Raport IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce. Marzec 2020.
Najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce w marcu 2020 r. według raportu Instytutu Monitorowania Mediów jest portal Onet.pl — niezmiennie od dwunastu miesięcy. Tuż za nim TVN24 i stacja RMF FM. Ranking zamyka zaś Przegląd Sportowy i TVP1 ze skokiem aż o szesnaście pozycji w górę.
W głównym rankingu, ukazującym 15 najczęściej cytowanych mediów, znalazły się trzy portale, dwie stacje radiowe, cztery telewizyjne oraz sześć tytułów prasowych. Najbardziej opiniotwórcze medium, Onet.pl, na który powoływano się około 4304 razy, utrzymuje się na swojej pozycji już dokładnie rok. Wzrost o cztery pozycje w stosunku do zeszłego miesiąca zanotowała stacja TVN24, co zapewniło jej miejsce w czołówce. Ponadto w zestawieniu za marzec kanał informacyjny TVP Info ze skokiem w górę o siedem miejsc w stosunku do lutego br.
Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe
Podium wśród tytułów prasowych otwiera Rzeczpospolita z 2260 wzmiankami. Za nią podobnie jak w lutym, Gazeta Wyborcza (1851 cytowań). Miejsce trzecie należy do Super Expressu, który w marcu cytowany był 1574 razy. Znaczący wzrost cytowań zanotował Forbes (trzy pozycję w górę w stosunku do lutego) i Głos Wielkopolski (ze skokiem w górę aż o dziesięć miejsc), które zamykają pierwszą dziesiątkę najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych.
Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki
Najbardziej opiniotwórczymi tygodnikami i dwutygodnikami marca 2020 roku, są kolejno: Do Rzeczy i Newsweek, którego w lutym nie było w pierwszej piątce. Następnie, na podium tygodnik Wprost, który pomimo cytowań od 30 marca nie jest już dostępny na rynku w formie papierowej. Prawie dwukrotnie większą liczbę wzmianek zanotowano w gazecie Sieci, która zamyka ranking.
Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki
W kategorii najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników na pierwszym miejscu podobnie jak w lutym uplasował się Forbes z łączną liczbą cytowań wynoszącą 264. Drugie miejsce zajmuje magazyn Perspektywy z liczbą cytowań 48. Następnie ze wzrostem Twój Styl, dwumiesięcznik Press oraz Zwierciadło.
Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe
Wśród portali internetowych prawie same wzrosty w stosunku do lutego br. Bezapelacyjny lider – Onet.pl, był cytowany w marcu blisko 4304 razy, po nim występuje Wp.pl oraz Interia.pl. Na dziesiątym miejscu nowość w stosunku do ubiegłego miesiąca – Sport.pl z 223 cytowaniami.
Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne
Z wyraźnym wzrostem cytowań (z 1496 w lutym do 3148 w marcu) listę otwiera TVN24. W pierwszej trójce znalazł się również Polsat News oraz ze zmianą pozycji w rankingu, TVP Info. Bardzo duży skok cytowań zanotowano również dla TV Trwam, która z dziesiątego miejsca w lutym przeszła na miejsce szóste.
Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe
W kategorii „Stacje Radiowe” na pierwszym miejscu w marcu niezmiennie RMF FM z 3116 wzmiankami w innych mediach. Za nim Radio Zet oraz TOK FM ze skokiem w górę o dwa miejsca. Bardzo duże wzrosty występują w przypadku Radia Kraków oraz Programu Trzeciego. Co więcej, w tej kategorii wzrosty w ilości cytowań w stosunku do lutego obejmują wszystkie tytuły z rankingu.
Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne
W czołówce znalazła się Rzeczpospolita z 2260 cytowaniami, za nią Dziennik Gazeta Prawna oraz Money.pl – pozycje całej trójki nie zmieniły się w rankingu od lutego br. Nowością tego miesiąca okazał się Forbes, który znalazł się w zestawieniu z 264 wzmiankami.
Najbardziej opiniotwórcze media regionalne
Wśród mediów regionalnych w marcu prym wiedzie Radio Kraków z 452 cytowaniami. Za nim w rankingu odnotowujące również bardzo duży wzrost Radio Poznań (aż pięć pozycji w górę w stosunku do lutego br.). Trzecie miejsce należy do Głosu Wielkopolskiego, a ranking zamykają Gazeta Wrocławska i Gazeta Krakowska. Każdy ze wspomnianych tytułów był cytowany częściej niż w lutym.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 41163 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych, lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 marca 2020 roku.
Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:
- W przypadku mediów elektronicznych – poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. „Instytut Monitorowania Mediów”.
- W przypadku mediów tradycyjnych – poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów”.
Pobierz pliki:
Informacja_prasowa_-_Najbardziej_opiniotworcze_media_w_Polsce_-_marzec_2020
RaportIMM___cytaty_z_mediow_za_marzec_2020.pdf
wykresy_grafiki_do_pobrania.zip