Burza wokół Ewy Wrzosek. Ponad 84 tysiące publikacji i fala hejtu w sieci

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności. W ciągu zaledwie dwóch tygodni w mediach i sieci opublikowano ponad 84 tysiące materiałów, które dotarły do milionów odbiorców. Łączny zasięg przekazu wyniósł ponad 528 milionów kontaktów, a statystyczny Polak mógł zetknąć się z nim blisko 17 razy.

 

Ewa Wrzosek, to prokurator, która 12 marca uczestniczyła w przesłuchaniu Barbary Skrzypek, współpracownicy Jarosława Kaczyńskiego. Kobieta była przesłuchiwana w roli świadka w związku z aferą tzw. dwóch wież i spółki Srebrna. Kilka dni później, 15 marca, Barbara Skrzypek zmarła z powodu zawału tylnej ściany serca. Jednak na scenie politycznej sprawa stała się jednym z najgłośniejszych tematów w polskich mediach. Ze strony polityków opozycji pojawiły się oskarżenia, że to działania prokuratury, a szczególnie prokurator Wrzosek mogły przyczynić się do jej śmierci.

 

Jak informuje Instytut Monitorowania Mediów w dniach 15–31 marca 2025 roku ukazało się łącznie ponad 84 tysiące publikacji i wpisów, zarówno w mediach klasycznych, jak i społecznościowych, w kontekście Ewy Wrzosek. Szacowany zasięg przekazów to aż 528 milionów potencjalnych kontaktów, co oznacza, że statystyczna osoba powyżej 15 roku życia mogła zetknąć się z informacją na ten temat średnio 17 razy.

78% wszystkich analizowanych materiałów pochodziło z portalu X, który stanowił główne źródło opinii, komentarzy i dyskusji dotyczących tej sprawy.

Analiza wydźwięku publikacji

Wydźwięk i kontekst medialny

 

Przekaz medialny miał w dużej mierze negatywny wydźwięk. W mediach prawicowych oraz wśród polityków związanych z PiS Ewa Wrzosek była przedstawiana jako osoba skrajnie upolityczniona, określana m.in. jako „fanatycznie antypisowska” czy „najbardziej upolityczniony prokurator w Polsce”. Sugerowano, że prowadzone przez nią przesłuchanie mogło przyczynić się do śmierci Barbary Skrzypek, co wywołało silne emocje i głęboką polaryzację opinii publicznej.

 

W części mediów i wypowiedziach osób powiązanych z obecną władzą Wrzosek była opisywana jako profesjonalistka i ofiara politycznego ataku. Cytowano jej wypowiedzi o zachowaniu standardów procesowych oraz wyrażane przez nią kondolencje.

Chmura kontekstów w przekazach medialnych

Social media: eskalacja emocji i mowy nienawiści

Z analizy IMM wynika, że do największego nacechowania wpisów zabarwionych negatywnymi emocjami dochodziło w mediach społecznościowych, czyli tam, gdzie możliwa jest w największym stopniu anonimizacja danych.  Znaczna część komentarzy zawierała wulgaryzmy, groźby, mowę nienawiści oraz dehumanizujące określenia – ze względu na ich drastyczność, wulgarne i hejtujące treści zostały ukryte w poniższym przykładzie. Ewa Wrzosek była obrażana ze względu na płeć i stanowisko zawodowe, a także oskarżana o doprowadzenie do śmierci przesłuchiwanej.

Przykładowe tweety

Z drugiej strony, pojawiły się też wpisy wyrażające wsparcie i podziw – Wrzosek określano jako „niezłomną”, „profesjonalną” i „silną kobietę w państwie prawa”. Popularne hasztagi wśród jej zwolenników to m.in. #MuremZaWrzosek i #AniKrokuWstecz.

 

Zjawisko hejtu w mediach społecznościowych staje się coraz bardziej widoczne, szczególnie po zaprzestaniu moderacji dyskusji na skutek decyzji właścicieli platform. Co gorsza, obecnie hejt często ma swój początek w niektórych mediach dziennikarskich, najczęściej tych silnie związanych z konkretną opcją polityczną – komentuje Monika Ezman, dyrektorka Centrum Zarządzania Jakością i Działu Analiz w IMM.

 

I dodaje – Przykład emocjonalnej  dyskusji wokół prokurator Wrzosek (a teraz także Romana Giertycha) miał swój początek właśnie w mediach silnie zaangażowanych politycznie. Taka narracja praktycznie natychmiast przenosi się do mediów społecznościowych, gdzie mamy do czynienia z największą eskalacją negatywnych emocji. To niesie za sobą nie tylko poważne konsekwencje wizerunkowe i zdrowotne dla hejtowanych, ale również prawne, gdyż często stają się oni ofiarami gróźb karalnych czy aktów wandalizmu. Warto w tym miejscu przytoczyć chociażby niedawny atak na własność Jerzego Owsiaka.

 

Mowa nienawiści nie dotyka wyłącznie urzędników, celebrytów czy działaczy społecznych – jej ofiarami bywają także dzieci. Trzeba zadać sobie pytanie, czy granice poszanowania słowa nie zostały już dawno przekroczone i czy nie nadszedł czas na zdecydowane działania mające na celu ochronę nie tylko osób publicznych, ale również prywatnych obywateli przed skutkami hejtu.

 

Ciekawe też jest to, że  okresie od 15 do 31 marca profil Ewy Wrzosek na platformie X (dawniej Twitter) zyskał 2,6 tys. nowych obserwujących, a jej wpisy zostały wyświetlone 6,4 mln razy, generując ponad 182 tys. interakcji. To pokazuje, jak silnie emocjonalnie reaguje społeczność internetowa – zarówno pozytywnie, jak i negatywnie – na osoby stające się twarzami medialnych i politycznych sporów – podkreśla Monika Ezman.


Materiały do pobrania:

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Ozga
Starsza specjalistka ds. komunikacji
@: kozga@imm.com.pl
Tel. +48 698 634 594

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg