Depresja – czy to łatwo powiedzieć?

Mam depresję, to chyba depresja, wpadłam/wpadłem w depresję – tego typu komunikaty pojawiają się w internecie kilkaset razy w miesiącu. Internet to medium demokratyczne, dlatego na równych prawach pojawiają się tu merytoryczne dyskusje na specjalistycznych portalach oraz wpisy na forach w rodzaju „mam depresję przez wory pod oczami”. W analizowanym okresie depresyjne deklaracje pojawiły się prawie 5,4 tys. razy, najwięcej w styczniu 2012 roku,  najmniej wiosną.
 
Trudno być kobietą
Depresja poporodowa w ciągu 12 miesięcy doczekała się prawie 1,9 tys. publikacji w internecie. Młode matki piszą o depresji w kontekście przemęczenia, problemów z powrotem do dawnej figury oraz konfliktów z partnerem czy teściami. Depresja przedporodowa wspominana jest rzadziej – około 100 materiałów w ciągu roku, głównie w związku z obawami przyszłym mam o zdrowie dzieci czy wątpliwościami dotyczącymi nadmiaru obowiązków po porodzie. Komunikat moja żona/dziewczyna/narzeczona/partnerka ma depresję pojawił się w internecie prawie 30 razy – dwa razy częściej niż takie informacje dotyczące mężów/chłopców/narzeczonych/partnerów. O matce pogrążonej w depresji wspomniano 300 razy, o ojcu – 10. O powiązaniach menopauzy i depresji napisano 20 razy, o depresji w kontekście andropauzy – 10.

Przestępcy, zwierzęta i nie tylko
Jak ujawniły niedawno media, depresja jest najbardziej pożądaną diagnozą we włoskich więzieniach – nie można jej wykluczyć żadnymi badaniami czy prześwietleniami, a leczenie wymaga spokoju i opieki bliskich, wiec jest prostym sposobem na wolność. W styczniu pojawiło się 30 artykułów na temat depresji gangstera.
Najczęściej wspominanym zjawiskiem jest depresja jesienna – 1,3 tys. publikacji, lub sezonowa – 400 materiałów w ciągu roku. W kilkudziesięciu publikacjach pojawiło się sformułowanie depresyjna pogoda.
W tym czasie 350 materiałów dotyczyło depresji u dzieci i młodzieży: jak ją rozpoznać i leczyć. Tyle samo publikacji odnosiło się do depresji osób na diecie czy odchudzających się. Depresja była podana zarówno jako przyczyna, jak i skutek walki o figurę.
W kilkunastu materiałach omówiono problem depresji u psów, w kilku – u kotów. Zwierzęta cierpią na depresję zwykle w związku z chorobami, ale też kiedy stracą dom, np. w wyniku śmierci właściciela. Na kotach negatywnie odbijają się też nieudane adopcje.

Depresja – przyczyny, skutki i objawy
Depresja często występuje z towarzyszeniem lub opisywana jest za pomocą słów: nic nie ma sensu (ponad 1000 publikacji w ciągu roku), nie mam siły (ok. 200 materiałów), nic mi się nie chce lub brakuje mi motywacji (łącznie prawie 5,3 tys. publikacji). O spadku lub obniżeniu nastroju internauci napisali 3,5 tys. razy. W kontekście depresji najczęściej wspomina się o stresie – zjawiska te występują wspólnie w ponad 8,5 tys. publikacji. Znacznie mniej, bo 2,9 tys. materiałów łączy depresję z bezsennością, a 2,6 tys. z samotnością. Kwestie ekonomiczne są także nie bez znaczenia: na związki depresji i bezrobocia zwrócono uwagę w 1,4 tys. publikacji. O samobójstwie napisano w 4,5 tys. tekstów.

Z depresją można wygrać   
Mam depresję, potrzebuję/szukam pomocy – w różnej formie taka deklaracja pojawiła się w ciągu roku 800 razy. Jednocześnie internauci zamieścili prawie 1,7 tys. tekstów z informacją, że są w trakcie leczenia depresji, przy czym 200 materiałów dotyczyło zażywania leków antydepresyjnych. 300 publikacji zawierało przekaz pozytywny: były to deklaracje dotyczące pokonania choroby.    

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.

O badaniu:
Badanie wykonano na podstawie 43 066 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania zawierających słowo „depresja”. Raport obejmuje okres 12 miesięcy: od 1 lutego 2011 do 31 stycznia 2012 r.

O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.


+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg