Dobra promocja czy ciekawa oferta – co przyciąga do sklepów?
Lidl, Tesco i Biedronka to najpopularniejsze markety – wynika z październikowego rankingu popularności sieci handlowych wśród internautów, który przeprowadzamy w ramach projektu Kompas Social Media. Przypomnijmy, że we wrześniu zwycięzcami były IKEA i Empik. Co leży u podłoża sukcesu sieci spożywczych? Co najskuteczniej przyciąga klientów do sklepów?
Jaka oferta wygrywa?
Pascal Brodnicki oraz Karol Okrasa, powiększenie oferty win o produkty z wyższej półki, kolejne sklepy, ale przede wszystkim ciepłe pieczywo – to przyczyny medialnego sukcesu Lidla w październiku.
Nas kolejnych miejscach znalazły się Tesco i Biedronka, a następnie IKEA i Empik. W pierwszej piętnastce znalazło się aż 8 sklepów specjalistycznych. W dyskusjach na temat Lidla produkty spożywcze są wymieniane niemal tak często, jak jego oferta przemysłowa. Z kolei sieci takie jak MediaMarkt czy Saturn często pojawiają się kontekście sprzedaży biletów na koncerty i inne wydarzenia kulturalne.
Lidl atrakcyjny dzięki ciepłym bułeczkom w weekend i ofercie przemysłowej
Świeże pieczywo, a zwłaszcza jego dostępność w weekendy, to jedna z najczęściej wspominanych zalet sklepu. Sporym zainteresowaniem cieszyła się też nieco zaskakująca dla klientów Lidla informacja, że sieć wprowadzić zamierza wina znacznie droższe niż te, które zwykle są tam dostępne – wielu internautów wątpiło jednak w to, czy za wyższa ceną przyjdzie lepsza jakość. Na forach internetowych nieustannym zainteresowaniem cieszą się za to okresowo pojawiające się w Lidlu produkty przemysłowe – głównie ubranek dla dzieci, dziecięcych butów – zwłaszcza na zimę, ale też bielizny dla dorosłych czy sprzętu do majsterkowania.
Tesco i zakupy przez internet
O Tesco i Biedronce pisano często w kontekście ich wejścia na rynek e-delikatesów. Opinie internautów na temat zakupów w Tesco z dowozem są w większości pozytywne. Jak zwracają uwagę forowicze, zakup przez Internet pozwala uniknąć pokusy zakupów impulsowych.
Dwa tysiące sklepów Biedronki
Popularnym tematem dyskusji było otwarcie 2000. sklepu Biedronki. Zdjęcia tłumów oczekujących na otwarcie obiegły wszystkie media, wzbudzając skrajne opinie.
Lokalne sieci: MarcPol prowadzi dzięki sponsoringowi i zbiórce żywności
MarcPol odebrał pierwsze miejsce w zestawieniu sieci lokalnych olsztyńskiemu RASTowi. Tak jak we wrześniu RAST był często wspominany w kontekście problemów firmy, tak za październikowy internetowy sukces MarcPolu w znacznym stopniu odpowiadają kolarze, sponsorowani przez tę sieć. Innym powodem częstego wspominania MarcPolu jest zaangażowanie tej formy w zbiórkę żywności „Podziel się posiłkiem”. Medialna popularność RASTu to już w pewnym sensie pożegnanie – w miejscu sklepu pojawił się nowy market, Piotr i Paweł. Zamknięcie filii sklepu na terenie kampusu uniwersyteckiego wywołało niezadowolenie studentów, którzy wrócili do miasta po wakacjach. Na trzecim miejscu najczęściej wspominanych w internecie lokalnych sklepów znalazła się sieć Lewiatan.
Sklepy specjalistyczne – witamy Pepco
IKEA znowu zdominowała zestawienie marketów specjalistycznych, zaraz po niej uplasował się Empik. Trzecie miejsce należy do MediaMarkt. Poza IKEA w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych sklepów specjalistycznych znalazły się też inne sieci budowlane i z wyposażeniem wnętrz – Pepco, Castorama, Leroy Merlin i Praktiker. Uwagę zwraca wysoka lokata Pepco – sklep z domowymi i odzieżowymi drobiazgami w niskich cenach cieszy się wyraźną sympatią internautów.
Cash&carry – instrukcja obsługi
Poza najczęstszym pytaniem internautów, czyli „jak dostać się tam bez karty?”, pojawiają się też dyskusje wokół błędnie interpretowanego regulaminu Makro – na forach żyją niemal legendy na temat ograniczeń wzrostowych klientów tego sklepu, w podziale na płeć. Makro zajęło, mimo dyskusji o wymaganym wzroście klientów, ostatnie miejsce w zestawieniu. Pierwsza pozycja należy do Eurocash.
Zobacz pozostałe raporty również na stronie IMM.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie ponad 42 635 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których pojawiły się nazwy sieci handlowych. Raport obejmuje materiały od 1 do 31 października 2012 r.