Gazeta Wyborcza z tytułem najbardziej opiniotwórczego medium w kraju. Na drugim miejscu Onet, podium zamyka Rzeczpospolita

Wrześniowy ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce otwiera Gazeta Wyborcza. Według Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) na ten dziennik inne media powoływały się blisko 4,2 tys. razy. Miejsce drugie zajął Onet z wynikiem ponad 4 tys. odniesień w pozostałych tytułach. Podium zamyka Rzeczpospolita z liczbą 3,9 tys. cytowań. Najwyższy jednorazowy wzrost, aż o dwadzieścia dwie pozycje, odnotował zaś portal sportowy — Meczyki.pl.

 

W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów września największy udział ma prasa – aż 33%, którą kolejno reprezentują Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Fakt, Super Express i Dziennik Gazeta Prawna. Po 27% mają portale internetowe Wirtualna Polska, Onet, Interia i Meczyki.pl oraz stacje telewizyjne Polsat News, TVN24, TVP Info i TVP Sport. Rozgłośnie radiowe RMF FM i Radio ZET stanowią natomiast 13% zestawienia ogólnego.

 

Na pozycję lidera wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce powraca Gazeta Wyborcza. We wrześniu dziennikarze Wojciech Czuchnowski i Paweł Wroński opublikowali serię artykułów na temat kulis dymisji Piotra Wawrzyka ze stanowiska wiceministra MSZ. Autorzy jako pierwsi wskazywali, że może mieć ona związek z wizytą agentów służb specjalnych w ministerstwie oraz Centrum Decyzji Wizowych, które podlega pod MSZ. Miejsce drugie w zestawieniu zajmuje Onet. Wysoki wynik cytowań redakcja odnotowała między innymi za sprawą tekstu Andrzeja Stankiewicza. Dziennikarz ujawnił nowe fakty w sprawie procederu wydawania wiz obywatelom krajów afrykańskich i azjatyckich, którym jak wskazywał, miał osobiście sterować wiceminister Piotr Wawrzyk. Natomiast Rzeczpospolita w ubiegłym miesiącu była najczęściej cytowana w zawiązku z wywiadem z wiceministrem gospodarki i handlu Ukrainy — Tarasem Kaczką. W rozmowie z dziennikiem polityk zasygnalizował, że w ciągu następnych dni Ukraina planuje wprowadzenie embargo na polską cebulę, pomidory, kapustę i jabłka jako odpowiedź na rozporządzenie ws. zakazu przywozu do Polski ukraińskich produktów rolnych.

 

Najwyższy wzrost w rankingu ogólnym, aż o dwadzieścia dwa miejsca, odnotował portal sportowy Meczyki.pl, cytowany blisko 1,2 tys. razy. Dziennikarze innych redakcji we wrześniu najczęściej odwoływali się do opublikowanej przez niego oraz kanał Eleven Sports rozmowy z piłkarzem Robertem Lewandowskim. Kapitan reprezentacji w wywiadzie z Mateuszem Święcickim skomentował trudną sytuację w polskiej drużynie.

 

 

 

Gazeta Wyborcza liderem zestawienia tytułów prasowych

 

Na pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych awansuje Gazeta Wyborcza z liczbą 4,2 tys. cytowań w innych mediach. Na drugim miejscu jest tym razem Rzeczpospolita, na której informacje pozostałe tytuły powoływały się 3,9 tys. razy. Podium zamyka Fakt z wynikiem prawie 2,2 tys. wzmianek. Największy wzrost, bo aż o siedemnaście pozycji, zanotowała Gazeta Polska (302 cytowań). Tygodnik najwięcej powołań odnotował w drugiej połowie miesiąca po publikacji wywiadu z Jarosławem Kaczyńskim, w którym polityk skrytykował działania organów Unii Europejskiej wobec nielegalnych emigrantów.

