Ile banki wydały na reklamę? – analiza Q4

Instytut Monitorowania Mediów porównał wydatki z IV kwartału 2013 r., na reklamy usług i produktów finansowych ze skalą dyskusji na ich temat w Internecie. TOP TEN finansowych reklamodawców otwiera BZ WBK z wydatkami na poziomie 50,5 mln złotych, a zamyka Wonga.pl, która zainwestowała w tym samym czasie w reklamę prawie 38 mln złotych mniej.

TOP TEN finansowych reklamodawców w Q4 2013r.

Tab.1. TOP 10 finansowych reklamodawców Q3 2013r  z uwzględnieniem skali dyskusji na ich temat w internecie

Podmiot wydatki reklamowe w prasie i RTV w Q4 2013r (wg danych admonit) liczba wzmianek w internecie
Bank Zachodni WBK 50,5 mln zł 14,3 tys.
PKO Bank Polski S.A. 35,6 mln zł 17,5 tys.
ING Bank Śląski S.A. 35,5 mln zł 12 tys.
Bank Millennium S.A. 28,6 mln zł 6,3 tys.
Vivus Finance 24 mln zł 1,1 tys.
Bank BGŻ 22 mln zł 6,1 tys.
Santander 16,5 mln zł 2,8 tys.
Provident 16 mln zł 2,9 tys.
SKOK Stefczyka 14,3 mln zł 0,6 tys.
Wonga.pl 12,6 mln zł 0,8 tys.

Z danych reklamowych admonit wynika, że najwięcej w badanym okresie na reklamę swoich usług
(w prasie, radio i TV – wydatki cennikowe netto bez uwzględnia rabatów) wydały BZ WBK (50,5 mln złotych) i PKO BP (22,4 mln złotych). Mimo znacznej różnicy wydatków, to PKO BP wzbudziło dużo większe zainteresowanie internautów. Z kolei najmniej na reklamę w tym samym czasie wydał SKOK Stefczyka oraz Wonga.pl – odpowiednio 14,3 oraz 12,6 mln złotych, one też odnotowały najniższą skalę dyskusji w sieci.
Najlepszy wynik w stosunku poniesionych nakładów do liczby wzmianek w internecie osiągnął PKO BP, zadowolony może być również ING Bank Śląski.

Wydatki reklamowe banków z TOP 10 reklamodawców finansowych Q4 kontra skala dyskusji na ich temat w internecie

W podziale miesięcznym wyraźnie widać, że większość reklamodawców najmniejsze nakłady na reklamę poniosła w grudniu. W październiku szczególnie wyróżniają się tu BZ WBK, PKO BP – które wydały odpowiednio prawie 30 mln zł i ponad 19 mln zł., zaś w listopadzie ING Bank Śląski i Bank Millenium – które wydały odpowiednio prawie 16,5 mln zł i ponad 17,5 mln zł.

TOP TEN finansowych reklamodawców w Q4 2013r. w podziale na miesiące.

Jeśli chodzi o podmioty oferujące szybkie pożyczki, to w IV kwartale najlepsze efekty w stosunku skali buzzu na swój temat w sieci a nakładów na reklamę osiągnął Provident. Internauci ponad 3,5 razy częściej wzmiankowali o Providencie niż o Wonga.pl i aż i 4,5 razy częściej niż o Skoku Stefczyka.

Wydatki reklamowe pożyczkodawców kontra skala dyskusji na ich temat w internecie w Q4 2013.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła (Instytut Monitorowania Mediów) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

O raporcie:
Analizie poddano ponad 64,5 tysięcy wzmianek w internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy TOP 10 głównych reklamodawców z branży finansowej (we frazie użyta była nazwa podmiotu w kontekście banku, a w przypadku pożyczkodawców użyto nazwy podmiotu w kontekście pożyczki), w okresie od 01.10 do 31.12.2013r. Z kolei wydatki reklamowe zbadano za pomocą aplikacji admonit w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów. Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 01.10 do 31.12.2013r.