raport o tym się mówi

Raport „O tym się mówi”: wrzesień zdominowany przez artykuły „Gazety Wyborczej”

We wrześniu najczęściej cytowano artykuły dziennikarzy „Gazety Wyborczej” i to one osiągnęły najwyższe zasięgi. Zestawienie O tym się mówi otwiera cykl publikacji Bartosza T. Wielińskiego i Arkadiusza Gruszczyńskiego opisujący ustalenia kontrolerów NIK na temat afery wizowej i nieprawidłowości, do których miało dochodzić w polskim Ministerstwie Spraw Zagranicznych za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości. Comiesięczny raport jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

 

454 razy dziennikarze innych redakcji odwoływali się do artykułów „Wyborcza” ujawnia. Wstrząsające ustalenia NIK na temat pisowskiej dyplomacji i afery wizowej. „Ten raport poraża” i Afera wizowa. Ujawniamy, jak rząd PiS rozdawał wizy obywatelom Rosji po wybuchu wojny. Ich autorzy dotarli do raportu przygotowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli. W materiale można przeczytać między innymi, że  „(…)działania podejmowane przez MSZ w zakresie nadzoru nad komponentem wizowym działalności konsularnej były niezgodne z prawem, niecelowe i nierzetelne oraz spowodowały niegospodarne rozdysponowanie środków publicznych. Z dokumentacji wynika, że minister spraw zagranicznych nie nadzorował w sposób rzetelny tego, jak wydawane są wizy”. Łączny zasięg publikacji Wielińskiego i Gruszczyńskiego Instytut Monitorowania Mediów oszacował na 45,3 mln kontaktów z przekazem.

Na podium również kolejny artykuł „Gazety Wyborczej” i publikacja z „Rzeczpospolitej”

 

Drugim artykułem o najwyższym zasięgu we wrześniu okazał się kolejny tekst z „Gazety Wyborczej” – Motorowerem przez Europę. Szokujące szczegóły 243 przestępstw Ryszarda Czarneckiego. Jego autorem był Wojciech Czuchnowski, którego aż trzy artykuły znalazły się w TOP5 najnowszego raportu O tym się mówi. W pierwszym z nich dziennikarz przedstawił szczegóły fałszywych przejazdów i zeznań byłego europosła PiS, Ryszarda Czarneckiego. Według ustaleń śledczych polityk na „kilometrówkach” miał wyłudzić ok. 203 tys. euro z Parlamentu Europejskiego, „przemierzając” Europę m.in. motorowerem i ciągnikiem siodłowym. Na ustalenia Czuchnowskiego media powoływały się 307 razy, a zasięg tych artykułów wyniósł 35,3 mln kontaktów.

 

Trzecie miejsce przypadło dwóm publikacjom: Rosyjski szpieg z tajną wiedzą. Z akt udostępnionych przez prokuratora i Szpieg GRU wyjechał z Polski z tajną wiedzą. Czy służby mogły mu odmówić dostępu do akt? z „Rzeczpospolitej”. Ich autorki – Izabela Kacprzak i Grażyna Zawadka – ujawniły, że Paweł Rubcow, oficer GRU, znany również jako hiszpański dziennikarz Pablo Gonzales, przed opuszczeniem Polski w ramach wymiany więźniów między Zachodem a Rosją uzyskał wgląd do akt ze śledztwa, gdzie były również informacje tajne. Ich ustalenia cytowano 413 razy, co przełożyło się na zasięg ok. 33,6 mln kontaktów z przekazem.

 

Karteczki Kuczmierowskiego. „Wyborcza” ujawnia zeznania urzędniczki z RARS to czwarty tekst wrześniowego zestawienia O tym się mówi i drugi autorstwa Wojciecha Czuchnowskiego. Dziennikarz ujawnia w nim szczegóły przesłuchań Justyny G., byłej urzędniczki Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, której zeznania obciążają byłego prezesa RARS, Michała Kuczmierowskiego. Na informacje, do których dotarł dziennikarz, media przywoływały 147 razy, co przełożyło się na zasięg szacowany na 25,7 mln kontaktów z przekazem.

 

Najnowszy ranking TOP5 zamyka kolejna publikacja Wojciecha Czuchnowskiego pt. „Wyborcza” ujawnia. Maile, których Michał Dworczyk nie chciał pokazywać śledczym. Autor przytoczył treść wiadomości mailowych wysyłanych pomiędzy Michałem Dworczykiem a Tomaszem Szatkowskim, ówczesnym ambasadorem Polski przy NATO. Obaj przekazywali w nich informacje niejawne, używając prywatnych i niezabezpieczonych skrzynek. To między innymi tę korespondencję były szef KPRM próbował wykasować, zanim przekazał zawartość swojej skrzynki służbom specjalnym. Ustalenia dziennikarza cytowano we wrześniu 79 razy, a zasięg wygenerowanych w ten sposób publikacji osiągnął potencjalny pułap 12,3 mln kontaktów z przekazem.

 

Metodologia

 

Raport IMM i Radia ZET O tym się mówi opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.

 

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

 

Badanie obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.

 

Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.

 

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

 

Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl

 

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

 

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

 

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

 

O Instytucie Monitorowania Mediów

 

Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 24 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym jako jedyna na rynku również reklamy. Wykonuje raporty i analizy jakościowo-statystyczne. IMM obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe oraz marki osobiste. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg