Raport „O tym się mówi”: Dziennikarze Wirtualnej Polski na czele rankingu
W październiku br., podobnie jak we wrześniu, największe zainteresowanie mediów w Polsce budził temat afery wizowej w MSZ. Tym razem najczęściej powoływano się na nowe ustalenia Szymona Jadczaka i Pawła Buczkowskiego z Wirtualnej Polski – wynika z najnowszego zestawienia „O tym się mówi”. Raport jest przygotowywany co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Cykliczne zestawienie powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.
Na szczycie październikowego rankingu „O tym się mówi”, prezentującego najpopularniejsze i najbardziej medialne materiały dziennikarskie, znalazł się artykuł Szymona Jadczaka i Pawła Buczkowskiego zatytułowany „CBA wiedziało o powiązaniach Edgara K. w MSZ, ale nie zatrzymało żadnego urzędnika”. Dziennikarze ustalili, jak wyglądał proceder wręczania łapówek za załatwianie wiz, który prowadził Edgar K., i za który usłyszał zarzuty prokuratorskie. W aktach operacyjnych CBA zabrakło jednak podstawowego wątku powiązań oskarżonego z kimkolwiek z MSZ. Na informacje zawarte w artykule powoływano się 43 razy, co miało przełożenie na zasięg wynoszący 11,4 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. To już piąty tegoroczny tekst Szymona Jadczaka, który znalazł się w zestawieniu TOP 5 rankingu, a jednocześnie pierwszy na jego szczycie.
Drugim materiałem dziennikarskim o największym zasięgu w październiku okazał się tekst Wojciecha Czuchnowskiego z Gazety Wyborczej pt. „>>Wyborcza<< ujawnia: Jak CBA zarzucało sieć na Władysława Kosiniaka-Kamysza”. Według jego autora lider PSL miał być inwigilowany przez służby. O tych ustaleniach inne media informowały 47 razy, a łączny zasięg tych publikacji IMM oszacował na 6,9 mln. Na ostatnim miejscu podium stanął Jacek Harłukowicz z Onetu za reportaż „Ujawniamy wstrząsające nagranie z monitoringu. Tak policjanci katowali młodego Ukraińca”. To opowieść o Dmytro Nikiforence, który został zakatowany 30 lipca 2021 roku przez policjantów, którzy następnie próbowali zacierać ślady i wymuszać nieprawdziwe zeznania na załodze karetki, która pojawiła się na miejscu zdarzenia. Na podstawie artykułu powstało 67 materiałów innych dziennikarzy, a ich zasięg wyniósł 6,4 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Czwartym materiałem w październiku okazał się tekst „Tyle zarabiają Holecka i Adamczyk z TVP. Gwiazdy są milionerami”. Jego autorem jest Andrzej Stankiewicz z Onetu, który ujawnił zarobki czołowych dziennikarzy mediów publicznych. Pozostałe redakcje powoływały się na te ustalenia 43 razy, a łączny zasięg tych przekazów został oszacowany na 2,2 mln.
Październikowe zestawienie raportu „O tym się mówi” zamyka artykuł Bianki Mikołajewskiej z Wirtualnej Polski pt. „Kosztowna batalia. Morawiecki wydał fortunę na autopromocję i kampanię”. Od 2019 roku premier tylko na samą promocję swoich wpisów na Facebooku wydał łącznie 765 tys. zł, w tym 183 tys. zł w okresie od stycznia do sierpnia 2023 roku. Jak podkreśla autorka tekstu, to niemal wszystko, co zarobił w tym samym czasie. Ustalenia Mikołajewskiej cytowano 12 razy, a zasięg tych publikacji IMM oszacował na 1,1 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.
Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.
Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w blisko 50 stacjach telewizyjnych (m.in. Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i ponad 200 rozgłośniach radiowych (m.in. Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz 15 tys. portali internetowych.
Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.
Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.
O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego
Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.
O Instytucie Monitorowania Mediów
Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 20 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2009 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. Firma obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Ozga
Specjalistka ds. Komunikacji
@: kozga@imm.com.pl
kom.: +48 698 634 594