Rzeczpospolita ponownie z tytułem najbardziej opiniotwórczego medium w kraju. Na drugim miejscu stacja TVN24, podium zamyka Onet

Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), Rzeczpospolita po trzech miesiącach przerwy powraca na pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w kraju. Na wiadomości publikowane przez gazetę dziennikarze innych redakcji powoływali się w sierpniu 2 tys. razy. Drugie miejsce z awansem aż o cztery oczka należy do stacji telewizyjnej TVN24, którą w ubiegłym miesiącu cytowano w innych mediach 1,9 tys. razy. Podium natomiast zamyka serwis internetowy Onet, wspominany w innych tytułach jako źródło w innych tytułach 1,8 tys. razy.

 

Prasa z największym udziałem w mediach, które się cytuje

 

W TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów sierpnia niemal połowę zajmuje prasa – 40%, którą kolejno reprezentują Rzeczpospolita, Super Express, Dziennik Gazeta Prawna, Sieci, Gazeta Wyborcza i Fakt. Po 20% udziału mają stacje telewizyjne, w kolejności TVN24, Polsat News, TVN, portale internetowe Onet, Wirtualna Polska i Interia oraz rozgłośnie radiowe RMF FM, Radio ZET i Program I Polskiego Radia.

 

W sierpniu Rzeczpospolita — numer jeden w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce — jako pierwsza podała informację, że Państwowa Inspekcja Pracy nie potwierdziła doniesień o mobbingu w redakcji Newsweeka, co było szeroko komentowane w polskich mediach. Stacja TVN24, która znalazła się na drugim miejscu w rankingu, przeprowadziła wywiad z przewodniczącym Platformy Obywatelskiej – Donaldem Tuskiem, który podczas wywiadu krytykował działania polskich władz w sprawie katastrofy ekologicznej na Odrze. Natomiast Onet, zamykający podium głównego zestawienia, w połowie miesiąca opublikował materiał o śledztwie toczącym się od marca br. wokół jednego z zakładów produkcyjnych, który mógł mieć związek z zatruciem Kanału Gliwickiego.

 

Awans aż o dwadzieścia jeden pozycji zanotował zaś społeczno-polityczny tygodnik Sieci, na którego informacje pozostałe redakcje powoływały się w sierpniu ponad 1,2 tys. razy. Na łamach gazety pojawił się między innymi wywiad z Jarosławem Kaczyńskim, który wypowiedział się na temat propozycji wejścia Polski do strefy euro oraz zapowiedział reformę sądownictwa. Skok o trzynaście miejsc w górę zanotowało Radio Zet z liczbą 860 cytowań w innych mediach. Stacja pod koniec sierpnia przeprowadziła rozmowę z prezydentem Andrzejem Dudą, który potwierdził doniesienia o projekcie wprowadzenia 15. emerytury – jeszcze w tym roku. Wzrost o trzy oczka i wejście do zestawienia ogólnego zanotowała także telewizja TVN z wynikiem 813 powołań.

 

 

Rzeczpospolita liderem, Gazeta Polska ze wzrostem aż o dziewięć pozycji

 

Rzeczpospolita z liczbą 2 tys. cytowań pozostaje także liderem rankingu tytułów prasowych. Drugie miejsce, podobnie do zestawienia z lipca, zajmuje Super Express z wynikiem 1,4 tys. Podium zaś zamyka Dziennik Gazeta Prawna, na którą inne media w sierpniu powoływały się ponad 1,3 tys. razy. Największy wzrost, bo aż o dziewięć pozycji zanotowała Gazeta Polska (279 cytowań). Tygodnik najwięcej powołań odnotował w połowie miesiąca po publikacji wywiadu z prezesem NBP Adamem Glapińskim na temat wejścia Polski do strefy euro.

TVN24 i Polsat News niezmiennie w czołówce, na podium dołącza TVN

 

Pierwsze miejsce w kategorii najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych utrzymuje TVN24 z wynikiem 1,9 tys. odwołań. Pozycja druga należy do stacji Polsat News, na której informacje inne redakcje powoływały się ponad 1,3 tys. razy. Trzecie miejsce w zestawieniu zajmuje TVN (813 cytowań), którego pozycja wzrosła o jedno oczko względem lipca. Awans o trzy pozycje i tym samym wejście do TOP 5 stacji telewizyjnych zanotowała także telewizja TVP3 z liczbą 99 cytowań w innych mediach.

 

RMF FM niezmiennie numerem jeden, w rankingu także stacje lokalne

 

Liderem najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych niezmiennie pozostaje RMF FM z wynikiem ponad 1 tys. odwołań w innych tytułach mediowych w Polsce. Stacja w sierpniu jako pierwsza poinformowała między innymi o sprawie głośnego morderstwa dokonanego na małżeństwie z Kiełpina pod Warszawą. Na drugie miejsce w rankingu o trzy oczka awansuje Radio ZET z liczbą 860 powołań. Podium zamyka Program I Polskiego Radia, którego informacje inne redakcje cytowały 821 razy. Do rankingu zakwalifikowała się także rozgłośnia lokalna – na Radio Gdańsk dziennikarze innych mediów w kraju powoływali się w sierpniu 94 razy. Redakcja stacji przeprowadziła między innymi wywiad z wiceministrem zdrowia Waldemarem Kraską, który potwierdził hamujące statystyki letniej fali pandemii koronawirusa SARS-CoV-2.

 

Onet liderem portali, Business Insider z awansem o trzy pozycje

 

W sierpniu miano lidera wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych zdobył Onet (1,8 tys. powołań). Na drugim miejscu Wirtualna Polska z liczbą 1,7 tys. powołań w innych mediach. Podium niezmiennie w stosunku do ubiegłego miesiąca zamyka Interia, cytowana przez inne redakcje w kraju 962 razy. Kolejne miejsce ze skokiem o jedno oczko w górę należy do portalu Wirtualne Media, którego dziennikarze jako pierwsi poinformowali o umowie, o wartości ponad 600 mln zł, którą podpisała Telewizja Polska na budowę nowej siedziby Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Największy awans, aż o trzy miejsca w zestawieniu zanotował zaś portal ekonomiczno-biznesowy Business Insider (632 powołania) i zyskał piąte miejsce w rankingu serwisów internetowych.

 

 

Nowe tytuły w rankingu tygodników i dwutygodników

 

Zestawienie polskich tygodników i dwutygodników otwierają Sieci z liczbą 1,2 tys. odwołań w innych mediach. Drugie miejsce z awansem o trzy pozycje należy do Wprost, który w sierpniu był wzmiankowany przez innych dziennikarzy w kraju 288 razy. W sierpniu tygodnik jako pierwszy opublikował między innymi informację o dymisji Szefa Agencji Wywiadu Piotra Krawczyka. Podium zamyka Gazeta Polska, na której treści inni redaktorzy w Polsce powoływali się w okresie całego miesiąca łącznie 279 razy. Awans o dwie pozycje i wejście do TOP 5 odnotował Tygodnik Solidarność z wynikiem 255 cytowań. Zestawienie z liczbą 254 powołań zamyka zaś Newsweek.

 

 

Forbes utrzymuje pozycję lidera, Zwierciadło i Elle awansują

 

Magazyn Forbes podobnie jak w zeszłym miesiącu otwiera ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników z liczbą 127 odwołań w innych mediach. Za nim Twój Styl, który w sierpniu cytowano łącznie 117 razy. Dwumiesięcznik Press znalazł się na miejscu trzecim z wynikiem 108 wzmianek w innych mediach, a z awansem o trzy pozycje do zestawienia dołączyło Zwierciadło z liczbą 36 powołań. Inne redakcje często wzmiankowały wywiad z piosenkarką Krystyną Prońko, który ukazał się na łamach magazynu. TOP 5 zamyka czasopismo Elle cytowane w sierpniu 26 razy.

 

 

Business Insider nowym liderem portali o profilu ekonomiczno–biznesowym

 

W sierpniu zestawienie portali biznesowych otwiera Business Insider (632 cytowania). Portal w poprzednim miesiącu przeprowadził wywiad z prezesem NBP Adamem Glapińskim, który zapowiedział zatrzymanie podwyżek stóp procentowych oraz spadek inflacji pod koniec roku. Dalej w rankingu występują Money (463 wzmianki) i Bankier (173). Awans o jedno miejsce odnotowuje 300gospodarka (49), a TOP 5 zamyka Wnp (42).

 

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się Rzeczpospolita (2 tys. odwołań). Kolejne miejsce podobnie jak w zeszłym miesiącu zajmuje Dziennik Gazeta Prawna (1,3 tys. powołań), a podium zamyka Puls Biznesu z liczbą 150 cytowań w pozostałych mediach. W zestawieniu ponownie znalazł się Forbes (127) oraz Parkiet (27), który z kolei zamyka ranking.

Gazeta Krakowska, Radio Poznań i Radio Gdańsk to najbardziej opiniotwórcze media regionalne

 

Miejsce pierwsze w rankingu najczęściej cytowanych w kraju mediów regionalnych z awansem o cztery miejsca zajmuje Gazeta Krakowska. W sierpniu na jej publikacje powoływano się łącznie 153 razy. Największą liczbę cytowań dziennik zanotował dzięki rozmowie z ministrem Norbertem Kaczmarczykiem, w której polityk po raz pierwszy skomentował sprawę swojego prezentu ślubnego. Drugie miejsce w rankingu należy do Radia Poznań, które odnotowało 150 wzmianek w innych tytułach w kraju, a ze wzrostem o pięć pozycji podium zamyka Radio Gdańsk (94 cytowania). W TOP 5 znaleźli się także Głos Wielkopolski (91) oraz Dziennik Wschodni (77).

 

 

Grupa medialna Fratria z awansem o pięć pozycji w zestawieniu wydawnictw

 

Miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy były cytowane przez dziennikarzy innych tytułów łącznie 4,7 tys. razy. Drugą pozycję zajmuje grupa Wirtualna Polska Media (Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP), której łączny wynik to 2,9 tys. wzmianek w innych mediach w kraju. Dalej na podium Telewizja Polsat, której redakcje Interia, Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Pomponik, Radio Eska i TV4 łącznie pojawiły się 2,8 tys. razy w materiałach innych polskich mediów. Na miejscach kolejno czwartym i piątym, ze skokiem o trzy oczka znalazły się TVN Grupa Discovery (TVN, TVN Turbo, TVN24, TVN24 Biznes i Świat) z łączną liczbą cytowań ponad 2,7 tys., oraz Gremi Media (Rzeczpospolita, Parkiet) wzmiankowana ponad 2 tys. razy. Awans aż o cztery pozycje oraz wejście do zestawienia głównego zanotowała grupa Fratria (Gazeta Bankowa, Sieci i portale Wgospodarce, Wpolityce, Wpolsce), którą łącznie cytowano w sierpniu prawie 1,8 tys. razy.

 

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 33 011 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 31 sierpnia 2022 roku.

 

Pliki do pobrania:

 

Kontakt dla mediów:

Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574