Dziennik wyprzedza Gazetę Wyborczą
Analizę IMM-u przeprowadzono na podstawie 8216 przekazów mediowych z okresu 1 – 28 lutego 2007 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 10 052 razy (4334 razy w prasie, 3658 w telewizji i 2060 w radiu). Po rekordzie, który padł w styczniu (10 147), utrzymuje się wysoka liczba cytowań.
W lutowym rankingu najczęściej cytowanych mediów pierwsze miejsce zajęła Rzeczpospolita z 1495 powołaniami. Gazeta ta była najczęściej cytowana w kontekście polityki polskiej, ekonomii, rynku i finansów oraz sprawy związanej z Henrykiem Stokłosą. Niespodzianką jest druga lokata Dziennika (1321), który wyprzedził Gazetę Wyborczą (1228). Swoją wysoką pozycję Dziennik zawdzięcza licznym powołaniom na publikacje o raporcie z likwidacji WSI.
Tygodnik Wprost, podobnie jak w poprzednim miesiącu, zajął czwarte miejsce. Inne media powoływały się na Wprost aż 699 razy. Tymczasem jego największym rywalem jest Newsweek, który zwiększył liczbę cytowań w porównaniu do stycznia ponad trzykrotnie. Ten wynik Newsweek uzyskał w głównej mierze dzięki publikacji o aferze związanej z oczyszczalnią ścieków w Białymstoku (265 z 606 powołań) oraz doniesieniom politycznym, w tym również o dymisji R. Sikorskiego.
Życie Warszawy, lider wśród dzienników regionalnych, plasuje się na 5. pozycji (610 powołań). Warto zwrócić uwagę, że w pierwszej piętnastce najczęściej cytowanych mediów znalazły się dwie stacje telewizyjne – TVN24 (333 powołań) i TVN (152) oraz aż trzy stacje radiowe – RMF FM (232 powołań), PR1 (158) oraz TOK FM (140). Tak dobry wynik TOK FM osiągnął dzięki często cytowanym doniesieniom na temat nieprawidłowości w szpitalu MSWiA i raportu z likwidacji WSI.
Portale internetowe znalazły się znowu poza pierwszą piętnastką. Luty przywrócił stary porządek w zestawieniu portali: Onet.pl (132) wyprzedza portal Interia.pl o 36 powołań. Portal tygodnika Wprost, który w styczniu był na drugim miejscu, spadł na czwartą pozycję.
Najczęściej cytowanym dziennikiem biznesowo-ekonomicznym została, podobnie jak w czterech ostatnich miesiącach, Gazeta Prawna (292 powołania), dystansując Puls Biznesu o 68 cytatów. Tradycją rankingu IMM stało się już, że tabloidy co miesiąc zamieniają się miejscami. Tak stało się również w lutym – Super Express nieznacznie wyprzedził Fakt.
Wiodącymi tematami powołań były w lutym: polityka polska oraz ekonomia, rynek, finanse, ale już na trzeciej pozycji znalazł się, podobnie jak w zeszłych miesiącach, temat szczegółowy – likwidacja WSI i raport dzięki 382 cytatom. Szerokim echem w mediach odbił się spór o Dolinę Rospudy. Spośród aktualnych tematów powołań wymienić można również: lustrację w Kościele w kontekście abp. Stanisława Wielgusa, „aferę ściekową” opisaną przez Newsweek, a także nowe wątki w sprawie związanej z Henrykiem Stokłosą.
Najwięcej cytatów z mediów regionalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, w którym liderem pozostaje Życie Warszawy, kolejne jest woj. śląskie (32 powołania na Dziennik Zachodni) oraz woj. łódzkie (Dziennik Łódzki cytowany 22 razy). 89 proc. powołań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 11 proc. – lokalnych.
W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 800 tytułów prasowych, stacje telewizyjne oraz wybrane programy rozgłośni radiowych. Raport lutowy w wersji podstawowej jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty. Aby otrzymać pełną lub sprofilowaną wersję raportu, prosimy o kontakt: k.ewert@instytut.com.pl.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje około 800 tytułów prasowych, stacje telewizyjne i radiowe oraz polskie zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 80 firm monitorujących media z kilkudziesięciu krajów. Od 2002 r. Instytut Monitorowania Mediów wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu.