
Kandydaci w mediach [24-30.03]. Trzaskowski liderem w mediach klasycznych, Mentzen w społecznościowych
Najważniejsze informacje
-
-
- W telewizji, radiu, prasie i internecie największy zasięg — ponad 314 mln — zgromadziły publikacje, w których wspominany był Rafał Trzaskowski. Oznacza to, że każda osoba powyżej 15 roku życia mogła się spotkać z informacją o kandydacie w mediach mainstreamowych średnio 10 razy.
-
- We wszystkich mediach, w tym społecznościowych, największy zasięg miały informacje na temat Sławomira Mentzena. Między 24 a 30 marca osiągnęły wynik ponad 526 mln potencjalnych kontaktów, przy czym blisko 60 proc. wygenerowały social media. To pokłosie wywiadu w Kanale Zero i wygłoszonych w nim poglądów dotyczących aborcji i systemu ochrony zdrowia.
-
- Pośród kont kandydatów na prezydenta w mediach społecznościowych największymi zasięgami i interakcjami może pochwalić się Sławomir Mentzen. Na drugim miejscu, z prawie pięciokrotnym wzrostem wyświetleń w porównaniu do zeszłego tygodnia, znalazła się Magdalena Biejat.
Rafał Trzaskowski z największym zasięgiem w opiniotwórczych mediach
Dane Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) pokazują, że od 24 do 30 marca 2025 roku w mediach tworzonych przez dziennikarzy i cieszących się dużym zaufaniem oraz opiniotwórczością największy zasięg ma Rafał Trzaskowski (314 mln potencjalnych kontaktów z przekazem).
Do mainstreamu przebił się m.in. przekaz o inwestycji w polski przemysł zbrojeniowy i zdolności obronne, które zapowiedział kandydat KO podczas spotkania z wyborcami w Radomiu.
Przekazy telewizyjne przywołujące kandydata Koalicji Obywatelskiej osiągnęły prawie 184 mln kontaktów, czyli najwięcej spośród wszystkich kandydatów. Jednocześnie to wzrost o 37 mln w ciągu tygodnia. Trzaskowski pod tym względem zepchnął na drugie miejsce Karola Nawrockiego (168 mln).
Na drugim miejscu pod względem dotarcia w mediach klasycznych jest Karol Nawrocki (294 mln kontaktów). W komunikatach na jego temat ponownie wybił się Tadeusz Batyr, czyli pseudonim literacki kandydata popieranego przez PiS. Ponadto szerokim echem w mediach odbiło się jego wystąpienie w Jaśle, podczas którego zadeklarował sprzeciw wobec prywatyzacji Lasów Państwowych.
Hołownia poza podium w tradycyjnych mediach
Sławomir Mentzen zajął trzecie miejsce pod względem wartości zasięgu w mediach mainstreamowych (230 mln potencjalnych kontaktów). Czwarty w zestawieniu najbardziej zasięgowych kandydatów w prasie, radiu, telewizji i portalach internetowych jest Szymon Hołownia (206 mln potencjalnych kontaktów).
W ubiegłym tygodniu lider Polski 2050 najczęściej pojawiał się w kontekście Funduszu Kościelnego. Jak powiedział podczas spotkania w Białymstoku, fundusz należy docelowo zlikwidować i zastąpić odpisem podatkowym albo zwiększeniem limitu darowizn.
Duży wzrost zasięgów Mentzena
Sumaryczne dotarcie z mediów klasycznych i społecznościowych najwyższe było w przypadku kandydata Konfederacji, który łącznie osiągnął prawie 527 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. W praktyce oznacza to, że w ciągu tygodnia statystyczny Polak powyżej 15 roku życia mógł spotkać się w mediach z informacjami o Mentzenie 16 razy.
Blisko 60 proc. dotarcia Mentzena pochodzi z mediów społecznościowych. Narzędzie IMM pokazuje, że tylko w social mediach wzmianki na temat Mentzena zwiększyły się tygodniowo ze 119 mln do 296 mln. To głównie za sprawą wywiadu, jakiego polityk Konfederacji udzielił Kanałowi Zero. Materiał ten do tej pory zgromadził 2,3 mln wyświetleń.
Czy Mentzenowi pomogły wypowiedzi z Kanału Zero?
Analiza danych IMM potwierdza, że w kontekście osoby Mentzena to właśnie wywiad udzielony Krzysztofowi Stanowskiemu wygenerował największy zasięg. Rozmowa Mentzena w Kanale Zero było też szeroko komentowana w klasycznych mediach. Potwierdza to analiza najczęściej występujących słów w publikacjach wzmiankujących kandydata.
