9 obszarów, w których monitoring mediów społecznościowych wzbogaci Twoje działania marketingowe
Monitoring mediów społecznościowych jest narzędziem wspierającym działania komunikacyjne. Co to jednak oznacza w praktyce? Poniżej znajdziesz kilka podstawowych zastosowań monitoringu internetu i mediów społecznościowych, które pozwolą Ci jeszcze skuteczniej komunikować się z odbiorcami.
1. REAL-TIME MARKETING
Odpowiednio dobrane słowa kluczowe do monitoringu mediów pozwalają na bieżąco śledzić wydarzenia w danej branży, co z kolei umożliwia szybkie wyłapywanie rodzących się trendów. Co więcej, umiejętna reakcja na aktualne sprawy społeczne, kulturalne czy polityczne stwarza dodatkowe punkty styku z potencjalnymi klientami i może pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki. Szczególnie, jeśli komunikacja nie kończy się na stworzeniu dowcipnej grafiki dla mediów społecznościowych, ale opiera się na interakcji z już zainteresowanymi wydarzeniem użytkownikami. Warto jednak podkreślić, że real-time marketing to bardzo wrażliwe narzędzie, a nieumiejętne jego zastosowanie może skończyć się niemiło.
2. KOMUNIKACJA KRYZYSOWA
Aktualizowane w czasie rzeczywistym wyniki z monitoringu mediów posłużą jako alerty antykryzysowe – szybka reakcja na pierwsze negatywne wzmianki może zażegnać poważniejsze załamanie wizerunku marki. Natomiast w przypadku, gdy nie uda się uniknąć medialnej burzy, na bieżąco zbierane dane w czytelny sposób wskażą cykl trwania kryzysu i pozwolą wyciągnąć wnioski na przyszłość.
3. KAMPANIE SOCIAL MEDIA
Jeśli poszukujesz świeżych pomysłów na kampanię promocyjną w mediach społecznościowych, z pomocą przyjdzie monitoring mediów. Zamiast zapraszać odbiorców do udziału w swojej akcji, możesz wyjść do nich i włączyć się w już trwającą dyskusję czy odpowiedzieć na opublikowane treści, które wyszuka system do monitoringu – w czasie rzeczywistym.
4. CUSTOMER EXPERIENCE
Jak poprawić jakość obsługi klienta i jego doświadczenia związane z marką? Przede wszystkim należy go słuchać – na przykład za pośrednictwem monitoringu konkretnych produktów i opinii o nich publikowanych w mediach. Warto także pójść o krok dalej i zmonitorować zapytania o polecenie konkretnych usług – a potem zarekomendować własne rozwiązania.
5. INBOUND MARKETING
Monitoring nie tylko własnej marki, produktów lub usług, lecz całej branży pozwoli Ci wsłuchać się w głosy potencjalnych klientów. Opinie, recenzje i zapytania publikowane w mediach społecznościowych wskażą potrzeby konsumentów, na które warto odpowiadać – tworząc partnerski dialog.
6. ORGANIZOWANIE EVENTÓW
Również podczas promowania wydarzeń warto postawić na interaktywne zaproszenia, np. odpowiadając na pytania internautów o to, gdzie spędzić weekend, zorganizować sobie przyjemny wieczór czy jakie szkolenia wybrać. Natomiast już po zakończeniu eventu za sprawą monitoringu zmierzysz jego efekty i wpływ na wizerunek marki.
7. CONTENT MARKETING
Jak sama nazwa wskazuje, content marketing kręci się wokół treści – a do ich tworzenia marketingowcy potrzebują inspiracji. Jednym ze źródeł dobrych pomysłów będzie monitoring mediów. Dane dostarczone przez narzędzie to nie tylko tabelki i stream informacji z sieci. Jednak kilka interesujących faktów, ciekawa liczba lub działający na wyobraźnię wykres to fundament każdej dobrej infografiki, a ta może być punktem wyjścia dla artykułów, aplikacji czy wideo.
8. MEDIA RELATIONS
Monitoring mediów można wykorzystać także jako narzędzie do zbierania kontaktów do dziennikarzy i wpływowych twórców treści. Monitorując publikacje branżowe, poznasz ekspertów w danej dziedzinie. Łatwiej będzie Ci nawiązać relacje, jeśli wcześniej poznasz ich zainteresowania przez ich własne publikacje.
9. INFLUENCER MARKETING
Szukasz mikroinfluencerów lub nowych ambasadorów do kampanii marketingowej? Monitoring mediów społecznościowych pomoże Ci znaleźć autorów angażujących publikacji w tematyce bliskiej Twojej marce.