Hejt w sieci – zwalczanie mowy nienawiści z monitoringiem internetu

Hejt w sieci jest zjawiskiem, które może dotknąć naprawdę każdego. Poczucie anonimowości wyzwala w internautach poczucie bezkarności. Choć korzyści z obecności internetu są oczywiste, jednak wciąż należy przypominać także o zagrożeniach, które ze sobą niesie. Czy istnieją skuteczne metody monitorowania hejtu, pozwalające na szybką reakcję?

 

Eksperci wypowiadający się na ten temat w internecie zauważają, że hejt jest stylem komunikowania. Nie ma w nim miejsca na odpowiedź czy poglądy innych osób. Hejt jest jedynie strumieniem złości i frustracji. Służy przekazywaniu własnych przekonań w krzywdzącej dla adresatów wypowiedzi formie.

 

Hejt w internecie…

 

Hejt w sieci to nic innego jak mowa nienawiści, która uwiła sobie wygodne gniazdko w wirtualnej przestrzeni. Fora, sekcje komentarzy na portalach i w mediach społecznościowych to w miarę środowisko, które sprzyja agresywnym wypowiedziom, uderzającym w konkretne osoby bądź całe grupy społeczne.

 

Hejterzy są często tak pewni siebie, że wystarcza im pozorna bariera, jaką stanowi ekran komputera lub smartfona. Nie zważają na fakt, że publikują wpisy i komentarze pod własnym imieniem i nazwiskiem. Zapominają także, że po drugiej stronie także znajduje się człowiek.

 

…i o hejcie w sieci

 

Jak wynika z analizy monitoringu internetu i mediów społecznościowych IMM w sieci nie tylko się hejtuje. Dużo pisze się także o samym zjawisku hejtu.

monitoring internetu i mediów społecznościowych IMM w okresie 02.2014-02.2017 pod kątem frazy „hejt”

 

Wyłącznie w lutym 2017 r. zarejestrowano prawie 26 tysięcy wyników zawierających wzmianki o hejcie. Niemal połowa publikacji i wpisów na ten temat pochodzi od użytkowników Twittera (48,5%), dalej plasuje się Facebook (30,75) oraz sekcja komentarzy na portalach (11,2%).

 

Monitorowanie mowy nienawiści

 

Żeby móc walczyć z hejterami, trzeba trzymać rękę na pulsie we wszelkich dyskusjach poświęconych gorącym tematom społecznym. Agresywne wpisy mogą pojawiać się wszędzie tam, gdzie wzrasta poziom emocji oraz gdzie ścierają się ze sobą środowiska o odmiennych poglądach.

 

Przeglądając wyniki monitoringu ważnego dla siebie zagadnienia warto przyjrzeć się językowi wypowiedzi. Dobrze jest zwrócić szczególną uwagę na autorów angażujących się w publikowanie wpisów o negatywnym lub agresywnym wydźwięku. Monitoring internetu i mediów społecznościowych może stanowić dobre wsparcie w tym zadaniu, na przykład dla organizacji, zajmujących się prawami człowieka.

 

Hejt w sieci a polskie prawo

 

Polskie prawo wciąż nie uregulowało sprawy przemocy słownej w internecie. Hejt w sieci może podpadać pod naruszenie dóbr osobistych, znieważenie, zniesławienie, obrazę uczuć religijnych lub nawoływanie do nienawiści.  Niewiele osób decyduje się jednak na złożenie sądowego pozwu w takich okolicznościach.

 

via GIPHY

 

Dla przykładu w Niemczech obowiązują bardzo surowe reguły odnośnie hejtu. Obejmują one zniesławienia, pomówienia, publiczne podżeganie do popełnienia przestępstwa i groźby przemocy – w niektórych przypadkach winnym grozi więzienie. Dodatkowo powstaje właśnie projekt, który będzie zobowiązywał portale społecznościowe do usuwania oszczerczych postów i gróźb. Zaniedbanie tego wymogu może skutkować karą finansową w wysokości do 50 milionów euro.

 

Bolesne doświadczenia

 

Takie rozwiązania na pewno nie wydadzą się zbyt restrykcyjne osobom, które na własnej skórze doświadczyły hejtu. Różnie z problemem radzą sobie osoby publiczne – szczególnie narażone na krytyczne uwagi, które często zamieniają się w dotkliwą falę hejtu. Niektórzy wyznają zasadę „co cię nie zabije, to cię wzmocni” i starają się czerpać siłę nawet z najgorszych doświadczeń.

 

Zdarza się także, że osoby publiczne rezygnują z możliwości wirtualnej interakcji z fanami. Pozostawiają wówczas obsługę kont w mediach społecznościowych swoim menedżerom. Tak dzieje się między innymi w przypadku sportowców. Ich porażki oddziałują emocjonalnie na kibiców, ale także podburzają klientów wszelkich zakładów bukmacherskich.

 

(...) Ale tak poważnie, to staram się nie czytać tego, co piszą w internecie, nie śledzić mediów, bo czasem wystarczy jeden artykuł, jedno zdanie, które zaburzy nasz spokój, lub pewność siebie. Choć pewności siebie to chyba nie, ale po co się niepotrzebnie nakręcać.

– Kamil Stoch, fragment wywiadu

Perspektywy na przyszłość

 

Niełatwo jest zmierzyć skalę hejtu i wskazać ogólne tendencje w społeczeństwie. Jednak na pewno rośnie świadomość oraz zaangażowanie polskich internautów w dyskusję na temat tego problemu. Według analizy danych z monitoringu IMM liczba wzmianek o „hejcie” na portalach internetowych i w mediach społecznościowych wzrosła w ostatnich latach ponad dwudziestokrotnie.

 

Warto jednak wziąć poprawkę na rosnącą na przestrzeni czasu popularność tego słowa. To spolszczenie angielskiego hate weszło do polskiego słownika stosunkowo niedawno. Dziś jest powszechnie używane w mowie potocznej, ale także w debacie publicznej.

 

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg