ENDORSEMENT 2.0

Kiedy rozwijał się endorsement 1.0 mechanizm działania był prosty. Znana osoba zawierała umowę z firmą i stawała się twarzą tejże firmy lub jednej z jej marek. Dzięki popularności wspierającej osoby (tzw. celebrity endorser’a) firma zyskiwała większy rozgłos, a produkty i usługi lepiej się sprzedawały. Oczywiście celebryta był też odpowiednio wynagradzany. Taki model funkcjonował bardzo długo.

W ostatnich latach obserwujemy jednak jego rozwój. Do opisanego powyżej mechanizmu dochodzi jeszcze jeden kluczowy element. Dzięki prowadzonym kampaniom promowany jest nie tylko produkt czy usługa ale sam PROMUJĄCY. Zaobserwować to możemy chociażby na przykładzie sportowców. Wielu z nich promując zazwyczaj dobra luksusowe, buduje własną markę, w efekcie czego otrzymuje coraz lukratywniejsze kontrakty. Co ciekawe najbardziej znani sportowcy jak David Beckham, Roger Federer czy Tiger Woods zarobili więcej na działalności poza sportowej niż samym sporcie! Oczywiście nie każdy sportowiec może liczyć na świetne kontrakty. Dochodzenie do tego wymaga czasu. Drogę każdego sportowca można podzielić na 3 etapy. W pierwszym konieczne są spektakularne sukcesy i zainteresowanie mediów. Sportowiec nie ma jeszcze wtedy wielu sponsorów, jednak jego talent zwraca uwagę. Kolejny etap to ugruntowanie pozycji. Nie wystarczy wygrywać przez jeden sezon by znaleźli się sponsorzy oferujący atrakcyjne kontrakty. Przykładem jest Jerzy Janowicz, którego gwiazda pojawiła się całkiem niedawno. Zaczynał jako zawodnik praktycznie bez sponsorów, obecnie gra z logiem firmy Atlas na koszulce, jednak po udanym występie na Wimbledonie z pewnością sytuacja się zmieni. Trzeci etap opiera się na odniesionych już sukcesach, wtedy właśnie przychodzą najlukratywniejsze kontrakty. Oczywiście kolejne zwycięstwa są potrzebne, jednak są sportowcy, którzy nawet po zakończeniu kariery są świetnymi markami (np. David Beckham czy Michael Jordan).

Wspomniany David Beckham wie wszystko, o tym jak z własnego nazwiska zrobić globalną markę. W najlepszym jego okresie piłka nożna dostarczała mu tylko 11 proc. dochodów. Reszta pochodziła z kontraktów z Pepsi, Vodafone’em, Giorgio Armanim, Samsungiem czy H&M. Na równie wysokie przychody z kontraktów mogą liczyć tenisiści. Jak podaje Forbes, Roger Federer dysponuje 71,5 mln. dolarów z czego 65 mln. dolarów pochodzi spoza kortu. Również Rafael Nadal lepiej zarabia poza kortem niż na nim – z 26,4 mln. dolarów, które zarobił w ostatnim czasie, aż 21 mln. pochodzi z kontraktów reklamowych! Także tenisistki zarabiają ogromne pieniądze. Deklasująca wszystkie panie…poza kortem oczywiście, Maria Szarapowa zarobiła na kontraktach 23 mln. dolarów  (z 29 mln. które wpłynęły na jej konto).

Historia Beckhama i innych wspomnianych sportowców udowadnia, że im więcej kontraktów się podpisuje tym samemu jest się atrakcyjniejsza marką i stanowi ciekawszy nabytek do kolejnych kampanii. Zatem kto tu kogo wspiera? Sportowiec markę czy marka sportowca? Można śmiało stwierdzić, że między najlepszymi sportowcami (ale też aktorami czy celebrytami) a najbardziej luksusowymi markami wytworzył się pewnego rodzaju mutualizm, gdzie jedni napędzają drugich.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg