Biedronka, Lidl i Tesco najpopularniejsze w sieci m.in. dzięki świątecznemu karpiowi
Jeśli internauci dyskutowali w IV kwartale 2013 roku, o reklamodawcach handlowych, to jako jeden z głównych tematów pojawiał się karp. Rozmowy nie zaczęły się w grudniu, ale już w październiku. Jak wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów najwięcej o karpiach pisano
w kontekście Tesco (ponad 200 razy), Biedronki (ponad 150 razy) i Lidla (prawie 150 razy). Dyskusja toczyła się dwutorowo. Po pierwsze wzmiankowano, gdzie można kupić żywego karpia, a gdzie płaty czy filety i czy sprzedaż żywych ryb jest humanitarna. Po drugie, głównie internautki, opisywały historie związane z zakupem karpi przed świętami:
– „Pozdrawiam wszystkie emerytki które o mały włos by mnie nie stratowały w kolejce do Karpia za 9.90 zl. tym bardziej, że ja byłam w Biedronce ale zupełnie po coś innego.”
– „Czy może wiecie – czy będą i kiedy będą filety z karpia w Biedronce? Wszystko wykupione L „.
Dyskusje o promocjach, sposobach przygotowania czy problemach z zakupem sprawiły, że w badanym okresie znaczny udział w dyskusji o sieciach handlowych pochodził z mediów społecznościowych.
Tabela 1. Zestawienie wydatków reklamowych z liczbą publikacji w Q4 2013 r.
Brand |
Wydatki reklamowe (cennikowo, netto) |
Liczba publikacji (wzmianki w internecie i social media) |
Lidl |
93 545 893 zł |
14,7 tys. |
Biedronka |
46 869 578 zł |
16,2 tys. |
Tesco |
34 266 180 zł |
10,5 tys. |
Żabka |
24 294 501 zł |
1,5 tys. |
Kaufland |
18 766 773 zł |
2,5 tys. |
POLOmarket |
9 640 153 zł |
0,84 tys. |
Netto |
8 594 199 zł |
1 tys. |
Real |
5 746 139 zł |
1 tys. |
Carrefour |
5 714 049 zł |
5,6 tys. |
Lewiatan |
3 888 016 zł |
0,85 tys. |
Z danych amonit wynika, że w badanym okresie najwięcej na reklamę wydal Lidl – ponad dwa raz więcej niż kolejny w rankingu dyskont. Z kolei Biedronka i Tesco wzbudziły znaczące zainteresowanie w sieci, inwestując proporcjonalnie mniejsze środki w reklamę. Warto również zwrócić uwagę na Carrefour, który zainwestował mniej niż konkurenci, a jednak internauci aktywnie wzmiankowali na jego temat.
Według danych admonit, w segmencie dyskontów największe wydatki poniósł Lidl – ponad 93,5 mln. złotych. Jeśli jednak porównać IV kwartał 2013 do analogicznego okresu rok wcześniej to największy wzrost wydatków zanotowała Biedronka – aż 56%. Wśród 4 analizowanych dyskontów Lidl, mimo najwyższych nakładów, zanotował najmniejsza dynamikę wzrostu wydatków (29%).
Jak widać z danych przedstawionych w Tabeli 2, ze wszystkich badanych segmentów, największa dynamikę wzrostu zanotował segment convenience – o 91%. Mniejszą dynamiką charakteryzowały się pozostałe typy sieci sklepów.
Tabela 2. Zestawienie wydatków reklamowych w Q4 2012 i Q4 2013 r.
Brand |
Wydatki reklamowe Q4 2012 (cennikowo, netto) |
Wydatki reklamowe Q4 2012 (cennikowo, netto) |
Dynamika |
Segment Hipermarketów |
46 622 078 |
51 212 218 |
9% |
Carrefour |
7 043 022 |
5 714 049 |
-23% |
Real |
8 569 328 |
5 746 139 |
-49% |
Tesco |
24 543 282 |
34 266 180 |
28% |
Segment Convenience |
8 837 351 |
35 220 998 |
75% |
Żabka |
2 125 293 |
24 294 501 |
91% |
Segment Dyskontów |
106 278 657 |
167 824 565 |
37% |
Biedronka |
20 743 357 |
46 869 578 |
56% |
Kaufland |
12 691 503 |
18 766 773 |
32% |
Lidl |
66 256 110 |
93 545 893 |
29% |
Netto |
5 966 931 |
8 594 199 |
31% |
Segment Supermarketów |
26 088 193 |
16 861 822 |
-55% |
Lewiatan |
2 829 931 |
3 888 016 |
27% |
POLOmarket |
8 543 243 |
9 640 153 |
11% |
Gdzie kupować, żeby nie przepłacić?
– „W Żabie nie ale Lidl, Biedronka, czasem Netto coś ma, w dużych Tesco czasem stoją kosze taniej książki z wydaniami pocket po 8-10zł.”
– „My mamy Lidla koło pracy (…) Fenomen jeden – są to rzeczy bardzo tanie i jak na dyskont dość dobrej jakości.”
– „Nie wiem jakich produktów (gabarytowo) potrzebujesz, ale w Lidlu i Biedrze jest tania chemia, nawet bez promocji J i całkiem dobrej jakości ;)”
– „Do Biedronki zaglądam raz na miesiąc… ostatnio kupowałam chudy twaróg. Cena trochę bardziej atrakcyjna w porównaniu z Tesco i Kauflandem.”
Jak wynika z badań Instytutu Monitorowania Mediów, internauci szukają w sieci również porad dotyczących zakupów i tego gdzie jest drogo a gdzie można kupić coś okazyjnie. W badanym okresie największa dyskusja toczyła się wokół Biedronki (ponad 1,3 tys. publikacji), Lidla (prawie 1,1 tys.) i Tesco (ponad 650). Największy wynik, nie oznacza jednak, że w danym sklepie jest najtaniej, bo wykorzystana fraza mogą pojawić się zarówno w kontekście pozytywnym jak i negatywnym (np. nie jest tanio, jest tanio, mogłoby być taniej)
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów” lub „admonit”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
Zobacz inne raporty również na stronie.
O badaniu:
Analizie poddano ponad 56,5 tysięcy ogólnodostępnych wzmianek w internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy sieci handlowych w kontekście niekomercyjnym: Biedronka, Carrefour, Intermarche, Żabka, POLOmarket, Lidl, Kaufland, Netto, Real i Tesco. Z kolei wydatki reklamowe zbadano w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów.
Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 1 października a 31 grudnia 2013 roku.