Polsat News na pierwszym miejscu rankingu stacji telewizyjnych

 

Na miejsce lidera w kategorii najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych awansuje Polsat News z wynikiem prawie 3 tys. odwołań. Tytuł wzrost cytowalności odnotował za sprawą między innymi wywiadu z premierem Mateuszem Morawieckim, który poinformował, że Polska nie przekazuje uzbrojenia do Ukrainy. Cytat szybko obiegł nie tylko polskie, ale także zagraniczne media. Pozycja druga należy do stacji TVN24, we wrześniu z wynikiem prawie 2,9 tys. razy. Trzecie miejsce w zestawieniu zajmuje TVP Info z liczbą blisko 2,2 tys. cytowań. Awanse w zestawieniu odnotowały zaś stacje sportowe TVP Sport, Canal+ Sport.

RMF FM i Radio Zet to najbardziej opiniotwórcze stacje radiowych w kraju

 

Na szczycie najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych niezmiennie pozostaje RMF FM z wynikiem ponad 3,4 tys. odwołań w innych tytułach mediowych w Polsce. W minionym miesiącu redakcja stacji między innymi opublikowała we współpracy z „DGP” sondaż poparcia dla partii startujących w wyborach parlamentarnych. Na drugim miejscu w rankingu plasuje się Radio ZET z liczbą ponad 2,8 tys. powołań. Na antenie stacji wypowiedział się minister Mariusz Kamiński, który skomentował sprawę zatrzymania posłanki KO Kingi Gajewskiej podczas wiecu Mateusza Morawieckiego w Otwocku. Kolejne miejsce zajmuje Program I Polskiego Radia, którego informacje inne redakcje w poprzednim miesiącu cytowały 757 razy.

 

Onet wraca na szczyt zestawienia portali internetowych

 

We wrześniu miano lidera wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych otrzymał Onet z liczbą ponad 4 tys. powołań. Na drugim miejscu z wynikiem ponad 3,1 tys. cytowań znalazła się Wirtualna Polska. We wrześniu dziennikarz WP Szymon Jadczak opublikował nowe fakty w sprawie afery wizowej, między innymi o zatrzymaniu bliskiego współpracownika wiceministra Wawrzyka – Edgara K. już w kwietniu br. Podium niezmiennie w stosunku do ubiegłego miesiąca zamyka Interia, cytowana przez inne redakcje w kraju 1,4 tys. razy. Kolejne miejsce ze skokiem o dziesięć pozycji w górę należy do Meczyki.pl (1,2 tys. powołań).

 

 

Viva, Do Rzeczy i Gazeta Polska awansują w zestawieniu tygodników i dwutygodników

 

Zestawienie polskich tygodników i dwutygodników otwiera Viva z liczbą 577 odwołań w innych mediach. W ubiegłym miesiącu redakcja przeprowadziła między innymi wywiad piosenkarką Sylwią Grzeszczak o kulisach pracy w branży muzycznej. Drugie miejsce zajmuje Do Rzeczy, która we wrześniu była wzmiankowana przez innych dziennikarzy w kraju 455 razy. Podium zamyka Wprost, na którego treści inni redaktorzy powoływali się łącznie 351 razy. Awans o pięć pozycji i wejście do TOP 5 odnotowała Gazeta Polska z wynikiem 302 cytowań. Zestawienie z liczbą 235 powołań zamyka zaś Polityka.

 

Forbes utrzymuje pozycję lidera zestawienia miesięczników i dwumiesięczników

 

Ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników, podobnie jak w zeszłym miesiącu, otwiera magazyn Forbes z liczbą 194 odwołań w innych mediach. Dziennikarze miesięcznika donieśli wówczas, że Rosja wydała na wojnę przeciw Ukrainie ponad 167 mld dol. Kolejne miejsce zajmuje dwumiesięcznik branżowy Press, który we wrześniu cytowano łącznie 138 razy. Podium zamyka Twój Styl z wynikiem 132 wzmianek w innych mediach. Na miejscu czwartym znalazły się Perspektywy liczbą 45 powołań. TOP 5 zamyka Zwierciadło cytowane w ubiegłym miesiącu 33 razy.

Business Insider powraca na szczyt rankingu portali o profilu ekonomiczno–biznesowym

 

We wrześniu na miejsce lidera zestawienia portali biznesowych awansuje Business Insider (769 cytowań). Portal w poprzednim miesiącu przeprowadził rozmowę z ministrą finansów Magdaleną Rzeczkowską. Wywiad dotyczył obecności Polski na rynkach obligacji w euro i dolarze amerykańskim. Na miejscu drugim znalazł się portal Money (518 wzmianek). Podium zamyka zaś Bankier (246), a dalej w rankingu znalazły się Forsal (92) oraz Obserwator finansowy (47).

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym niezmiennie utrzymuje się Rzeczpospolita (3,9 tys. odwołań). Kolejne miejsce, podobnie jak w zeszłym miesiącu, zajmuje Dziennik Gazeta Prawna (1,2 tys. powołań), a podium zamyka Puls Biznesu z liczbą 219 cytowań. W zestawieniu ponownie znalazły się Forbes (194) oraz Parkiet (33), który z kolei zamyka ranking.

 

Rynek Zdrowia utrzymuje pozycję lidera rankingu mediów o tematyce zdrowotnej

 

Na pierwszym miejscu w zestawieniu mediów o tematyce medycznej i zdrowotnej pozostaje Rynek Zdrowia, do którego polskie media odwoływały się 125 razy. Redakcja między innymi jako pierwsza opublikowała informację o strajku lekarzy, którzy odbył się pod budynkiem Ministerstwa Zdrowia. Miejsce drugie zajmuje Medonet (68 cytowań), a podium zamyka Puls Medycyny (57). W TOP 5 znalazł się także Poradnik Zdrowie wzmiankowany przez inne media 37 razy, a ranking zamyka portal Abc Zdrowie mający zaledwie dziewięć cytowań mniej (28).

 

Meczyki.pl najbardziej opiniotwórczym medium sportowym

 

We wrześniowym zestawieniu mediów o tematyce sportowej pozycję lidera zajął portal Meczyki.pl, na którego informacje dziennikarze powoływali się blisko 1,2 tys. razy. Miejsce drugie należy do TVP Sport (1 tys. cytowań), którego dziennikarz Maciej Iwański jako pierwszy poinformował o rozwiązaniu umowy przez PZPN z selekcjonerem Fernando Santosem. Podium zamyka Przegląd Sportowy, do którego informacji media odwoływały się 962 razy. W TOP 5 znalazły się także stacje Polsat Sport, wzmiankowany przez inne media 545 razy, oraz Kanał Sportowy z wynikiem 382 cytowań.

 

Awanse rozgłośni regionalnych

 

Miejsce pierwsze w rankingu najczęściej cytowanych w kraju mediów regionalnych, podobnie do ubiegłego miesiąca, zajmuje Gazeta Krakowska. We wrześniu na jej publikacje powoływano się łącznie 106 razy. Największy skok cytowań dziennik zanotował za sprawą wywiadu z Tomaszem Zającem z Tatrzańskiego Parku Narodowego na temat rykowiska jeleni. Odgłosy od kilku dni niepokoiły przebywających w Tatrach turystów. Na drugie miejsce w rankingu awansowało Radio Poznań (94 cytowania), a podium zamyka Radio Gdańsk z liczbą 88 wzmianek. Ze wzrostem o dwa miejsca w górę na czwartej pozycji znalazło się Radio Wrocław (70). Taki sam awans odnotowało Radio Kielce, które z wynikiem 69 wzmianek zamyka zestawienie.

 

 

 

Ringier Axel Springer liderem zestawienia wydawnictw

Miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy były cytowane przez dziennikarzy innych tytułów łącznie 9,2 tys. razy. Drugą pozycję zajmuje Agora (8,8 tys.), do której należą m.in. Gazeta Wyborcza, Radio Zet, Gazeta.pl, TOK FM, Plotek, Sport.pl oraz Radio Plus. Dalej na podium jest Cyfrowy Polsat z łącznym wynikiem prawie 6 tys. wzmianek dla tytułów z raportu Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interia, Pomponik.

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 59 641 przekazach pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 30 września 2023 roku. Od 1 września br. Instytut Monitorowania Mediów rozszerzył próbę badawczą źródeł mediowych o ponad 40 stacji telewizyjnych oraz ponad 200 rozgłośni radiowych.

 

Pliki do pobrania:

 

Kontakt dla mediów:

Katarzyna Ozga
Specjalistka ds. komunikacji
@: kozga@imm.com.pl
kom.: +48 698 634 594