 116,4 mln zł | 118,6 mln zł |
Wydatki reklamowe w podziale na media
Każda ze zbadanych branży zainwestowała najwięcej środków w reklamę telewizyjną, w branżach finansowej i telekomunikacyjnej było to ponad 80% budżetu reklamowego. W porównaniu z poprzednim miesiącem znacznie zmalały wydatki przeznaczone na reklamę prasową.
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W rankingu marek z branży farmaceutycznej o największych wydatkach reklamowych pierwsze miejsce zajmuje Ibuprom z budżetem wynoszącym niemal 12 mln zł. Kolejne miejsca należą do marek APAP oraz Gripex.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
Najczęściej reklamowaną kategorią produktową z branży farmaceutycznej są preparaty na przeziębienie i grypę oraz na kaszel. Trzecie miejsce zajmują suplementy diety.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W listopadzie największym reklamodawcą w branży finansowej był BGŻ BNP Paribas, który zainwestował w promocję 10,5 mln zł. W pierwszej trójce znalazły się także Alior Bank oraz ING. Na kolejnych miejscach różnice w wydanych kwotach nie były znaczne.
Finanse: typy reklamowanych usług
Branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy pożyczek gotówkowych, kont osobistych oraz kredytów gotówkowych. Porównując te dane z zestawienie z zeszłego miesiąca, można zauważyć duże zmiany w wyborze reklamowanych usług – zapewne związane z okresem przedświątecznym.
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Najwięcej w promocję w branży handlowej zainwestował Lidl (53 mln zł) oraz Media Expert, a także Media Markt. Wydatki reklamowe największych marek wzrosły w listopadzie zauważalnie.
Handel: typy reklamowanych sklepów
W branży handlowej największy budżet został wykorzystany na reklamę sklepów z elektroniką oraz sklepów dyskontowych. Na trzecim miejscu znalazła się reklama hipermarketów.
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Według danych z monitoringu reklam IMM największy budżet reklamowy w branży motoryzacyjnej ulokowała w mediach klasycznych Skoda. W listopadzie na kolejnych miejscach znalazły się Hyundai i Mercedes.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
W zestawieniu najczęściej reklamowanych produktów z branży motoryzacyjnej nie ma niespodzianek – 77% wydatków reklamowych przeznaczono na promocję samochodów osobowych.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Plus i Orange to najwięksi reklamodawcy z branży telekomunikacyjnej w listopadzie – z budżetami ponad 23 mln zł każdy. Trzecie miejsce należy do T-mobile, a to oznacza, że podium nie zmieniło się w porównaniu z październikowymi wynikami.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
Branża telekomunikacyjna w największym stopniu inwestowała w reklamy oferty na abonament, oferty łączonej (TV, internet, telefon), a także oferty dla firm.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1-30 listopada 2017 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów. Więcej o admonit: www.imm.com.pl/admonit_monitoring_reklam.
Kontakt dla mediów: Magdalena Pawłowska, mpawlowska@imm.com.pl, tel. 22 378 37 50