Chaos w aptekach, czyli gwiazdkowy prezent od Ministerstwa Zdrowia

Tłumy pod aptekami, przerażeni pacjenci, protesty lekarzy i aptekarzy – to efekt opublikowania nowej listy leków refundowanych przez Ministerstwo Zdrowia. Lista pojawiła się 23 grudnia, jednak mimo świątecznego zamieszania nie przeszła bez echa – sprawdziliśmy w ramach projektu Kompas Social Media. Na dobry początek kadencji Bartosz Arłukowicz zebrał gromy ze strony politycznej opozycji, ekspertów i internautów.

Internetowa gorączka
Od momentu ujawnienia, czyli od 23 grudnia, w ciągu sześciu dni – mimo świąt Bożego Narodzenia i zamieszania przed Sylwestrem, nowa lista leków refundowanych stała się przyczyną ponad 1700 publikacji w Internecie. Ustawa refundacyjna, bezpośrednio z listą związana, wywołała odzew nieco mniejszy – 1232 materiały.
Na liście zabrakło – według ekspertów – 847 leków, w tym środków kluczowych m.in. dla cukrzyków i astmatyków. Dodatkowo lista nie uwzględnia innych środków niż apteczne – na przykład chemioterapii. Ustawa refundacyjna wprowadza stałe ceny leków, co oznacza koniec promocji w aptekach – ważnych dla pacjentów leków „za złotówkę” lub „ za grosik”. Nowe rozwiązania dotyczą też recept, co przełoży się na kolejne obowiązki dla lekarzy i aptekarzy, m.in. w zakresie sprawdzania ubezpieczeń chorych. Powinnością lekarzy stało się też informowanie o tańszych zamiennikach leków. Na protesty wszystkich zainteresowanych: grup zawodowych, pacjentów oraz opozycji nie trzeba było długo czekać.
Najczęściej powracającym w publikacjach internetowych wątkiem okazały się zmiany na liście leków refundowanych, które uderzą w cukrzyków. Pojawiło się 608 materiałów dotyczących tej grupy chorych. Dwa razy mniej publikacji opisywało sytuację astmatyków. W ponad 400 tekstach znalazł się wynik obliczeń ekspertów – brak 847 leków na nowej liście. W 238 materiałach relacjonowano chaos i kolejki w aptekach, będące efektem podwyżki cen leków. Same podwyżki omawiane były w niemal 400 publikacjach.

Chłopiec do bicia
Reakcja opozycji była szybka i stanowcza. Najczęściej cytowana była wypowiedź Jarosława Kaczyńskiego. Prezes PiS ocenił, że „szukanie oszczędności wśród najsłabszych i chorych ludzi jest sytuacją niebywałą, skandaliczną i podłą”. Rzecznik prasowy SLD Dariusz Joński poinformował, że ustawa to „knot, który doprowadzi do paraliżu służby zdrowia”. „Sojusz Lewicy Demokratycznej 2 stycznia w Sejmie organizuje dość ważne spotkanie ludzi, którzy na co dzień zajmują się służbą zdrowia. Chcemy wprowadzić nowelizację ustawy refundacyjnej tak, aby lekarz badał stan zdrowia, stawiał diagnozę i wypisywał recepty, a nie sprawdzał, czy pacjent jest ubezpieczony” – powiedział Joński.
Obiektem ataków stał się minister Bartosz Arłukowicz. Tylko niewielu dziennikarzy, komentatorów i polityków pokusiło się o sprecyzowanie, że Arłukowicz jest jedynie wykonawcą projektu swojej poprzedniczki, Ewy Kopacz.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.

Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.
O badaniu:
Badanie wykonano na podstawie 1706 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania, w których pojawiła się fraza „lista leków refundowanych”. Raport obejmuje okres od godz. 00.00 23 grudnia do godziny 10:00 29 grudnia 2011 r.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg