Cudze chwalicie, swego nie znacie.

Ponoć polska kuchnia i nasze specjały są doceniane na całym świecie. Naszym hitem eksportowym są oscypek, miody pitne czy różne rodzaje kiełbas. Jednak patrząc na kulinarne gusta Polaków można się bardzo zdziwić. Częściej na naszych stołach goszczą: pizza, spaghetti, tortilla czy egzotycznie brzmiący kurczak tikka masala, niż pierogi, bigos czy żurek. Również mało kto wie, że Ministerstwo Rolnictwa na swojej stronie prezentuje listę produktów zarejestrowanych jako Chronione Nazwy Pochodzenia, Chronione Oznaczenia Geograficzne oraz Gwarantowane Tradycyjne Specjalności. To zestawienie produktów, z których możemy być dumni.

Postanowiliśmy sprawdzić czy internauci znają polskie specjały. Na podstawie ministerialnej listy sporządziliśmy ranking. Okazało się, że w badanym okresie większym zainteresowaniem cieszyły się  tylko oscypek i półtorak – odpowiednio ponad 6,3 tys. i ponad 3,5 tys. wzmianek. Analiza pokazała, że polskie specjały nie budzą niestety specjalnego zaciekawienia internautów. Chociaż oscypek doczekał się swojej strony na Facebooku, to może się ona poszczycić 1541 lubiącymi, a co ciekawe jej opis jest w języku…hiszpańskim.

Cóż… swoich produktów do końca nie znamy, ale cudze chwalimy. W analogicznym okresie o parmezanie pojawiło się ponad 9,5 tys. publikacji, o mozarelli ponad 2,8 tys., a o szynce parmeńskiej ponad 2,4 tys. Oczywiście wiąże się to z popularnością kuchni z różnych części świata i mnogością przepisów, jednak trochę szkoda, że brakuje podobnych wpisów wykorzystujących polskie specjały.

Tabela 1. Liczba wzmianek nt. produktów chronionych

 

Produkt

Liczba wzmianek

1

Oscypek

6309

2

Półtorak

3506

3

Ser koryciński swojski

545

4

Trójniak

430

5

Kiełbasa lisiecka

328

6

Bryndza podhalańska

312

7

Rogal świętomarciński

286

8

Truskawka kaszubska

279

9

Karp zatorski

263

10

Obwarzanek krakowski

258

11

Miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich

239

12

Kiełbasa jałowcowa

210

13

Olej rydzowy

203

14

Fasola Piękny Jaś

196

15

Redykołka

192

16

Chleb prądnicki

184

17

Kiełbasa myśliwska

176

18

Pierekaczewnik

170

19

Jabłka łąckie

160

20

Jagnięcina podhalańska

151

21

Dwójniak

144

22

Andruty kaliskie

133

23

Kołocz śląski / kołacz śląski

119

24

Czwórniak

101

25

Suska sechlońska

101

26

Wielkopolski ser smażony

90

27

Fasola korczyńska

61

28

Miód z Sejneńszczyzny

35

29

Wiśnia nadwiślanka

30

30

Miód drahimski

30

31

Podkarpacki miód spadziowy

24

32

Fasola wrzawska

17

33

Miód kurpiowski

16

34

Jabłka grójeckie

16

35

Śliwka szydłowska

7

 

O badaniu:

Analizie poddano produkty lokalne znajdujące się na oficjalnej stronie Ministerstwa Rolnictwahttp://www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Produkty-zarejestrowane-jako-Chronione-Nazwy-Pochodzenia-Chronione-Oznaczenia-Geograficzne-oraz-Gwarantowane-Tradycyjne-Specjalnosci. Analizie poddanych zostało 35 z 36 produktów lokalnych. Wykluczone zostały kabanosy, w związku z potocznością ich nazwy. Analizę wykonano na podstawie około 30 tys. publikacji z polskojęzycznej części internetu wraz z ogólnodostępnymi wpisami w mediach społecznościowych, w których pojawiły się informacje na temat ”produktów chronionych”. Pod uwagę brane były publikacje, które ukazały się między 1 stycznia, a 30 września 2013 roku.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg