Majówka w branży handlowej – remonty i wiosenny ogród. Wydatki reklamowe w kwietniu

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Według danych IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych nadal wzrastają koszty promocji w branży handlowej. W kwietniu wyniosły one niemal 368 mln zł, co przekroczyło znacznie budżety w pozostałych branżach: farmaceutycznej, motoryzacyjnej, finansowej i telekomunikacyjnej.

Wydatki reklamowe w podziale na branże

Branża

Handel

Farmacja

Motoryzacja

Finanse

Telekomunikacja

Koszt

367,8 mln zł

251,1 mln zł

121,3 mln zł

114,4 mln zł

106,4 mln zł

 

Wydatki reklamowe w podziale na media

Nadal największe wydatki w przeanalizowanych branżach pochłaniane są przez reklamy telewizyjne (ponad 50 proc. wszystkich budżetów). Poza tym w branży handlowej chętnie inwestowano także w spoty radiowe.

Handel: marki o największych wydatkach reklamowych

W kwietniu Lidl ponownie znalazł się na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych – jednak w porównaniu z zeszłym miesiącem można mówić o kwocie mniejszej o ok. 10 mln zł. Kolejne miejsca zajęły sklepy Media Expert oraz Euro RTV AGD.

Handel: typy reklamowanych sklepów

Wśród kategorii reklamowanych produktów – oprócz stale obecnych dyskontów i sklepów z elektroniką – pojawiły się także kategorie związane z remontami (sklepy budowlane i meblowe), którym sprzyja okres wiosenny.

Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Po raz kolejny marka Ibuprom wygenerowała największe wydatki reklamowe w branży farmaceutycznej (niemal 9 mln zł), wyprzedzając tym samym NeoMag, Rostil, Therm Line i Iladian.

Farmacja: typy reklamowanych produktów

Na szczycie zestawienia najczęściej reklamowanych produktów z branży farmaceutycznej znalazły się tabletki przeciwbólowe, suplementy diety, preparaty do pielęgnacji skóry, włosów i paznokci oraz witaminy.

Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych

Wśród marek motoryzacyjnych, które przeznaczyły największe nakłady na reklamę w telewizji, radiu i prasie znalazły się Opel, Volkswagen, Fiat, Audi i Toyota, czyli reklamodawcy, którzy najczęściej pojawiają się w naszym zestawieniu.

Motoryzacja: typy reklamowanych produktów

Jeśli chodzi o wydatki reklamowe przeznaczane na konkretne produkty w branży motoryzacyjnej, nadal największe udziały mają samochody osobowe (76 proc.). W marcu na kolejnych miejscach znalazły się samochody dostawcze, ASO oraz producenci opon.

Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych

W kwietniu nastąpiło małe potasowanie w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej. W pierwszej piątce znalazły się Credit Agricole, PKO BP, Provident, Nationale Nederlanden oraz Visa.

Finanse: typy reklamowanych usług

W kwietniu branża finansowa w największym stopniu inwestowała w reklamy pożyczek gotówkowych (34 proc. wszystkich kategorii produktowych), kont osobistych, bankowości oraz kart płatniczych.

Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych

W kwietniu nie zmieniły się marki (ani ich kolejność) w zestawieniu największych wydatków reklamowych w branży telekomunikacyjnej: Plus, Orange, T-Mobile, Play i Cyfrowy Polsat. Patrząc całościowo, zmniejszyły się jednak zmonitorowane budżety.

Telekomunikacja: typy reklamowanych usług

W branży komunikacyjnej większość kwietniowych reklam dotyczyła oferty na kartę oraz ogólnej promocji sieci komórkowych. Dalej zmonitorowaliśmy oferty łączone i na abonament.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych pod warunkiem umieszczenia w artykule aktywnego linku do źródła („Instytut Monitorowania Mediów”), które linkować będzie bezpośrednio do adresu www.imm.com.pl.


Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam adMonit IMM, obejmuje  okres 1-30 kwietnia 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

Kontakt dla mediów: Magdalena Pawłowska, mpawlowska@imm.com.pl, tel. 22 378 37 50