W przypadku Mentzena najczęściej padającymi sformułowaniamiem były: „wywiad Stanowskiego”, „ochrona zdrowia” oraz „niewinne dziecko”.
Dwa ostatnie sformułowania odnoszą się do poglądów Mentzena przedstawionych w wywiadzie. Polityk mówił o wprowadzeniu konkurencji w ramach systemu ochrony zdrowia w postaci kas chorych, na wzór rozwiązań stosowanych w Niemczech.
W kwestii aborcji kandydat Konfederacji stwierdził, że nie popiera możliwości przerwania ciąży w przypadku gwałtu. – Jestem głęboko przekonany, że nie wolno zabijać niewinnych dzieci, nawet jeżeli to dziecko wiąże się z jakąś nieprzyjemnością – powiedział.
Jak dowodzą dane, frazy „niewinne dziecko” oraz „niewinny człowiek” są używane przez polityka za każdym razem, gdy jest pytany o swój stosunek do aborcji w przypadku gwałtu. Już w 2024 r. mówił tak w podcaście „WojewódzkiKędzierski”.
Mentzen i Braun z większymi zasięgami w social mediach niż w telewizji
Drugie miejsce pod względem zasięgu w social mediach zajmuje Rafał Trzaskowski. Zasięg wzmianek dotyczących kandydata KO w mediach społecznościowych (165 mln) był mniejszy niż w telewizji.
Podobna prawidłowość występuje w przypadku Karola Nawrockiego, Szymona Hołowni, Magdaleny Biejat, Adriana Zandberga oraz Marka Jakubiaka (przy czym na inną skalę).
Odwrotnie było w przypadku Mentzena – ten zdobył większe zasięgi w mediach społecznościowych niż w telewizji. To samo możemy zauważyć w przypadku Grzegorza Brauna.
Biejat druga na TikToku dzięki nagraniu o Mentzenie
Gdyby spojrzeć wyłącznie na własne profile kandydatów w mediach społecznościowych, stawce wciąż przewodzi Mentzen. Polityk Konfederacji osiąga najwięcej wyświetleń. Wzbudza on także największe zaangażowanie wśród odbiorców. Pod jego wpisami na TikToku pojawiło łącznie się prawie 800 tys. polubień, komentarzy lub udostępnień.
-
Na drugim miejscu, zarówno jeżeli chodzi o zaangażowanie, jak i zasięgi, znalazła się Magdalena Biejat. W porównaniu z politykiem Konfederacji, jej zasięgi na TikToku, X i YouTubie były trzykrotnie mniejsze, jednak tylko na TikToku wpisy kandydatki wywołały niecałe pół miliona interakcji.
Biejat osiągnęła drugi co do wielkości wynik na TikToku – łącznie 6 mln wyświetleń. To niemal 10-krotnie więcej niż przed tygodniem, kiedy jej filmy miały 670 tys. odsłon na tej platformie.
Samo wideo, w którym kandydatka Lewicy krytykuje Mentzena za wypowiedź z Kanału Zero dotyczącą aborcji, zebrało 2,5 mln wyświetleń.
Najbardziej zasięgowy film w poprzednim tygodniu należy do Mentzena. 3,5 mln odsłon ma nagranie, na którym polityk Konfederacji rozmawia na ulicach Białegostoku ze swoimi sympatykami.
Trzaskowski i Nawrocki w social mediach gorzej niż w sondażach
W mediach społecznościowych gorzej radzi sobie lider sondaży przedwyborczych Rafał Trzaskowski.
W zeszłym tygodniu pod względem liczby wyświetleń kandydata KO poza Mentzenem i Biejat wyprzedzili Szymon Hołownia i Karol Nawrocki. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku liczby interakcji.
Gdyby spojrzeć na najbardziej angażujące medium – TikToka – Trzaskowski przegrywa jeszcze z Adrianem Zandbergiem. Dwukrotnie większe zasięgi od Trzaskowskiego na TikToku miał Karol Nawrocki.
Szef IPN nieźle radzi sobie na Facebooku, gdzie ustępuje tylko Mentzonowi. Sumarycznie na słabszy wynik Nawrockiego składa się mniejsza liczba interakcji na Instagramie i X.
Materiały do pobrania:
Więcej informacji:
Instytut Monitorowania Mediów:
Katarzyna Ozga
kozga@imm.com.pl
tel.: +48 698 634 594Stowarzyszenie Demagog:
Aleksandra Żychska
aleksandra.zychska@demagog.org.pl
tel.: +48 608 113 123