Branża handlowa – Lidl i Media Expert z największymi wydatkami reklamowymi w skali roku
W IMM na bieżąco monitorujemy wydatki poniesione przez firmy na rzecz reklam w mediach tradycyjnych. Z danych za okres od 1 czerwca 2018 do 31 maja 2019 roku wynika, że największe wydatki kwoty na reklamę wydały w branży handlowej sieci sklepów z elektroniką oraz sklepów dyskontowych, które niemal równo podzieliły między sobą udziały reklamowe. Analizując wydatki poszczególnych marek okazuje się, że niekwestionowanym liderem w tym segmencie jest Lidl. Za nim plasuje się Media Expert.
Elektromarkety depczą po piętach dyskontom
Zarówno elektromarkety jak i sieci dyskontowe osiągają miesięcznie średnio od 26 do 30 proc. udziału w rynku reklamowym branży handlowej, badanym pod względem kwot cennikowych wydawców netto wydanych na reklamę w prasie, radio i telewizji. Tym samym są głównymi reklamodawcami w branży handlowej.
Wydatki wahają się w skali roku, ale Lidl niezmiennie pozostaje na pierwszej pozycji z comiesięcznymi wydatkami na reklamę rzędu średnio 53 mln zł miesięcznie (dla porównania średnia miesięczna kwota wydawana na reklamę przez wicelidera kategorii dyskontów – Biedronkę – to 26 mln zł). Drugi w zestawieniu branży handlowej Media Expert średnio miesięcznie wydaje na ekspozycję reklamową w mediach około 39,5 mln zł.
Tab.1 Top 5 dyskontów – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM:
1 |
Lidl |
644,5 mln zł |
2 |
Biedronka |
308,5 mln zł |
3 |
Kaufland |
151,8 mln zł |
4 |
PEPCO |
22,6 mln zł |
5 |
Netto |
12,4 mln zł |
W kategorii sklepy z elektroniką liderami są trzy marki: MediaExpert, MediaMarkt oraz Euro RTV AGD. Z danych wynika, że przeznaczają co miesiąc przeznaczają podobne sumy na reklamy, inwestując w nie średnio: MediaExpert 39,5 mln zł, MediaMarkt 25 mln a RTV Euro AGD 22,6 mln złotych. Wyraźna jest też dysproporcja między głównymi graczami reklamowymi a resztą stawki:
Tab.2 Top 5 marek elektromarketów – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z montoringu reklam IMM:
1 |
Media Expert |
472,5 mln zł |
2 |
Media Markt |
296,2 mln zł |
3 |
RTV Euro AGD |
290,6 mln zł |
4 |
Neonet |
137,1 mln zł |
5 |
Komputronik |
38,1 mln zł |
Dla porównania, trzecie w zestawieniu wg specjalizacji sklepy meblowe inwestują znacznie mniejsze kwoty w reklamę, ale podobnie jak w przypadku elektromarketów wyróżniają się trzy silne marki, co miesiąc wydające największe kwoty, średnio: Agata Meble 11 mln zł, IKEA 7 mln zł oraz Black Red White nieco pomad 3 mln zł.
Polskie marki meblowe na topie
Tab.3 Top 5 marek sklepów meblowych – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM:
1. |
Agata Meble |
129,7 mln zł |
2. |
IKEA |
88,4 mln zł |
3. |
Black Red White |
40,7 mln zł |
4. |
JYSK |
38,6 mln zł |
5. |
Komfort |
20,8 mln zł |
Najpopularniejsze sieci budowlane
Z kolei w kategorii sieci sklepów budowlanych liderami są: Leroy Merlin, średnio miesięcznie wydający na reklamę ok 9 mln zł, Castorama – 5 mln zł oraz Obi – niecałe 4 mln złotych. W całej kategorii widać było wyraźnie zwiększone nakłady na reklamę wiosną – szczególnie w kwietniu 2019 roku.
Tab.4 Top 5 marek sieci sklepów budowlanych – roczne wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM:
1. |
Leroy Merlin |
71,2 mln zł |
2. |
Castorama |
63,2 mln zł |
3. |
Obi |
46,3 mln zł |
4. |
PSB |
38,6 mln zł |
5. |
Jula |
26,6 mln zł |
Podzielone media
Z analizy wydatków reklamowych z okresu 1 czerwca 2018 – 31 maja 2019 roku wynika, że sieci budowlane wyraźnie stawiają na reklamę w prasie, sklepy meblowe na telewizję a sklepy z elektroniką preferują reklamy radiowe.
Tab.4 Roczne uśrednione wydatki reklamowe w kategoriach w podziale na media. wydatki reklamowe netto wg stawek cennikowych na podstawie danych z monitoringu reklam IMM.
Sklepy budowlane |
Sklepy meblowe |
Sklepy z elektroniką |
Sklepy dyskontowe |
|
prasa |
703 700 |
9 635 643 |
55 320 965 |
8 696 171 |
radio |
– |
92 827 007 |
1 052 423 664 |
371 459 393 |
telewizja |
– |
253 442 213 |
165 695 802 |
759 859 137 |
Podsumowując, o ile sieci budowlane czy sklepy meblowe nie są obecnie konkurentem reklamowym dla dyskontów, o tyle sklepy z elektroniką przysłowiowo depczą sieciom sklepów dyskontowym po piętach.