Ile banki wydały na reklamę: analiza Q4
Instytut Monitorowania Mediów porównał wydatki z IV kwartału 2013 r., na reklamy usług i produktów finansowych ze skalą dyskusji na ich temat w Internecie. TOP TEN finansowych reklamodawców otwiera BZ WBK z wydatkami na poziomie 50,5 mln złotych, a zamyka Wonga.pl, która zainwestowała w tym samym czasie w reklamę prawie 38 mln złotych mniej.
TOP TEN finansowych reklamodawców w Q4 2013r.
Tab.1. TOP 10 finansowych reklamodawców Q3 2013r z uwzględnieniem skali dyskusji na ich temat w internecie
Podmiot |
wydatki reklamowe w prasie i RTV w Q4 2013r (wg danych admonit) |
liczba wzmianek w internecie |
Bank Zachodni WBK |
50,5 mln zł |
14,3 tys. |
PKO Bank Polski S.A. |
35,6 mln zł |
17,5 tys. |
ING Bank Śląski S.A. |
35,5 mln zł |
12 tys. |
Bank Millennium S.A. |
28,6 mln zł |
6,3 tys. |
Vivus Finance |
24 mln zł |
1,1 tys. |
Bank BGŻ |
22 mln zł |
6,1 tys. |
Santander |
16,5 mln zł |
2,8 tys. |
Provident |
16 mln zł |
2,9 tys. |
SKOK Stefczyka |
14,3 mln zł |
0,6 tys. |
Wonga.pl |
12,6 mln zł |
0,8 tys. |
Z danych reklamowych admonit wynika, że najwięcej w badanym okresie na reklamę swoich usług (w prasie, radio i TV – wydatki cennikowe netto bez uwzględnia rabatów) wydały BZ WBK (50,5 mln złotych) i PKO BP (22,4 mln złotych). Mimo znacznej różnicy wydatków, to PKO BP wzbudziło dużo większe zainteresowanie internautów. Z kolei najmniej na reklamę w tym samym czasie wydał SKOK Stefczyka oraz Wonga.pl – odpowiednio 14,3 oraz 12,6 mln złotych, one też odnotowały najniższą skalę dyskusji w sieci.
Najlepszy wynik w stosunku poniesionych nakładów do liczby wzmianek w internecie osiągnął PKO BP, zadowolony może być również ING Bank Śląski.
Wydatki reklamowe banków z TOP 10 reklamodawców finansowych Q4 kontra skala dyskusji na ich temat w internecie
W podziale miesięcznym wyraźnie widać, że większość reklamodawców najmniejsze nakłady na reklamę poniosła w grudniu. W październiku szczególnie wyróżniają się tu BZ WBK, PKO BP – które wydały odpowiednio prawie 30 mln zł i ponad 19 mln zł., zaś w listopadzie ING Bank Śląski i Bank Millenium – które wydały odpowiednio prawie 16,5 mln zł i ponad 17,5 mln zł.
TOP TEN finansowych reklamodawców w Q4 2013r. w podziale na miesiące.
Jeśli chodzi o podmioty oferujące szybkie pożyczki, to w IV kwartale najlepsze efekty w stosunku skali buzzu na swój temat w sieci a nakładów na reklamę osiągnął Provident. Internauci ponad 3,5 razy częściej wzmiankowali o Providencie niż o Wonga.pl i aż i 4,5 razy częściej niż o Skoku Stefczyka.
Wydatki reklamowe pożyczkodawców kontra skala dyskusji na ich temat w internecie w Q4 2013.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła (Instytut Monitorowania Mediów) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
O raporcie:
Analizie poddano ponad 64,5 tysięcy wzmianek w internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy TOP 10 głównych reklamodawców z branży finansowej (we frazie użyta była nazwa podmiotu w kontekście banku, a w przypadku pożyczkodawców użyto nazwy podmiotu w kontekście pożyczki), w okresie od 01.10 do 31.12.2013r. Z kolei wydatki reklamowe zbadano za pomocą aplikacji admonit w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów. Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 01.10 do 31.12.2013r.