Coraz głośniej o Amazonie. Motor dyskusji: Kindle i… praca
Amazon ogłosił, że polskie firmy będą mogły sprzedawać swoje produkty na jego platformie. I choć Polska nadal czeka na otwarcie pełnej krajowej wersji sklepu, to w dyskusjach internautów marka sklepu pojawia się dziś blisko trzy razy częściej niż przed rokiem.
Najwięcej wpisów i komentarzy na temat giganta e-commerce pojawia się na Facebooku i Twitterze, choć olbrzymią rolę odgrywa także YouTube. W filmach i komentarzach pod nimi Polacy wymieniają się m.in. interesującymi ofertami i okazjami cenowymi prosto z zagranicznych wersji sklepu. Największe zainteresowanie Polaków w związku z firmą nadal przyciąga czytnik e-booków Kindle.
Pochwały i protesty
IMM przeanalizował publikacje o firmie zamieszczone o 1 stycznia 2015 roku do końca kwietnia 2016. Aż 75% komentarzy w mediach społecznościowych, których autorzy użyli słów nacechowanych emocjonalnie, ma pozytywny wydźwięk, czyli przychylnie odniesi się do marki Amazon. Publikacje pozytywne najczęściej odnoszą się do atrakcyjnych zdaniem internautów ofert dostępnych w sklepie. Polacy chwalą także obsługę klienta, czytniki Kindle czy wprowadzane przez firmę rozwiązania technologiczne.
Nielimitowana przestrzeń w chmurze Amazon Cloud – w dobrej cenie! – http://t.co/hYFPKG0YcZ pic.twitter.com/M7xncLOVjH
— tabletowopl (@tabletowopl) 26 marca 2015
Imponujące wyniki Amazona. Firma jest już większa od Wal-Marta http://t.co/1o1jhQZ3vs
— szwed-arek-szczudło (@as_arek) 24 lipca 2015
Wzięcie Wolframa Alpha Pro z promocji Amazon to jedno z lepszych zagrań w moim życiu 😀 Świetne narzędzie inżynierskie i mega przydatne!
— Tomasz Dunia (@theto3k) 11 maja 2015
To dopiero promocja Amazonu. Monument Valley i 20 innych aplikacji za darmo | via @kosa64 => http://t.co/IhnOmINW6U
— przemysław pająk (@przemekspider) 26 czerwca 2015
Amazon wygrał w ruletce życia. Nowy Top Gear formuje się u nich.
— Konrad Koko Okoński (@konrad_koko_pl) 30 lipca 2015
Tematyka opublikowanych przez Polaków wpisów krytycznych najczęściej dotyczyła Amazona jako pracodawcy. Kwestie zatrudnienia to jeden z motorów dyskusji w kontekście tej marki.
Wszystko wokół pracownika
Od 1 stycznia 2015 roku Polscy internauci wymieniali markę „Amazon” w dyskusjach blisko 190 tysięcy razy. Szczyt dyskusji przypadł na styczeń i luty 2016, kiedy o platformie handlowej wspominano w 18 tysiącach wpisów, czyli 2,5 razy częściej niż rok temu. Miało to związek głównie z zapowiedziami firmy o planach zatrudnienia w Polsce ponad 1000 osób do końca 2016 roku. Chodzi o pracowników w trzech centrach logistycznych znajdujących się pod Poznaniem i Wrocławiem, w Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku, a także w biurze Amazon Web Services w Warszawie.
Powodem podwyższonego zainteresowania Amazonem w tym okresie były też akcje protestacyjne polskich i niemieckich pracowników firmy. W samym styczniu słowa „strajk” lub „protest” pojawiły się w komentarzach na temat firmy ponad 300 razy. Dla porównania, w tym samym czasie dokonaniem zakupu w Amazonie chwalono się w polskojęzycznych mediach społecznościowych ponad 1000 razy.
Facebookowe strony „Pracownicy Amazon” i „Solidarność Pracowników Amazon Polska” to jedne z najwiekszych internetowych społeczności skupiających osoby zatrudnione w koncernie. Skupiają łącznie niecałe 2000 osób, lecz aktywne promowanie akcji prostestacyjnych w mediach społecznościowych pomogło im wpłynąć na kształt dyskusji na temat Amazona w Polsce.
Filmowanie i kupowanie
Z monitoringu IMM wynika, że poza Facebookiem i Twitterem dyskusje na temat marki Amazon i oferty sklepu wyjątkowo często toczą się w serwisie YouTube. Chodzi tu głównie o komentarze dodawane do filmów, w których użytkownicy zadają pytania na temat zakupów w Amazonie, chwalą się zdobyczami, lub też pytają o najlepsze oferty cenowe dostępne w sklepie. YouTuberzy, którzy w swoich produkcjach prezentują swoje nowe nabytki, mogą liczyć na duże zaintersowanie potencjalnych kupujących.
Oprócz kanału filmowego, polscy internauci wspominają o Amazonie także w serwisach skoncetrowanych na fotografii i obrazie. Króluje Instagram i Photoblog.pl, a w badanym okresie użytkownicy-rekordziści dodając kolejne fotografie wspomnieli o tej marce kilkadziesiąt razy. Mniej aktywni w dyskusji o Amazonie są polscy użytkownicy Pinteresta i serwisów ze stylizacjami modowymi (np. LookBook.nu). Najarzadziej, bo tylko kilka razy, wzmianki o marce pojawiały się w dyskusjach pod… memami i satyrycznymi grafikami w serwisach takich jak Demotywatory.pl.