Raport „O tym się mówi”: W lipcu na czele materiał Renaty Kijowskiej z Faktów TVN
Lipcowy ranking otwiera materiał autorstwa Renaty Kijowskiej, który ukazał się w Faktach TVN i zdominował medialny dyskurs, wynika z najnowszego raportu „O tym się mówi” przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Cykliczne zestawienie powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.
18 lipca Fakty TVN ujawniły nadgorliwość i kontrowersyjną interwencję policji w domu mieszkanki Krakowa, która źle się poczuła po zażyciu środka poronnego i szukała telefonicznej pomocy u swojego psychiatry. Materiał Renaty Kijowskiej wywołał falę politycznych i medialnych komentarzy. Na jego podstawie powstały aż 644 publikacje medialne. Ich łączny zasięg wyniósł ponad 117 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Podium rankingu uzupełniają publikacje WP SportoweFakty i Gazety Wyborczej
Na drugiej pozycji lipcowego zestawienia „O tym się mówi” znalazł się materiał Szymona Jadczaka – „Ustawił dziesiątki meczów. PZPN zaprosił go na wyjazdowy mecz kadry”, który został opublikowany na stronach WP SportoweFakty. Autor opisał skandal z udziałem Polskiego Związku Piłki Nożnej (PZPN), który zaprosił na mecz reprezentacji Polski w Kiszyniowie Mirosława Stasiaka, jednego z głównych negatywnych bohaterów afery korupcyjnej w polskiej piłce nożnej. Ustalenia dziennikarza przywoływano w innych mediach 166 razy, co przełożyło się na zasięg bliski 10,2 mln kontaktów z przekazem. To już trzeci materiał autorstwa Szymona Jadczaka, który znalazł się w TOP5 tegorocznych zestawień najbardziej zasięgowych publikacji w danym miesiącu.
Trzecim najczęściej cytowanym materiałem był artykuł „ »Wyborcza« ujawnia: ptasia grypa w mięsie drobiowym ze sklepów i umierające koty” Anny Lipińskiej, mówiący o wirusie ptasiej grypy wykrytym w próbkach mięsa drobiowego. Do publikacji odniósł się przywoływany w tekście wirusolog prof. Krzysztof Pyrć, który zarzucił autorce nadinterpretację wyników badań jego zespołu. Skutkiem tego było zamieszczenie przez gazetę sprostowania, które dodatkowo wpłynęło na zwiększenie zainteresowania tematem. Media powoływały się na artykuł Gazety Wyborczej 89 razy, a łączny zasięg publikacji oszacowano na blisko 7 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Tuż za podium lipcowego zestawienia znalazł się kolejny materiał o tematyce okołosportowej. Mowa o artykule Janusza Schwertnera – „Ujawniamy: Grzegorz Krychowiak składa zawiadomienie do prokuratury przeciwko lekarzowi reprezentacji Polski. W tle spór o miliony złotych”, który został opublikowany na stronach Przeglądu Sportowego Onet. Dziennikarz ujawnił w nim kulisy sporu między reprezentantem Polski, a lekarzem kadry Jackiem Jaroszewskim, którego tłem był wspólny biznes. Na artykuł Schwertnera powoływano się 86 razy. Przełożyło się to na zasięg bliski 2 mln kontaktów z przekazem.
Ranking TOP5 „O tym się mówi” zamyka materiał Karoliny Wysoty z Money.pl zatytułowany „Bez przetargu. Janusz Cieszyński wskazał, kto obsłuży płatności mObywatela”. Według jego autorki Ministerstwo Cyfryzacji bez przetargu wybrało operatora odpowiadającego za płatności podatków w aplikacji mObywatel, wskazując Bank Gospodarstwa Krajowego, który kompetencje w zakresie rozliczania płatności rozwija od zaledwie dwóch lat. W tekście wspomniano, że w latach 2016-2021 w zarządzie BGK zasiadał Przemysław Cieszyński, ojciec obecnego ministra cyfryzacji. Publikację cytowano 22 razy, co przełożyło się na zasięg wynoszący ponad 200 tys. kontaktów z przekazem.
Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.
Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.
Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.
Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.
Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.
O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego
Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.
O Instytucie Monitorowania Mediów
Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 20 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2009 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. Firma obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.
Kontakt dla mediów:
Magdalena Storożyńska
Kierowniczka Działu PR & Marketingu
@: mstorozynska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574