Biedronka wygrywa w rankingu popularności i… uczuć!
Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował sytuację medialną sieci handlowych oraz ich wydatki reklamowe w III kwartale 2013 roku. Podobnie jak w poprzednim badanym okresie – najwięcej na reklamę wydał Lidl, a najpopularniejsza w sieci jest Biedronka.
Tabela 1. Zestawienie wydatków reklamowych z liczbą publikacji w Q3 2013 r.
Brand |
Wydatki reklamowe (cennikowo, netto) |
Liczba publikacji (wzmianki w internecie i social media) |
Lidl |
75 054 299 zł |
12, 6 tys. |
Biedronka |
32 410 654 zł |
19,2 tys. |
Żabka |
17 345 755 zł |
1,5 tys. |
Tesco |
14 319 727 zł |
9,3 tys. |
Kaufland |
10 844 617 zł |
3,3 tys. |
POLOmarket |
10 175 173 zł |
0,8 tys. |
Intermarche |
6 785 149 zł |
1,7 tys. |
Netto |
6 097 722 zł |
0,8 tys. |
Stokrotka |
5 141 261 zł |
1,0 tys. |
Real |
3 187 244 zł |
1,3 tys. |
Jak wynika z danych admonit najwięcej na reklamę wydał Lidl – ponad 75 mln złotych, na drugim miejscu znalazła się Biedronka z wydatkami rzędu 32 mln złotych, a na trzecim Żabka z ponad 17 mln złotych. Jak wykazały badania, z wymienionych powyżej reklamodawców tylko wydatki poniesione przez Biedronkę przełożyły się na zainteresowanie internautów. Korzystnie przedstawia się również sytuacja Tesco, które wydało w badanym okresie ponad 14 mln złotych, budząc proporcjonalnie duże zainteresowanie internautów.
Pośród dyskontów również wygrywa Biedronka. Pozytywnie przedstawia się także sytuacja Kauflandu, którego wydatki proporcjonalnie przekładają się na zainteresowanie w sieci.
W porównaniu miesiąc do miesiąca wyraźnie widać wzrost wydatków reklamowych we wrześniu. Wyjątkiem jest Żabka, która zintensyfikowała swoje działania promocyjne na początku kwartału.
Ciekawie przedstawia się również zestawienie wydatków reklamowych z liczbą emisji reklam. Wyraźnie widać, że Lidl zastosował strategię zarówno jakościową jak i ilościową. Sklep wydał najwięcej na reklamę, ale też to ich reklam pojawiło się najwięcej w prasie, radio i telewizji. Interesujący jest również przypadek POLOmarketu, który przy proporcjonalnie wyższych wydatkach na reklamę miał niewielką liczbę emisji. Jak wynika z danych amonit, większość wydatków została przeznaczona na reklamę w radio. Sklep konsekwentnie emitował spoty w rozgłośniach grupy RMF (RMF MAXXX Gdańsk, RMF FM, RMF Classic)
Do supermarketu nie tylko na zakupy, ale też… po uczucia
Z analizy IMM, wynika również, że internauci wzmiankują nie tylko o konkretnych produktach dostępnych w badanych sklepach. Okazuje się, że w mediach społecznościowych funkcjonują dedykowane prawie wszystkim sklepom strony spotted, na których internauci zamieszczają…anonse.
W tym rankingu wygrywa Biedronka, w kontekście której pojawiły się 143 wzmianki tego typu.
Internauci piszą:
– „Szukam chłopaka, który dziś (1.07.13r.) około godziny 11 wychodził z Biedronki (centrum). Był brunetem, miał na sobie czerwoną koszulkę i jak mi się wydawało miał ze sobą słoik ogórków. Jeśli to czytasz, odezwij się.”
– „Pozdrowienia dla fajnej blondynki, która robiła zakupy w Biedronce około 16.45 ;]”
– „Ach, ta magia sklepów osiedlowych:). Tesco.Niedziela.3 bądź 4 panów, odjechali zielonym VW. Pozdrowienia dla jednego z nich – koszula w zieloną kratę, najwyższy.”
– ''Sprawa jest ważniejsza niż awans Polski w rankingu FIFA, więc dziewczyny, chłopaki, kuracjusze
i wszelka inna nacja łączcie się! Dzisiaj tj. 14.08.2013r, w Lidlu około godziny 10:00 spotkałem anioła, brunetka (związane dłuższe włosy ) około 165 cm, szczupła, ubrana w dżinsowe spodnie, białe buty. Była z koleżanką, po zakupach ruszyły w stronę rynku i tam znikła mi z radaru. Nie na co dzień spotyka się anioła na własne oczy, za każdą informacje będę wdzięczny.''
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „admonit”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
O badaniu:
Analizie poddano ponad 51 tysięcy ogólnodostępnych wzmianek w internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy sieci handlowych w kontekście niekomercyjnym: Biedronka, Stokrotka, Intermarche, Żabka, POLOmarket, Lidl, Kaufland, Netto, Real i Tesco. Z kolei wydatki reklamowe zbadano w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów.
Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 1 lipca a 30 września 2013 roku.
O admonit:
admonit (www.admonit.pl) to stworzona przez Instytut Monitorowania Mediów aplikacja internetowa umożliwiająca analizę wydatków reklamowych. admonit to dostęp do danych w dowolnym czasie i miejscu, jedynym wymaganiem jest połączenie z internetem. Aktualizowanie danych w admonit następuje w czasie rzeczywistym.