IMM: RMF FM cytowane najczęściej
Na kolejnych pozycjach uplasowały się „Gazeta Wyborcza” oraz TVN24. Media często poruszały temat wypowiedzi prezydenta Andrzeja Dudy o działaniach Antoniego Macierewicza, szefa MON, wobec generała Jarosława Kraszewskiego. W listopadzie kontynuowano także temat rekonstrukcji rządu oraz reformy sądownictwa w Polsce.
Prasa
Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazł się dziennik „Rzeczpospolita”, wyprzedzając „Gazetę Wyborczą” oraz „Dziennik Gazetę Prawną”. Tak wysoką pozycję w zestawieniu RP zawdzięcza dotarciu do niepublikowanego raportu Komisji Nadzoru Finansowego, z którego wynikają nowe rekompensaty dla bliskich ofiar wypadków.
Najczęściej cytowanym tygodnikiem listopada były „Sieci Prawdy” dzięki podaniu informacji o działaniach na rzecz interesów Rosji przez Waldemara Pawlaka. Na drugim miejscu znalazł się tygodnik „Do Rzeczy”, a trzecie miejsce zajął „Newsweek”.
„Forbes” został najczęściej cytowanym miesięcznikiem listopada w związku z informacją o premier Beacie Szydło, która znalazła się na dziesiątym miejscu w rankingu „Najbardziej wpływowych kobiet w Polityce”. Drugim najczęściej cytowanym miesięcznikiem był „Twój Styl”, a trzecim – „Pani”.
Telewizja
Wśród stacji telewizyjnych w listopadzie dominowało TVN24, wyprzedzając TV Trwam oraz TVPinfo. TVN24 zawdzięcza pierwszą pozycję obszernemu wywiadowi z prezydentem Andrzejem Dudą.
Radio
Liderem wśród stacji radiowych zostało RMF FM. Za nim uplasowało się Radio ZET. Trzecie miejsce przypadło PR3. RMF FM znalazł się na pierwszym miejscu dzięki wypowiedzi prezydenta Andrzeja Dudy, w której komentuje on swoje słowa o działaniach Antoniego Macierewicza, szefa MON, wobec generała Jarosława Kraszewskiego.
Portale internetowe
Najczęściej cytowanym portalem została Wirtualna Polska. Na pierwszym miejscu znalazła się dzięki dotarciu do ukrywanego raportu MSWiA, który dotyczył agresji w Policji. Kolejne miejsca przypadły portalom wPolityce.pl oraz Onet.pl.
Media ekonomiczne
„Dziennik Gazeta Prawna” znalazł się na pierwszym miejscu najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych dzięki wywiadowi z prezydentem Andrzejem Dudą na temat reformy sądowniczej. Na kolejnych miejscach znajdują się „Puls Biznesu” oraz „Forbes”.
Media regionalne
Wśród mediów regionalnych na pierwszym miejscu uplasowało się Radio Kraków. Na drugim miejscu znalazło się Radio Gdańsk. Trójkę zestawienia zamyka „Gazeta Krakowska”. Radio Kraków zawdzięcza pierwsza pozycję rozmowie z Ryszardem Terleckim o rekonstrukcji rządu.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Badanie przeprowadzono na podstawie 6 579 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 do 30 listopada 2017 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 6 798 razy (2 967 razy w prasie, 2 935 w telewizji i 896 w radio).
Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:
- prasowych,
- portali internetowych,
- stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, oraz prawie 150 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.
Kontakt dla mediów:
Instytut Monitorowania Mediów
Anastasiia Kuzhda,
tel.: +48 22 378 37 50 | fax: +48 22 356 21 01
ul. Chmielna 85/87, 00-805 Warszawa