IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w kwietniu. Głównym tematem – wybory prezydenckie.
Prasa
Czołówkę najczęściej cytowanych tytułów prasowych otwiera zwycięzca rankingu z poprzedniego miesiąca – Gazeta Wyborcza, wyprzedzając dziennik Rzeczpospolita oraz Dziennik Gazeta Prawna.
Wśród tygodników ponownie dominował Wprost, na co wpływ miały echa afery Kamila Durczoka i wywiad udzielony przez jego żonę dla jednego z lokalnych dzienników. Na kolejnych miejscach, podobnie jak miesiąc temu, uplasował się Newsweek oraz Polityka.
Forbes ponownie został liderem w swojej kategorii, nieznacznie pokonując Perspektywy.
Telewizja
Wśród stacji telewizyjnych dominuje zwycięzca marcowego rankingu – stacja TVN24. Kolejne miejsca zajęła telewizja TVN oraz TVPinfo.
Radio
RMF FM uplasowało się na pierwszym miejscu w kwietniowym rankingu, zdobywając dominującą pozycję wśród stacji radiowych i znacznie pokonując konkurencję. Wiązało się to z publikacją przez stację nowych zapisów ze stenogramów z katastrofy smoleńskiej. Na dalszych pozycjach znalazło Radio Zet oraz radio TOK FM.
Portale internetowe
Najpopularniejszym portalem w tym miesiącu było tvn24.pl, wyprzedzając portal wp.pl oraz money.pl.
Media ekonomiczne
Liderem najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych ponownie okazał się Dziennik Gazeta Prawna, przesuwając na dalsze pozycje Puls Biznesu oraz portal money.pl.
Media regionalne
Media regionalne zdominowało Radio Gdańsk w związku z wywiadem jakiego udzieliła stacji Magdalena Ogórek. Kolejne pozycje zajęło Radio Gdańsk, Polska Gazeta Krakowska, Polska Głos Wielkopolski oraz Polska Dziennik Polski.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Badanie przeprowadzono na podstawie 5 098 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 30 kwietnia 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 5 163 razy (3 193 w prasie, 1 149 w telewizji i 821 w radio).
Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:
• prasowych,
• portali internetowych,
• stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, niemal sto stacji radiowych i telewizyjnych oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.